Slot perikelen opgehelderd aan de hand van foto's......

Stel hem hier en misschien kan een ander lid je helpen.
Plaats reactie
andregc
Berichten: 1366
Lid geworden op: vr jul 28, 2006 13:33
Locatie: Utrecht

Slot perikelen opgehelderd aan de hand van foto's......

Bericht door andregc » za sep 08, 2012 23:09

Hallo mannen,

beide deuren van mijn rode bol vallen steeds slechter in het slot. Bij de apk enkel een probleem als hij er echt niet in gaat, maar wordt nog lastig. Nu weet ik dat het als het goed is door die klote kleine rubbertjes komt. Inmiddels ben ik druk in de weer geweest met het vervangen van sloten van deuren die ik heb staan, maar hierbij liep ik tegen een aantal dingen aan.
Allereerst een impressie van de verschillende sloten.

Het grote linker slot komt uit het linker portier van mijn bol. De rechter komt overeen met het andere type slot wat je in je bol kunt tegenkomen. Zoals je kunt zien is de kleine uitsparing in het binnenste van het slot leeg, hier hoort een stukje rubber in te zitten waardoor je slot goed sluit. Omdat dit rubber eruit is na 30 jaar sluiten mijn deuren heel slecht. Oplossing zou zijn een nieuw rubber erin zetten, maar deze zijn lastig te vinden. Een andere oplossing is een ander slot erin te zetten, maar dat lukt maar zeer matig. Zoals je kunt zien hebben beide sloten 3 bevestigingsplekken, alleen niet op dezelfde plek. Het rechter slot zit nu in mijn deur gemonteert, maar zit maar met de 2 onderste bouten vast. Ook de verbinding tussen de deurklink aan de binnenzijde van de auto en het slot is anders. Het linker slot heeft deze horizontaal direct naar de deurklink, het rechter slot heeft de bevestiging naar boven gericht en buigt dan af naar de deurklink.
Afbeelding

Op deze foto's zie je beide type sloten gemonteerd in de deur.
Hierbij is duidelijk het verschil te zien. Het slot waar geen rubbertje in hoeft sluit een stuk beter. Op de laatste meeting was mijn auto en een accord SJ de enige auto met dit type, alle overige hebben het rechter slot in de foto hierboven. Autodeuren met het slot met het rubbertje hebben ook een veel grotere uitsparing in de deur dan die zonder het rubbertje.
AfbeeldingAfbeelding

Wat nu? Als je deuren slecht sluiten omdat ze het rubbertje missen kun je niet zomaar een ander slot monteren van een ander model of een type 2 civic. Ik heb het korte slot erin gezet en het werkt, maar wel maar bevestigd op 2 van de 3 plekken. Ik prefereer tocht het rubbertje te vervangen.
Een andere mogelijk oplossing is het slot foppen door de uitsparing op te vullen met iets anders, bijvoorbeeld een eigen gesneden ding of het oplassen van een stukje staal/lasdraad waardoor de uitsparing is opgevuld.
Misschien lost dit wat op, mocht je hier tegenaan lopen.
Als mensen willen aanvullen, be my guest.

groeten Andre
Laatst gewijzigd door andregc op ma okt 08, 2012 00:21, 2 keer totaal gewijzigd.
1976 Civic Wagon oranje
1977 Civic 1.6 wit
1979 Civic 1.2 hondamatic rood
1980 VW T3 Westfalia geel
1987 Accord Aerodeck 2.0i ex rood
1995 BMW 3-serie e36 1.8 cabrio rood
1999 Subaru Forester 2.0 turbo

honda-henk
Berichten: 1989
Lid geworden op: zo apr 01, 2012 08:24
Locatie: ermelo
Contacteer:

Bericht door honda-henk » zo sep 09, 2012 10:06

ik heb wel rubbertjes weet niet of ze pasen ??????
honda civic 1979
honda accord 1977
honda accord 1979
honda accord 1980
honda civic vijf deurs 1979
honda civic 1.6 2003 aut/leer 370000 km
Honda civic 1.8 2011
Honda jazz 1.3 2016
schuur vol onderdelen

patrick

Bericht door patrick » zo sep 09, 2012 11:07

Hoi Andre,

Ik heb hier ook last van gehad bij mijn rechterdeur, maar dit lag niet aan de rubbertjes die je bedoelt. want na vervangen deed ie het nog.
Uiteindelijk het. ik noem het maar het stop-rubbertje, weggehaald.
Deze zit als goed is halverwege de deur.
Ik weet niet of dit jouw probleem verhelpt.

Ik heb nog wel nieuwe rubbertjes liggen en een paar oude, zijn niet te koop, maar je mag ze altijd even lenen voor de apk.

groet,
patrick

andregc
Berichten: 1366
Lid geworden op: vr jul 28, 2006 13:33
Locatie: Utrecht

Opgelost

Bericht door andregc » wo okt 24, 2012 10:33

hallo mensen,

na het 2 keer wisselen van sloten en een hoop ergenis heb ik 2 nieuwe rubbertjes weten te bemachtigen. En wonder boven wonder, mijn deur sluit weer als nooit tevoren zonder dat het slot uit de deur hoefde. Ik kan iedereen aanraden vooral nieuwe rubbertjes te zoeken en niet te gaan tobben met andere sloten.

Groeten Andre
1976 Civic Wagon oranje
1977 Civic 1.6 wit
1979 Civic 1.2 hondamatic rood
1980 VW T3 Westfalia geel
1987 Accord Aerodeck 2.0i ex rood
1995 BMW 3-serie e36 1.8 cabrio rood
1999 Subaru Forester 2.0 turbo

Plaats reactie