Honda Accord koppeling.

Stel hem hier en misschien kan een ander lid je helpen.
Plaats reactie
DAFKE
Berichten: 810
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 12:57
Locatie: Chaam

Honda Accord koppeling.

Bericht door DAFKE » za jun 02, 2012 17:44

Vandaag had ik het volgende probleem:
Toen ik de koppeling intrapte, voelde ik al bijna geen druk, na een paar keer trappen voelde het normaal maar toen ik de auto in de versnelling zette schoot ie weg. De auto rijd gewoon weg, ook al is de koppeling nog ingetrapt, het lijkt erop of de koppelingcilinder blijft hangen, ik moet een paar keer pompen voor ik druk heb. Is dit de koppelingcilinder of is het de versnellingsbak, want het voelde net of ie in zen 3 stond, zo schokte hij weg. Het betreft een Accord sedan uit 1978 met 5 versnellingen. (met hydraulische koppeling, dus geen koppelingskabel)

Hoe kan ik dit oplossen of zijn die cilinders nog te krijgen, ik heb het stangetje wat er uit komt schoongeschuurd en ingespoten.

Roland.

Blackrix
Berichten: 1194
Lid geworden op: do sep 18, 2003 20:12
Locatie: De Kiel
Contacteer:

Bericht door Blackrix » za jun 02, 2012 19:05

Waarschijnlijk is je hoofd of hulpkoppelingscilinder einde oefening. Je zal ze beide uit elkaar moeten halen en bekijken hoe alles er aan toe is, vaak zitten er putjes in het huis door het niet vaak genoeg vervangen van de remvloeistof. Ik heb de hoofdkoppelingscilinder van mijn Prelude laten uithonen toen ik exact dezelfde klacht had, het binnenwerk heb ik vervangen. De hulpkoppelinscilinder (aan de bak) was bij mij te ver heen, die heb ik vervangen. Voor de Accord is de hulpkoppelinscilinder nog leverbaar bij Nipparts, overigens.

Blackrix
Een Accord uit 1981.......Een Civic uit 1979.......Een huis uit 1974.......Het houdt je van de straat!!!!!!!

DAFKE
Berichten: 810
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 12:57
Locatie: Chaam

Bericht door DAFKE » do jun 14, 2012 18:38

Is het te doen om de hulpkoppelingcilinder zelf te vervangen, of is dit specialistisch werk?

En waar zou ik op moeten letten?

Grt. Roland.

Blackrix
Berichten: 1194
Lid geworden op: do sep 18, 2003 20:12
Locatie: De Kiel
Contacteer:

Bericht door Blackrix » do jun 14, 2012 21:11

Als je wat sleutelervaring hebt is het goed te doen. Het ontluchten is wel een wat rottige klus, je moet namelijk aan de onderkant ontluchten en lucht wil nou eenmaal naar boven, was iets met natuurkunde....... ;-) Maar een kennis van me gaf me daar een goede tip voor (natuurlijk nadat ik alles al weer klaar had....). Gewoon het systeem vullen via de ontluchtingsnippel met een spuit met slang erop, dan druk je de lucht vanzelf naar boven.

Blackrix
Een Accord uit 1981.......Een Civic uit 1979.......Een huis uit 1974.......Het houdt je van de straat!!!!!!!

DAFKE
Berichten: 810
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 12:57
Locatie: Chaam

Bericht door DAFKE » zo jun 17, 2012 10:05

@ blackrix

Bij mijn auto zit de ontluchtingsnippel van de hulpkoppelingcilinder (op het blok) toch echt aan de bovenkant van het onderdeel.

Het is wel het laagste punt tov van het vloeistofreservoir als je dat bedoelt.

Roland.

DAFKE
Berichten: 810
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 12:57
Locatie: Chaam

Bericht door DAFKE » za jul 07, 2012 17:44

Vandaag heb ik de hulpkoppelingcilinder vervangen. Na het ontluchten van het systeem heb ik nog hetzelfde probleem, na 3 of 4 keer het pedaal intrappen voel ik pas druk. De auto rijdt ook vanzelf weg ook al is het pedaal nog ingetrapt. Is het probleem dan bij de hoofdkoppelingcilinder of is het ontluchten toch niet goed gebeurt.

Roland.

Blackrix
Berichten: 1194
Lid geworden op: do sep 18, 2003 20:12
Locatie: De Kiel
Contacteer:

Bericht door Blackrix » za jul 07, 2012 18:26

Waarschijnlijk nog lucht in het systeem. Dat had ik ook na het vervangen van het spul. Na een tweede keer ontluchten ging het wel goed.

Blackrix
Een Accord uit 1981.......Een Civic uit 1979.......Een huis uit 1974.......Het houdt je van de straat!!!!!!!

mielko
Berichten: 1280
Lid geworden op: di nov 17, 2009 21:13
Locatie: zeeland

Bericht door mielko » za jul 07, 2012 21:49

Of je druklager die de koppeling ontkoppeld is kapot :?:
CRX Del-Sol--------- PC50 ------------FIAT ducato Frankia 530
CR-V -----------------NOVIO ----------Shadow zijspan-----------
CIVIC 75-------------TOMOS A3-------TOMOS A35

DAFKE
Berichten: 810
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 12:57
Locatie: Chaam

Bericht door DAFKE » di jul 17, 2012 10:36

Omdat het probleem nog steeds aanwezig is, heb ik de hoofdkoppelingcilinder gedemonteerd, Na het uit elkaar halen heb ik gezien dat een van de 2 cupjes gescheurd is, waarschijnlijk zal het probleem hier zitten. Zijn hier nog revisiesetjes voor te krijgen? of een complete hoofdkoppelingcilinder? En is de diameter van de cupjes hetzelfde als in de hulpkoppelingcilinder?

Grt. Roland.

DAFKE
Berichten: 810
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 12:57
Locatie: Chaam

Bericht door DAFKE » vr aug 24, 2012 18:15

Ik heb het hele systeem al diverse keren ontlucht en een keer een klein stukje meegereden maar de koppeling pakte zeer laat aan.
Toen had ik het iets afgesteld maar nu blijft de auto gewoon staan als de koppeling helemaal los is. Ook zie ik dat de hulpkoppelingcilinder niet meer terug gaat. Wordt deze door de veer teruggetrokken of wordt de gaffel door de drukgroep of druklager teruggeduwd, want dan denk ik dat de lager gewoon blijft hangen. Ikheb de oude hulpkoppelingcilinder ook weer is teruggezet maar bij deze is het hetzelfde probleem. de hoofdkoppelingcilinder is vervangen, de oude was lek.

Roland.

Honda-ronny
Berichten: 1354
Lid geworden op: za sep 13, 2003 08:06
Locatie: Heijen

Bericht door Honda-ronny » vr aug 24, 2012 23:24

waarschijnlijk heb je een gescheurde of bijna gebroken gafffel
maak eens een foto van de cylnder en de positie van de versnellingsbak inclusief bedieningsmechnisme
Life starts above 9000 RPM
Keep on dreaming but please dream about HONDA
"The value of life can be measured by how many times your soul has been deeply stirred" (De waarde van je leven kan gemeten worden aan het aantal keren dat je ziel diep geroerd wordt.)

Plaats reactie