Kapot tandwiel nokkenas bolletje. Wat te doen?

Stel hem hier en misschien kan een ander lid je helpen.
Plaats reactie
andregc
Berichten: 1366
Lid geworden op: vr jul 28, 2006 13:33
Locatie: Utrecht

Kapot tandwiel nokkenas bolletje. Wat te doen?

Bericht door andregc » ma jan 27, 2014 12:44

Hallo allen,

voor de kerst is mijn bol met knarsende tanden en flikkerend olielampje in de schuur gezet nadat hij een wat onstuimig gezwind ritje achter de rug had. Het tandwiel op de nokkenas is compleet kaalgevreten door het tandwiel wat de oliepomp aandrijft.

Nu heb ik nog een goede nokkenas, oliepomp en deze wil ik er in gaan zetten. Maar ook de carterpan wil ik er onderuit hebben om alles goed schoon te maken en de oliepomp te inspecteren danwel te vervangen voor de andere, want ik denk dat daar de oorzaak ligt.

Zie ik dingen over het hoofd, of is het probleem veel groter dan ik het nu doe lijken en moet ik veel meer gaan aanpakken? Het blokje loopt verder prima.

En wie kan me helpen aan een carterpan pakking, oliepomp pakking (of zelf knippen?)

Ik neem zondag de onderdelen mee, zodat jullie even kunnen kijken.

groeten André
1976 Civic Wagon oranje
1977 Civic 1.6 wit
1979 Civic 1.2 hondamatic rood
1980 VW T3 Westfalia geel
1987 Accord Aerodeck 2.0i ex rood
1995 BMW 3-serie e36 1.8 cabrio rood
1999 Subaru Forester 2.0 turbo

mielko
Berichten: 1280
Lid geworden op: di nov 17, 2009 21:13
Locatie: zeeland

Re: Kapot tandwiel nokkenas bolletje. Wat te doen?

Bericht door mielko » di jan 28, 2014 21:59

Volgens mij komt jouw probleem doordat er veel opbouw van vervuiling zit in het gedeelte waardoor de olie naar boven stroomt.Hier loopt ook de aandrijfas voor de oliepomp doorheen.Hierdoor gaat heel dat stuk zwaar lopen ,en uiteindelijk stuk lopen.
Dus maak alles super goed schoon!!!

Carter pakking zou proberen te her gebruiken,want ik vind de niet oem honda rubber dingen verschrikkelijk.Die doen nooit wet je wilt,alles behalve afdichten
CRX Del-Sol--------- PC50 ------------FIAT ducato Frankia 530
CR-V -----------------NOVIO ----------Shadow zijspan-----------
CIVIC 75-------------TOMOS A3-------TOMOS A35

berg144

Re: Kapot tandwiel nokkenas bolletje. Wat te doen?

Bericht door berg144 » zo okt 12, 2014 09:02

Niet alleen bij Honda, mijn BMW Z3 Duitse degelijkheid had het zelfde. Tandwieltje op krukas stukje afgebroken. Heeft maar 107.000 Km gelopen. Schade 2500 Euro!

Honda-ronny
Berichten: 1354
Lid geworden op: za sep 13, 2003 08:06
Locatie: Heijen

Re: Kapot tandwiel nokkenas bolletje. Wat te doen?

Bericht door Honda-ronny » do nov 20, 2014 13:03

dit probleem is een echt bolletjes probleem en heeft voor 80% te maken met slecht onderhoud!
vervuiling in de EB motoren is een bekend probleem, mensen die echt elk jaar of elke 7500 km hun olie verversen inclusief filter hebben daar i.p. nooit problemen mee. (mits zij een auto hebben gekocht die in het verleden al slecht onderhoud heeft gehad)
het gebruik van half of volsynthetische olie bij deze voertuigen is ook uit den boze.
gebruik alleen minerale olie, of je motorblok moet gereviseerd zijn dan is het een ander verhaal.

iedereen vind het altijd prettig als een oude auto weinig kilometers heeft gereden, in vele gevallen is dat ook zo maar voor motorblokken is dat niet altijd gunstig.
vervuiling van zowel motorolie als ook koelvloeistof wordt door velen onderschat.

tip:

demonteer carterpan, reinig gehele carterpan, demonteer oliepomp en reinig deze compleet. vervang de oliezeef (niet schoonmaken !!)
vervang de nokkenas (kijk ook goed naar de tuimelaars) en vervang de oliepompaandrijving.
monteer een nieuw origineel oliefilter (en geen andere meuk) vervang de olie, laat de motor op bedrijfstemperatuur komen en ga daarna een 10 kilometer rijden.
voeg FORTE engine flush aan de motor toe. (zeer goed lezen wat je moet doen)
tap de motorolie af en vervang het filter en de olie opnieuw.

het beste is om dan op korte termijn een 500 km te gaan rijden en opnieuw de motorolie vervangen inclusief filter.

en daarna elk jaar of elke 7500 km de olie verversen.

dat is de enige remedie om dit opnieuw te voorkomen.

onderhoud is de beste remedie tegen onkosten

groeten en veel succes ronny.
Life starts above 9000 RPM
Keep on dreaming but please dream about HONDA
"The value of life can be measured by how many times your soul has been deeply stirred" (De waarde van je leven kan gemeten worden aan het aantal keren dat je ziel diep geroerd wordt.)

minimonster
Site Admin
Berichten: 2203
Lid geworden op: do mei 27, 2010 07:15
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Kapot tandwiel nokkenas bolletje. Wat te doen?

Bericht door minimonster » ma nov 24, 2014 17:34

:woow:
Winter Honda's
Element EX.awd 2003
Civic 2012


Zomer Honda's
-VA360/ 1975 :crazy:
-TN550/ Pickup 1986
-X-adv750 2017
-Dax st90 1973

Plaats reactie