oververhit bolletje :(

Stel hem hier en misschien kan een ander lid je helpen.
Plaats reactie
Tanneman
Berichten: 8
Lid geworden op: vr nov 26, 2021 17:16

oververhit bolletje :(

Bericht door Tanneman » ma dec 19, 2022 15:16

Hoi,
Ik probeer het hele jaar mijn civic uit 1978 goed te krijgen, ben best ver maar ik heb nu het volgende probleem:
regelmatig schiet de temperatuur meter naar te heet toe en de motor begint dan te koken. Dit gebeurt op de snelweg maar ook tijdens rustige ritten.
Thermostaat al vervangen en de radiateur is schoon, waterpomp draait netjes mee.
Heeft iemand nog andere suggesties waar te kijken? Ik ben bang dat het de koppakking is maar ik zie geen troep in de olie of in het koelsysteem.

DAFKE
Berichten: 809
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 12:57
Locatie: Chaam

Re: oververhit bolletje :(

Bericht door DAFKE » ma dec 19, 2022 20:28

Bij mij was het ook het geval. Ik heb de radiateur ook gespoeld. Maar inderdaad ook de thermostaat vervangen. Toen was het weer goed. Gaat je vin wel draaien? Of je klep van je radiateurdop open? En ontluchten mee de kachel vol open. Er zit een nippel boven op het spruitstuk

Grt Roland

Remco_Civic

Re: oververhit bolletje :(

Bericht door Remco_Civic » ma dec 19, 2022 20:49

Inderdaad, gebeurd het in de stad of ook op de snelweg. Als het in de stad gebeurd dan denk ik aan de ventilator en anders toch een verstopping.

JWChen
Berichten: 99
Lid geworden op: wo sep 19, 2018 11:29
Locatie: Dieren

Re: oververhit bolletje :(

Bericht door JWChen » do dec 22, 2022 11:43

Je hebt van die kitjes waar je je koelsysteem mee kan afpersen, en mee kan vullen.
Die zijn echt heel erg handig. Je kan dan met een handpompje je koelsysteem onder druk zetten, net iets meer druk dan op je radiatorkap staat, 1 bar ofzo. Dan laat je het voor een tijdje staan, en dan kijk je of de druk daalt, en / of er dan onder druk er ergens koelvloeistof uit spuit. Soms heb je een lekje wat gewoon alleen onder druk voorkomt. Ik heb dat met een andere auto (niet mijn bolletje) ook gehad. Het was een slangklem die op 0.6 bar gewoon open veerde.
En daarna kan je met zo'n setje met behulp van je compressor en een venturi die in het setje zit, je koelsysteem vacuum zuigen, en dan met een slangetje koelvloeistof zo uit de kan op laten zuigen. Dan heb je nooit luchtbellen in het koelsysteem. Nou is de motor van de civic redelijk te ontluchten met dat nippeltje, als je vaker aan auto's klust is, het echt veel handiger dit met vacuum te doen, hoef je niet op zoek naar de ontluchting, en dat nippeltje zit ook nog wel eens muurvast, en het is altijd goed.

Vies in de olie / koelvloestof hoeft niet persé bij een koppakking lek. Als het alleen van de cilinder naar de koelvloeistof lekt, wordt het niet echt vies. Een testertje daarvoor kost 3 tientjes bij hbm, en is heel eenvoudig. beetje koelvloeistof uit de radiator halen, zonder dop erop warm laten lopen (of de thermostaat eruit) en dan met de tester een beetje damp uit radiator door de vloeistof zuigen. Wordt hij dan van blauw naar geel, dan is je koppakking lek. Maar die testen werken helaas ook niet 100%, soms lijkt een koppakking of cilinderkop alleen af en toe te lekken....

Tanneman
Berichten: 8
Lid geworden op: vr nov 26, 2021 17:16

Re: oververhit bolletje :(

Bericht door Tanneman » do feb 09, 2023 22:23

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik heb toch de auto weggebracht om verder te onderzoeken en het was toch een lekke koppakking. Nu blijft hij weer netjes op temperatuur.

andregc
Berichten: 1366
Lid geworden op: vr jul 28, 2006 13:33
Locatie: Utrecht

Re: oververhit bolletje :(

Bericht door andregc » di mar 07, 2023 23:20

Fijn dat het is opgelost. Lekker rijden weer.

gr André
1976 Civic Wagon oranje
1977 Civic 1.6 wit
1979 Civic 1.2 hondamatic rood
1980 VW T3 Westfalia geel
1987 Accord Aerodeck 2.0i ex rood
1995 BMW 3-serie e36 1.8 cabrio rood
1999 Subaru Forester 2.0 turbo

Plaats reactie