Portierslot en matzwarte verf

Stel hem hier en misschien kan een ander lid je helpen.
GenkiHonda

Portierslot en matzwarte verf

Bericht door GenkiHonda » za mar 30, 2013 12:02

Ik heb een probleem met het portierslot van mijn auto. Ik wilde gistermiddag namelijk instappen en bij het sluiten van het portier merkte ik op dat hij niet goed in het slot viel.
Het slot wilde alleen nog maar in het veiligheidsslot vallen, en niet volledig sluiten, hij valt steeds terug in dat veiligheidsslot bij scherpe bochten etc.
Ik weet niet precies wat ermee aan de hand is, misschien dat er ergens in het mechaniek iets is afgebroken, want aan de buitenkant van het slot valt niets vreemds op te merken...

Mijn tweede vraag is of iemand tips heeft om matzwarte verf van de lak te verwijderen. Iemand heeft namelijk ooit de dorpels van mijn auto matzwart gemaakt terwijl de lak eronder nog in goede staat is.
Dat kan ik zien omdat het op enkele plekken afbladdert en daaronder ziet het er nog prima uit.

Wie kan mij helpen?

- Stephan

Robert Itr

Re: Portierslot en matzwarte verf

Bericht door Robert Itr » za mar 30, 2013 12:37

Ik denk dat je kunststof vanger in het mechaniek versleten is.Is hier al is een topic over geweest,maar kan het niet weer vinden.Is nieuw niet meer te krijgen,even Henk Honda bellen voor een goed gebruikt exemplaar.

Robert Itr

Re: Portierslot en matzwarte verf

Bericht door Robert Itr » za mar 30, 2013 21:02

En de mat zwarte verf met een beetje Scotch-Brite en voorzichtig met tinner.

Honda-ronny
Berichten: 1354
Lid geworden op: za sep 13, 2003 08:06
Locatie: Heijen

Re: Portierslot en matzwarte verf

Bericht door Honda-ronny » ma apr 01, 2013 07:58

hoi

de matzwarte verg gewoon met spoeltinner verwijderen, gaat vanzelf.

het slot is op te lossen door het gedeelte waar het plastic onderdeel in zou moeten zitten, te dichten. Dit doe je door een lospropje te plaatsen in het onstane gaatje.

doe dit secuur, heb dit al heel heel erg vaak gedaan werkt perfect

wacht daar ook niet te lang mee want je moet nu je deur hard dichtgooien en dat gaat ten kosten van andere onderdelen.
Life starts above 9000 RPM
Keep on dreaming but please dream about HONDA
"The value of life can be measured by how many times your soul has been deeply stirred" (De waarde van je leven kan gemeten worden aan het aantal keren dat je ziel diep geroerd wordt.)

GenkiHonda

Re: Portierslot en matzwarte verf

Bericht door GenkiHonda » ma apr 01, 2013 13:54

Bedankt voor alle tips!
Thinner schijnt te helpen, maar de zwarte 'verf' bleek toch gewoon tectyl te zijn. Dus dat probeer ik met wasbenzine te verwijderen.

Over het slot, Het plastic onderdeel lijkt niet te missen en ik zie zo geen verschil met het andere portier die wel gewoon goed sluit.
Ik heb even wat foto's gemaakt om het misschien wat op te helderen...
Afbeelding
Afbeelding

-Stephan

andregc
Berichten: 1366
Lid geworden op: vr jul 28, 2006 13:33
Locatie: Utrecht

Re: Portierslot en matzwarte verf

Bericht door andregc » di apr 02, 2013 20:28

Hallo Stephan,

kijk even in het topic

Slot perikelen opgehelderd aan de hand van foto's......

die ook in deze rubriek staat. Even zoeken op het forum werkt vaak ook verhelderend.

groeten Andre
1976 Civic Wagon oranje
1977 Civic 1.6 wit
1979 Civic 1.2 hondamatic rood
1980 VW T3 Westfalia geel
1987 Accord Aerodeck 2.0i ex rood
1995 BMW 3-serie e36 1.8 cabrio rood
1999 Subaru Forester 2.0 turbo

GenkiHonda

Re: Portierslot en matzwarte verf

Bericht door GenkiHonda » di apr 02, 2013 22:38

Andre, bedankt dat je me even wees op het topic dat je noemde.
De symptomen zijn hetzelfde, maar het gekke in mijn geval is dat het rubber niet ontbreekt in het slot.
Ik ga het wel proberen te vervangen door een dikke o-ring aan een kant plat te snijden en het er in te plakken, misschien dat dit helpt het slot beter te laten sluiten.

- Stephan

andregc
Berichten: 1366
Lid geworden op: vr jul 28, 2006 13:33
Locatie: Utrecht

Re: Portierslot en matzwarte verf

Bericht door andregc » di apr 02, 2013 22:56

Hallo Stephan,

als je het stukje rubber bedoelt dat nog in die uitsparing zit dan moet ik je teleurstellen. Het originele rubber heeft nog een zeker een milimeter of 2 extra rubbermateriaal over een flink gedeelte van het schuine vlak rond de uitsparing. Dit rubber verkort eigenlijk de afstand tussen slot en slotplaat in de deur en duwt het slot dus eerder in de "dicht" stand. De uitsparing is er alleen maar om het eigenlijke rubber vast te maken, het functionele gedeelte mis je volledig helaas. Ze zijn niet makkelijk te vinden kan ik je vertellen, maar leveren veel genot op.

Op deze foto heb ik ongeveer aangegeven welke ruimte ik bedoel wanneer je een origineel rubbertje zou vinden. De gele streep is dan ook nog van rubber, misschien moet ie nog wel iets dikker, maar mocht je dit kunnen nabootsen dan kom je een heel eind.
Afbeelding

Ik heb toen ook het een en ander geprobeerd, maar je ruimte is daar zeer beperkt helaas. Misschien dat iemand wel een gebruikt goed setje heeft, maar ik zou iig niet met het wisselen van sloten aan de gang gaan, veel werk en zonder resultaat.

groeten Andre
1976 Civic Wagon oranje
1977 Civic 1.6 wit
1979 Civic 1.2 hondamatic rood
1980 VW T3 Westfalia geel
1987 Accord Aerodeck 2.0i ex rood
1995 BMW 3-serie e36 1.8 cabrio rood
1999 Subaru Forester 2.0 turbo

GenkiHonda

Re: Portierslot en matzwarte verf

Bericht door GenkiHonda » di apr 02, 2013 23:11

Andre bedankt, ik snap hem helemaal!
Ik probeer eerst wel het een en het ander uit en mocht dat niet helpen ga ik op zoek naar originele rubbertjes.
Ik zal een update plaatsen als ik iets gevonden heb.

- Stephan

GenkiHonda

Re: Portierslot en matzwarte verf

Bericht door GenkiHonda » di apr 02, 2013 23:16

GenkiHonda schreef:Andre bedankt, ik snap hem helemaal!
Ik probeer eerst wel het een en het ander uit en mocht dat niet helpen ga ik op zoek naar originele rubbertjes.
Ik zal een update plaatsen als ik iets gevonden heb.

- Stephan
Even ter verduidelijking, ik dacht aan zoiets:
Afbeelding

minimonster
Site Admin
Berichten: 2203
Lid geworden op: do mei 27, 2010 07:15
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Portierslot en matzwarte verf

Bericht door minimonster » wo apr 03, 2013 08:32

Zoiets moet je inderdaad zijn. Afgelopen sleutelweekend heb ik samen met AndreCG allerlei alternatieve rubbertjes en kopjes van tie-wraps geprobeerd. Maar die blijven niet zomaar zitten.
Wellicht dat het ermee wel lukt, maar dan moet je er goed de tijd voor nemen. Op zoek naar originelen is volgens mij een voudigere oplossing.

Er is nog een andere oplossing, als er echt geen rubbers meer te vinden zijn:

De oudere civic's hebben een stalen deurvanger en die gaat niet stuk. Om het dicht gooien stiller te maken heeft honda de deurvanger iets ingekort en een inkeeping in gemaakt zodat er een rubber op blijft zitten. Het uitwisselen van oudere sloten blijkt niet de oplossing, de slot bouten zitten op een andere plek. Wat wel kan is om er middels een las apparaat een propje op te lassen.
Je slot moet daarvoor wel helemaal uit elkaar, want na het op lassen moet de las ff netjes afgewerkt worden..

Marko
Winter Honda's
Element EX.awd 2003
Civic 2012


Zomer Honda's
-VA360/ 1975 :crazy:
-TN550/ Pickup 1986
-X-adv750 2017
-Dax st90 1973

nico-b
Berichten: 292
Lid geworden op: di dec 11, 2007 22:08
Locatie: gemert

Re: Portierslot en matzwarte verf

Bericht door nico-b » wo apr 03, 2013 10:13

Zo uit mijn blote hoofd zijn deze later van kunstof geworden en blijven ze langer heel.

Deze zal je moeten zoeken ze zijn wel zeldzaam op ebay denk de meeste kans. En letop links en rechts zijn verschillend!!
Bijlagen
silencer.JPG
(18.29 KiB) 22 keer gedownload
daily:
CR-V diesel

hobby:
civic 78
S800 coupe 68
civic 77 trackday car
S800 cabrio 67 projekt

GenkiHonda

Re: Portierslot en matzwarte verf

Bericht door GenkiHonda » do apr 11, 2013 18:20

Kleine update: Ik heb een stukje rubber op het slot geplakt met 1-secondelijm en het werkt perfect! Het zit er al een dikke week op zonder problemen.
De deur sluit nu erg makkelijk en stil, tot groot genoegen van de buren, haha.
Afbeelding
Afbeelding

minimonster
Site Admin
Berichten: 2203
Lid geworden op: do mei 27, 2010 07:15
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Portierslot en matzwarte verf

Bericht door minimonster » do apr 11, 2013 18:30

Mooie oplossing. Heb je het er ingeplakt zonder het slot te demonteren? Nog een beetje kunnen ontvetten? :woow: :woow:

Marko
Winter Honda's
Element EX.awd 2003
Civic 2012


Zomer Honda's
-VA360/ 1975 :crazy:
-TN550/ Pickup 1986
-X-adv750 2017
-Dax st90 1973

GenkiHonda

Re: Portierslot en matzwarte verf

Bericht door GenkiHonda » do apr 11, 2013 18:48

Klopt Marko,

Ik heb het metaal in het slot eerst ontvet, daarna licht opgeschuurt en vervolgens weer ontvet voordat ik het rubber er op plakte. Ik het het er met een beetje gepriegel zonder demonteren van het slot in geplakt en het werkt tot nu toe prima! :woow:

- Stephan

Plaats reactie