Olie verbruik veel te hoog cilinder 4 geeft problemen
Olie verbruik veel te hoog cilinder 4 geeft problemen
Hallo Liefhebbers,
Ik heb een probleem en een vraag. Mijn Honda civic uit 79 verbruikt erg veel olie zeker als je even wat flink gas geeft. Nu heb ik de kleprubbers vervangen omdat ik daar in eerste instantie aan dacht maar dit is het niet. Compressie is goed. Ik heb een aantal keer op cilinder 4 de bougie vervangen omdat deze vet geslagen was en niet meer meedeed met de rest. Ik verdenk dan de olieschraapveer en misschien ook wel de zuigerveren in deze cilinder ervan niet meer zo best te zijn. alhoewel de compressie goed is dus ik verwacht alleen een probleem bij de olieschraapveer. Kan ik deze vervangen zonder over te stappen naar een overmaat zuiger ( en dan all 4 de zuigers natuurlijk) of heeft dit totaal geen zin???
graag hoor ik van jullie
Ik heb een probleem en een vraag. Mijn Honda civic uit 79 verbruikt erg veel olie zeker als je even wat flink gas geeft. Nu heb ik de kleprubbers vervangen omdat ik daar in eerste instantie aan dacht maar dit is het niet. Compressie is goed. Ik heb een aantal keer op cilinder 4 de bougie vervangen omdat deze vet geslagen was en niet meer meedeed met de rest. Ik verdenk dan de olieschraapveer en misschien ook wel de zuigerveren in deze cilinder ervan niet meer zo best te zijn. alhoewel de compressie goed is dus ik verwacht alleen een probleem bij de olieschraapveer. Kan ik deze vervangen zonder over te stappen naar een overmaat zuiger ( en dan all 4 de zuigers natuurlijk) of heeft dit totaal geen zin???
graag hoor ik van jullie
De garage heeft de comressietest uitgevoerd daar was ik niet bij. Hij heeft de kleprubbers vervangen omdat ik zelf momenteel erg druk ben met onze ford om te bouwen naar camper. Hij kan dit doen zonder de kop te lichten dus heeft het mij niet veel gekost en veel tijd bespaard. De problemen met cilinder 4 waren er ook voordat de rubbers vervangen zijn. De conclusie die ik eraan verbindt is dat de olieschraapveer in cilinder 4 het probleem moet zijn. Alleen weet ik niet of het verstandig is om alleen de schraapveer van zuiger 4 te vervangen zodat ik kosten bespaar met hetzelfde resultaat als dat ik de 4 overmaat zuigers met gehoonde cilinders toepas. Ik heb deze auto nog niet lang en de vorige eigenaar heeft ook een compressietest gedaan met de mededeling dat deze goed is. Ik ga er vanuit dat na 2 testen het probleem niet aan de zuigerveren ligt.
ik weet nog niet wat ik ga doen. ik denk er sterk aan de boel open te trekken en te kijken hoe de bewuste zuiger erbij staat en vooral naar de wanden van de cilinder. Als het meevalt kan ik dus met een nieuwe zuigerverenset en pakkingenset uit de voeten. Ik denk eraan om in eerste instantie alleen de 4e zuiger te voorzien van nieuwe zuigerveren omdat de rest eigenlijk geen problemen geeft. Verder rijd hij namelijk prima en klinkt de motor perfect.
Olieschraapveren zou goed het probleem kunnen zijn. Hadden ooit een oude CB motorfiets met een hoog olieverbruik. We hebben toen alleen de olieschraapveren vervangen en de rest niet. Het olieverbruik was daarna nihil. Het moest toen even low-budget, de fiets was het namelijk niet waard en de compressie was ook nog prima (cilinders en compressie zuigerveren waren nog goed)
Maar zoals Henk zegt als je de boel toch open hebt liggen meet dan ook hoe goed je compressieveren nog zijn en meet je cilinders en zuigers op. als de speling te groot is (hier zijn tabellen voor) dan zou ik de cilinders wel laten honen en voor overmaat zuigers +veren gaan. Het is zo zonde als je na een paar 1000 km weer het blok uit elkaar moet halen. Tenminste zo doen wij (ehhh Marko) het altijd.
Als je ook een witte pluim ziet dan zou je koppakking ook nog wel eens stuk kunnen zijn..... kopje laten vlakken? anderzijds dan verwacht je volgens mij niet dat de compressie nog goed is...maar dat weet ik niet zeker.
succes
groeten Esther
Maar zoals Henk zegt als je de boel toch open hebt liggen meet dan ook hoe goed je compressieveren nog zijn en meet je cilinders en zuigers op. als de speling te groot is (hier zijn tabellen voor) dan zou ik de cilinders wel laten honen en voor overmaat zuigers +veren gaan. Het is zo zonde als je na een paar 1000 km weer het blok uit elkaar moet halen. Tenminste zo doen wij (ehhh Marko) het altijd.
Als je ook een witte pluim ziet dan zou je koppakking ook nog wel eens stuk kunnen zijn..... kopje laten vlakken? anderzijds dan verwacht je volgens mij niet dat de compressie nog goed is...maar dat weet ik niet zeker.
succes
groeten Esther