Civic 1.5i GL Automaat
Civic 1.5i GL Automaat
Hallo,
Bedankt voor de toegang tot het forum. Het heeft me nogal wat moeite gekost om me te registreren, doordat je bij de registratie de clubnaam achterwaarts moet spellen. En ik dacht dat de clubnaam Honda Vriendenkring Nederland was of HVN. Uiteindelijk ben ik er achtergekomen dat je 'hondavrienden' achterwaarts moest spellen...
OK, ik ben lid geworden van het forum omdat ik bezitter en vriend ben van een Civic 1.5i GL Automaat (ED6, bouwjaar 1991, dertig jaar jonger dan ikzelf). Ik heb hem in 2007 van mijn tante (tweede eigenaar) overgenomen. Het is een rode met dubbele remlichten en hij is nog in originele toestand. Er is niks vertimmerd aan het uiterlijk en interieur, behalve een paar parkeerdeukjes die mijn tante er vakkundig in heeft gereden. De lak is intussen ook wat dof geworden. Hij heeft standaard stalen velgen met 175/70 SR13 banden. Met zijn scherpe carrosserievormen valt deze auto op tussen de vele 'eieren op wielen'. Zowat alle moderne auto's behalve de Porsche 911 e.d. zijn hoger dan deze Civic.
Er staat nu 223.000 km op de teller. Ik rijd er 10- tot 15–duizend km per jaar mee, voornamelijk langere afstanden. Korte ritten vermijd ik zo veel mogelijk.
In 2010 is de aandrijfas rechtsvoor vervangen door een 'nieuwe' gebruikte, omdat de homokineet een ratelend geluid begon te maken in bochten naar links. In 2012 is de verdeler/ontstekings-unit gereviseerd door een specialist, nadat de auto op de snelweg stil was gevallen. Gelukkig gebeurde het in een stapvoets rijdende file. In 2013 wilde de auto soms niet starten na een korte tussenstop, bijv. bij een tankstation, maar na een paar minuten startte hij weer vlot en liep verder normaal. Na veel zoeken op internet bleek dit te worden veroorzaakt door verouderde soldeercontacten in het brandstofrelais. Door temperatuurvariaties in het interieur werden die contacten soms verbroken. Ik heb alle contacten opnieuw gesoldeerd en sindsdien is het probleem verdwenen. Het was trouwens geen pretje om dat relais te verwijderen en te monteren, omdat het helemaal links en vrij hoog achter het dashboard zit. Moeilijk bereikbaar als je het dashboard niet wilt demonteren.
Mij bevalt het directe stuurkarakter van de Civic zonder stuurberkrachtiging. Geen vaagheid rond de middenstand zoals bij sommige auto's met stuurbekrachtiging. Op de snelweg kun je het stuur volkomen stil houden en gaat hij kaarsrecht rechtdoor. Ik voel me niet ondergemotoriseerd in deze 24 jaar oude auto. Het lage gewicht helpt hierbij natuurlijk en de 1.5 16V is een fijne motor met genoeg trekkracht onderin en in het middengebied. De motor gebruikt 0,75 l motorolie per 10.000 km.
Sommigen willen het niet geloven maar het is toch echt waar: ik haal met mijn defensieve rijstijl 's winters consistent een brandstofverbruik van 1 op 15 en 's zomers 1 op 16,5 (max. snelheid 120 km/u op de teller).
De automaat is geen bron van ergernis en werkt zeer prettig. Ik vind het een goede automaat, helemaal gezien het bouwjaar.
Hij schakelt op momenten dat ik dat zelf ook zou doen. Terugschakelen gebeurt op tijd, zonder dat kickdown nodig is.
Punt van aandacht wordt momenteel de carrosserie. Er is roestvorming op de hoeken van de achterspatborden.
Groeten,
Frits
Bedankt voor de toegang tot het forum. Het heeft me nogal wat moeite gekost om me te registreren, doordat je bij de registratie de clubnaam achterwaarts moet spellen. En ik dacht dat de clubnaam Honda Vriendenkring Nederland was of HVN. Uiteindelijk ben ik er achtergekomen dat je 'hondavrienden' achterwaarts moest spellen...
OK, ik ben lid geworden van het forum omdat ik bezitter en vriend ben van een Civic 1.5i GL Automaat (ED6, bouwjaar 1991, dertig jaar jonger dan ikzelf). Ik heb hem in 2007 van mijn tante (tweede eigenaar) overgenomen. Het is een rode met dubbele remlichten en hij is nog in originele toestand. Er is niks vertimmerd aan het uiterlijk en interieur, behalve een paar parkeerdeukjes die mijn tante er vakkundig in heeft gereden. De lak is intussen ook wat dof geworden. Hij heeft standaard stalen velgen met 175/70 SR13 banden. Met zijn scherpe carrosserievormen valt deze auto op tussen de vele 'eieren op wielen'. Zowat alle moderne auto's behalve de Porsche 911 e.d. zijn hoger dan deze Civic.
Er staat nu 223.000 km op de teller. Ik rijd er 10- tot 15–duizend km per jaar mee, voornamelijk langere afstanden. Korte ritten vermijd ik zo veel mogelijk.
In 2010 is de aandrijfas rechtsvoor vervangen door een 'nieuwe' gebruikte, omdat de homokineet een ratelend geluid begon te maken in bochten naar links. In 2012 is de verdeler/ontstekings-unit gereviseerd door een specialist, nadat de auto op de snelweg stil was gevallen. Gelukkig gebeurde het in een stapvoets rijdende file. In 2013 wilde de auto soms niet starten na een korte tussenstop, bijv. bij een tankstation, maar na een paar minuten startte hij weer vlot en liep verder normaal. Na veel zoeken op internet bleek dit te worden veroorzaakt door verouderde soldeercontacten in het brandstofrelais. Door temperatuurvariaties in het interieur werden die contacten soms verbroken. Ik heb alle contacten opnieuw gesoldeerd en sindsdien is het probleem verdwenen. Het was trouwens geen pretje om dat relais te verwijderen en te monteren, omdat het helemaal links en vrij hoog achter het dashboard zit. Moeilijk bereikbaar als je het dashboard niet wilt demonteren.
Mij bevalt het directe stuurkarakter van de Civic zonder stuurberkrachtiging. Geen vaagheid rond de middenstand zoals bij sommige auto's met stuurbekrachtiging. Op de snelweg kun je het stuur volkomen stil houden en gaat hij kaarsrecht rechtdoor. Ik voel me niet ondergemotoriseerd in deze 24 jaar oude auto. Het lage gewicht helpt hierbij natuurlijk en de 1.5 16V is een fijne motor met genoeg trekkracht onderin en in het middengebied. De motor gebruikt 0,75 l motorolie per 10.000 km.
Sommigen willen het niet geloven maar het is toch echt waar: ik haal met mijn defensieve rijstijl 's winters consistent een brandstofverbruik van 1 op 15 en 's zomers 1 op 16,5 (max. snelheid 120 km/u op de teller).
De automaat is geen bron van ergernis en werkt zeer prettig. Ik vind het een goede automaat, helemaal gezien het bouwjaar.
Hij schakelt op momenten dat ik dat zelf ook zou doen. Terugschakelen gebeurt op tijd, zonder dat kickdown nodig is.
Punt van aandacht wordt momenteel de carrosserie. Er is roestvorming op de hoeken van de achterspatborden.
Groeten,
Frits
Re: Civic 1.5i GL Automaat
Hallo Frits,
wat leuk dat je ons uiteindelijk gevonden hebt dus. Ik vind dat de 4de generatie echt bij de klassiekers begint te horen, je ziet er nooooooit een op de weg. Ben blij dat jij nog een originele voor de deur hebt staan.
Mocht je na je uitgebreide verhaal nog een paar foto's willen posten hou je dan niet in.
groeten André
wat leuk dat je ons uiteindelijk gevonden hebt dus. Ik vind dat de 4de generatie echt bij de klassiekers begint te horen, je ziet er nooooooit een op de weg. Ben blij dat jij nog een originele voor de deur hebt staan.
Mocht je na je uitgebreide verhaal nog een paar foto's willen posten hou je dan niet in.
groeten André
1976 Civic Wagon oranje
1977 Civic 1.6 wit
1979 Civic 1.2 hondamatic rood
1980 VW T3 Westfalia geel
1987 Accord Aerodeck 2.0i ex rood
1995 BMW 3-serie e36 1.8 cabrio rood
1999 Subaru Forester 2.0 turbo
1977 Civic 1.6 wit
1979 Civic 1.2 hondamatic rood
1980 VW T3 Westfalia geel
1987 Accord Aerodeck 2.0i ex rood
1995 BMW 3-serie e36 1.8 cabrio rood
1999 Subaru Forester 2.0 turbo
- Gekke Gerritje
- Berichten: 1528
- Lid geworden op: za sep 24, 2011 21:34
- Locatie: West-Terschelling
Re: Civic 1.5i GL Automaat
Welkom, altijd leuk een Civic
Honda Civic 1.2 Hondamatic 1977
Subaru Forester 2.0 Turbo automaat 2000
Aprilia Pegaso 650 ie 2002
Legnano automatic 2v 1966
Subaru Forester 2.0 Turbo automaat 2000
Aprilia Pegaso 650 ie 2002
Legnano automatic 2v 1966
Re: Civic 1.5i GL Automaat
welkom hier! die 4 gen civic worden in goede staat worden toch ook steeds zeldzamer.
daily:
CR-V diesel
hobby:
civic 78
S800 coupe 68
civic 77 trackday car
S800 cabrio 67 projekt
CR-V diesel
hobby:
civic 78
S800 coupe 68
civic 77 trackday car
S800 cabrio 67 projekt
Re: Civic 1.5i GL Automaat
Hoi Frits,
Welkom bij ons op het Honda forum.
Welkom bij ons op het Honda forum.
Honda Accord 2.4i Type S Aut 2010
Honda Civic 2.0 Type S 2005
Honda Monkey Z125 '23
Yamaha MT01 2011
Yamaha XT500 1977
Honda Civic 2.0 Type S 2005
Honda Monkey Z125 '23
Yamaha MT01 2011
Yamaha XT500 1977
- CIVIC GT 1985
- Berichten: 1750
- Lid geworden op: vr mei 08, 2009 21:43
- Locatie: Amsterdam
Re: Civic 1.5i GL Automaat
Beste Frits,
Welkom.
4e generatie hoort er op dit moment zeker bij, inmiddels is de 1e 4e generatie Civic ook alweer 26 jaartjes oud.
Veel plezier op het forum.
Gr. Remco
Welkom.
4e generatie hoort er op dit moment zeker bij, inmiddels is de 1e 4e generatie Civic ook alweer 26 jaartjes oud.
Veel plezier op het forum.
Gr. Remco
HONDA CIVIC 1.5i GT 1985 GREEK WHITE
HONDA HR-V 1.6i 4WD 5D CVT SPORTSPACK 2004 COSMIC GRAY
TOYOTA COROLLA HYBRID 1.8 TAXI AUT 2020 ZILVER
HONDA HR-V 1.6i 4WD 5D CVT SPORTSPACK 2004 COSMIC GRAY
TOYOTA COROLLA HYBRID 1.8 TAXI AUT 2020 ZILVER
Re: Civic 1.5i GL Automaat
Hallo,
Hoog tijd voor een update en (eindelijk) een paar foto's gemaakt na een uitgebreide poetsbeurt.
De km-stand is momenteel 256.000. Wat is er aan de auto gedaan sinds mijn introductie hierboven (jan. 2015):
De auto wordt een paar keer per week gebruikt (vrijwel alleen langere afstanden) en rijdt nog steeds prima, stuurt scherp. Het motorolie-verbuik blijft constant op 0,75 l per 10.000 km. De aandrijfas rechtsvoor begint weer wat geluid te maken, maar de monteur die mij helpt met de auto heeft al een gebruikte aandrijfas op de kop getikt en deze voorzien van gloednieuwe homokineten. Die ligt dus al klaar voor montage, wat een hele zorg minder is want de aandrijfas rechtsvoor is moeilijk te vinden omdat deze bij de automaat korter is dan bij auto's met handbak. Nieuwprijs van die as tegenwoordig trouwens 300 tot 500 euro!
Hieronder de foto's van vandaag in de vrieskou. Er moet iets gebeuren aan de groene striping in de bumpers en de stootstrips, maar ik weet nog niet hoe ik dat moet doen. De grijze striping op de portieren moet helemaal weg, vind ik. En de garage die op de kentekenplaathouder staat vermeld, heeft al jaren niks meer met deze auto te maken.
Groeten,
Frits
Hoog tijd voor een update en (eindelijk) een paar foto's gemaakt na een uitgebreide poetsbeurt.
De km-stand is momenteel 256.000. Wat is er aan de auto gedaan sinds mijn introductie hierboven (jan. 2015):
- Nieuwe achterspatborden links en rechts ingelast en nieuwe kokerbalken over de hele lengte van de auto.
- Nieuwe einduitlaatdemper (Bosal)
- Schroefveren voorwielophanging links en rechts vervangen (bij de APK bleek de linker veer gebroken, niks van gemerkt tijdens het rijden)
- 4 x banden Dunlop Streetresponse 2 (175/70) gemonteerd.
- Beide benzine-injectoren gedemonteerd en ultrasoon gereinigd.
- Nieuwe accu (Varta)
- Ruitenwissers van Ashuki gemonteerd.
De auto wordt een paar keer per week gebruikt (vrijwel alleen langere afstanden) en rijdt nog steeds prima, stuurt scherp. Het motorolie-verbuik blijft constant op 0,75 l per 10.000 km. De aandrijfas rechtsvoor begint weer wat geluid te maken, maar de monteur die mij helpt met de auto heeft al een gebruikte aandrijfas op de kop getikt en deze voorzien van gloednieuwe homokineten. Die ligt dus al klaar voor montage, wat een hele zorg minder is want de aandrijfas rechtsvoor is moeilijk te vinden omdat deze bij de automaat korter is dan bij auto's met handbak. Nieuwprijs van die as tegenwoordig trouwens 300 tot 500 euro!
Hieronder de foto's van vandaag in de vrieskou. Er moet iets gebeuren aan de groene striping in de bumpers en de stootstrips, maar ik weet nog niet hoe ik dat moet doen. De grijze striping op de portieren moet helemaal weg, vind ik. En de garage die op de kentekenplaathouder staat vermeld, heeft al jaren niks meer met deze auto te maken.
Groeten,
Frits
- Bijlagen
-
- Civic_2mrt2018_aa.jpg (153.25 KiB) 8695 keer bekeken
-
- Civic_2mrt2018_b.jpg (171.36 KiB) 8695 keer bekeken
-
- Civic_2mrt2018_c.jpg (137.68 KiB) 8695 keer bekeken
-
- Civic_2mrt2018_d.jpg (169.02 KiB) 8695 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Frits op vr mar 02, 2018 19:34, 5 keer totaal gewijzigd.
- CIVIC GT 1985
- Berichten: 1750
- Lid geworden op: vr mei 08, 2009 21:43
- Locatie: Amsterdam
Re: Civic 1.5i GL Automaat
Ziet er weer netjes uit hoor.
Gr. Remco
Gr. Remco
HONDA CIVIC 1.5i GT 1985 GREEK WHITE
HONDA HR-V 1.6i 4WD 5D CVT SPORTSPACK 2004 COSMIC GRAY
TOYOTA COROLLA HYBRID 1.8 TAXI AUT 2020 ZILVER
HONDA HR-V 1.6i 4WD 5D CVT SPORTSPACK 2004 COSMIC GRAY
TOYOTA COROLLA HYBRID 1.8 TAXI AUT 2020 ZILVER
-
- Site Admin
- Berichten: 2203
- Lid geworden op: do mei 27, 2010 07:15
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Re: Civic 1.5i GL Automaat
Ziet er inderdaad erg goed uit! En zo te horen wordt er ook goed voor gezorgd!
Houden zo!
Groet,
Marko
Houden zo!
Groet,
Marko
Winter Honda's
Element EX.awd 2003
Civic 2012
Zomer Honda's
-VA360/ 1975
-TN550/ Pickup 1986
-X-adv750 2017
-Dax st90 1973
Element EX.awd 2003
Civic 2012
Zomer Honda's
-VA360/ 1975
-TN550/ Pickup 1986
-X-adv750 2017
-Dax st90 1973
Re: Civic 1.5i GL Automaat
Welkom Frits. Goed aant poetsen en conserveren zo te zien, mooi. Leuk met foto,s. Ik vind striping typisch voor de tijd waaruit de auto komt en eigenlijk wel leuk; het hoort echt bij deze auto... zou het origineel houden.
Groet huub
Groet huub
Civic 1st gen '78 in de zomer
V70 1st gen '99 in de winter
V70 1st gen '99 in de winter