Honda Civic 1977 Van lek naar lek
Honda Civic 1977 Van lek naar lek
Vervolg op http://www.hondavrienden.nl/viewtopic.php?f=9&t=3698
Eind augustus liep rechter voorband zomaar langzaam leeg. Met nog een zwembadje met oud water in de tuin het lek gevonden. Het ventiel zelf. Via Bandenleader twee voorbandjes Tracmax X Privilo TX-2 175/70 R12 81T (Personen zomer) besteld bij locale garage afgeleverd. Bij het wisselen bleek er binnenbanden in te zitten. Deze kon de monteur verderop halen en zo weer 2 prachtige voorbanden. Eind oktober begon Bolletje steeds moeizamer te starten. Hele procedure van choken, gas erbij dan spronk de motor wel weer aan en eenmaal warm geen probleem. Vanwege lange starten ook de accu af en toe bijladen en toen viel op dat benzineslang tussen brandstofpomp en carburateur nogal lekte. Dus brandstofslangen, slangenklemmen en benzinefilter besteld en de hele zwik vervangen.
Slang van pomp naar carburateur Filter met 2 slangetjes en week op hun plekkie en de andere slang van de schutbordleiding naar de pomp. Na het starten gecontrolleerd op lekkage bij de slangen en het filter maar alles ok.
Eind augustus liep rechter voorband zomaar langzaam leeg. Met nog een zwembadje met oud water in de tuin het lek gevonden. Het ventiel zelf. Via Bandenleader twee voorbandjes Tracmax X Privilo TX-2 175/70 R12 81T (Personen zomer) besteld bij locale garage afgeleverd. Bij het wisselen bleek er binnenbanden in te zitten. Deze kon de monteur verderop halen en zo weer 2 prachtige voorbanden. Eind oktober begon Bolletje steeds moeizamer te starten. Hele procedure van choken, gas erbij dan spronk de motor wel weer aan en eenmaal warm geen probleem. Vanwege lange starten ook de accu af en toe bijladen en toen viel op dat benzineslang tussen brandstofpomp en carburateur nogal lekte. Dus brandstofslangen, slangenklemmen en benzinefilter besteld en de hele zwik vervangen.
Slang van pomp naar carburateur Filter met 2 slangetjes en week op hun plekkie en de andere slang van de schutbordleiding naar de pomp. Na het starten gecontrolleerd op lekkage bij de slangen en het filter maar alles ok.
Re: Honda Civic 1977 Van lek naar lek
Helaas begint na een tijdje de carburatuur te lekken onder aan de acceleratiepomp.
Middels een foto gezien dat dit deel los kan maar allen van onderaf en met een kruiskop-stompie ook niet los te krijgen
Hier op het forum al enkele foto's van de onderkant kunnen vinden en daarna op de reserve carburatuur die ik eens van Mielko heb overgekocht gekeken hoe dit in elkaar zit en welke revisie onderdelen daarvoor nodig.
Uiteindelijk gelijk 2 revisiesetjes via Ebay uit Engeland besteld, maar duurde 3 weken ipv 1 week, maar uiteindelijk toch gekregen
Vorige week nogmaals getracht alleen de onderkant van de acceleratiepomp los te krijgen maar dat lukte niet, dus besloten de hele carburatuur los te maken. De bovenkant is er zo af maar de onderste helft met sleuteltje10 van de vier moeren er drie los weten te krijgen met veel geduld, maar die bij de acceleratiepomp niet. Met een uiteindelijke verbouwing van steeksleutel10 dus wel.
Met de carburateur op zijn kop was het dekseltje van de acceleratiepomp er natuurlijk in een wip af.
Het pompmembraam bleek best wel stug en goor
Laatst gewijzigd door Bolletje op zo dec 06, 2020 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Honda Civic 1977 Van lek naar lek
en het bovenste pomphuis vol aanslag
Het dekseltje van de acceleratiepomp gereinigd en de schroefjes er weer ingedaan en het membraam en de 2 brandstofdoorvoer rubbertjes teriggezet in de acceleratiepomp en het dekseltje van de acceleratiepomp weer vastgeschroefd. Daarna het plastic blok tussen het spruitstuk en de carburateur gereinigd Gelijk ook maar de afdichtring vervangen die ook in het revisiesetje zat. Al eerder op dit forum gelezen dat die 3 uitstekende 'flubbertjes' er niet echt toe doen. Met veel geduld en nieuwe moeren het onderste del van de carburateur weer op zijn plek gezet en met dat superhandige steelsleuteltje10 weer wastgezet.
Hier mee is de lekkage achteraf best verklaarbaar omdat na vervanging van bransstofpomp en bransstofslangen dit nu de zwakste plek is geworden met de hogere bransstofdruk.Het dekseltje van de acceleratiepomp gereinigd en de schroefjes er weer ingedaan en het membraam en de 2 brandstofdoorvoer rubbertjes teriggezet in de acceleratiepomp en het dekseltje van de acceleratiepomp weer vastgeschroefd. Daarna het plastic blok tussen het spruitstuk en de carburateur gereinigd Gelijk ook maar de afdichtring vervangen die ook in het revisiesetje zat. Al eerder op dit forum gelezen dat die 3 uitstekende 'flubbertjes' er niet echt toe doen. Met veel geduld en nieuwe moeren het onderste del van de carburateur weer op zijn plek gezet en met dat superhandige steelsleuteltje10 weer wastgezet.
- Bijlagen
-
- klepje
- 20201202_152621.jpg (608.21 KiB) 10021 keer bekeken
Re: Honda Civic 1977 Van lek naar lek
De pakking tussen beide carburateurdelen was ook niet meer zo denderend.
Daarna het luchtfilter weer erop en de motor warm laten worden en checken op lekkages. Helemaal niets. Ook na een stuk rijden lijkt alles weer lekvrij. Ook de acceleratiepomp. Dus vandaag eindelijk weer even vertrouwen in het Bolletje terugkrijgen door een eind te toeren dwars over het Kopje van Bloemendaal en daarna langs...
hoe kan het anders ook met al die lekkages...
Kraantje Lek en even bij mijn zus langs Ondanks alle problemen toch superveel geleerd en voor een halve revisie van de carburateur draai ik mijn hand ook niet meer om.
De pakking uit het revisiesetje is op 1 plek niet helemaal als de originelen maar heb hem toch maar gemonteerd.
Vooraf de carburateur wat gevuld met benzine en de motor geprobeerd te starten. En jawel hij deed het weer. Daarna het luchtfilter weer erop en de motor warm laten worden en checken op lekkages. Helemaal niets. Ook na een stuk rijden lijkt alles weer lekvrij. Ook de acceleratiepomp. Dus vandaag eindelijk weer even vertrouwen in het Bolletje terugkrijgen door een eind te toeren dwars over het Kopje van Bloemendaal en daarna langs...
hoe kan het anders ook met al die lekkages...
Kraantje Lek en even bij mijn zus langs Ondanks alle problemen toch superveel geleerd en voor een halve revisie van de carburateur draai ik mijn hand ook niet meer om.
Re: Honda Civic 1977 Van lek naar lek
Mooi dat het opgelost is, en duidelijk verslag. Daar hebben we wat aan.
Grt Roland
Grt Roland
Re: Honda Civic 1977 Van lek naar lek
Ja zo kunnen we onze opgedane kennis en kunde delen zodat forumleden de unieke Honda's op de weg kunnen houden.
Die nieuwerwetse auto's lijken gewoon te veel op elkaar
Die nieuwerwetse auto's lijken gewoon te veel op elkaar
-
- Berichten: 260
- Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:55
Re: Honda Civic 1977 Van lek naar lek
Lekker bezig geweest!
Wat ik niet helemaal begrijp uit je verhaal, heb je bij de montage van de twee nieuwe voorbanden er weer binnenbanden in gemonteerd?
Zo ja, waarom? Ik neem toch aan dat de nieuwe banden tubeless zijn?
Ik heb vroeger altijd geleerd in de garage dat binnenbanden in een tubeless band ook risico's met zich meebrengt, doordat de tubeless banden aan de binnenkant ribbels hebben zitten slijt de binnenband op de plek van deze ribbels door en heb je grote kans op een klapband. Wij monteerden alleen binnenbanden in een tubeless band als de klant wist wat de risico's waren en het desondanks toch wou.
Wat ik niet helemaal begrijp uit je verhaal, heb je bij de montage van de twee nieuwe voorbanden er weer binnenbanden in gemonteerd?
Zo ja, waarom? Ik neem toch aan dat de nieuwe banden tubeless zijn?
Ik heb vroeger altijd geleerd in de garage dat binnenbanden in een tubeless band ook risico's met zich meebrengt, doordat de tubeless banden aan de binnenkant ribbels hebben zitten slijt de binnenband op de plek van deze ribbels door en heb je grote kans op een klapband. Wij monteerden alleen binnenbanden in een tubeless band als de klant wist wat de risico's waren en het desondanks toch wou.
'79 Honda Civic 1200 Hondamatic
'79 VW T2b Westfalia camper
'05 VW T5 California camper
'79 VW T2b Westfalia camper
'05 VW T5 California camper
Re: Honda Civic 1977 Van lek naar lek
Wat een leuk verslag en leerzaam voor veel mensen denk ik. Accelleratie dingen kunnen nog wel een irritant doen idd.
lekker cruisen nu weer.
gr André
lekker cruisen nu weer.
gr André
1976 Civic Wagon oranje
1977 Civic 1.6 wit
1979 Civic 1.2 hondamatic rood
1980 VW T3 Westfalia geel
1987 Accord Aerodeck 2.0i ex rood
1995 BMW 3-serie e36 1.8 cabrio rood
1999 Subaru Forester 2.0 turbo
1977 Civic 1.6 wit
1979 Civic 1.2 hondamatic rood
1980 VW T3 Westfalia geel
1987 Accord Aerodeck 2.0i ex rood
1995 BMW 3-serie e36 1.8 cabrio rood
1999 Subaru Forester 2.0 turbo
Re: Honda Civic 1977 Van lek naar lek
Je hebt een beetje last gehad van achterstallige controle denk ik.
Die bandjes waren wel heeel droog ....
Die bandjes waren wel heeel droog ....
CRX Del-Sol--------- PC50 ------------FIAT ducato Frankia 530
CR-V -----------------NOVIO ----------Shadow zijspan-----------
CIVIC 75-------------TOMOS A3-------TOMOS A35
CR-V -----------------NOVIO ----------Shadow zijspan-----------
CIVIC 75-------------TOMOS A3-------TOMOS A35
Re: Honda Civic 1977 Van lek naar lek
Geen idee of dit nu tubeless buitenbanden zijn. Maar zal er de volgende keer even over doorvragen bij het weer wisselen van banden.
Vandaag een 20 jaar oude Seat naar de garage gesleept met de 44 jaar oude Honda.
Veel bekijks onderweg. En een lange file
Vandaag een 20 jaar oude Seat naar de garage gesleept met de 44 jaar oude Honda.
Veel bekijks onderweg. En een lange file
-
- Site Admin
- Berichten: 2203
- Lid geworden op: do mei 27, 2010 07:15
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Re: Honda Civic 1977 Van lek naar lek
Winter Honda's
Element EX.awd 2003
Civic 2012
Zomer Honda's
-VA360/ 1975
-TN550/ Pickup 1986
-X-adv750 2017
-Dax st90 1973
Element EX.awd 2003
Civic 2012
Zomer Honda's
-VA360/ 1975
-TN550/ Pickup 1986
-X-adv750 2017
-Dax st90 1973