Wat is nou eigenlijk een Hondamatic of een semi automaat

Stel hem hier en misschien kan een ander lid je helpen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gekke Gerritje
Berichten: 1528
Lid geworden op: za sep 24, 2011 21:34
Locatie: West-Terschelling

Wat is nou eigenlijk een Hondamatic of een semi automaat

Bericht door Gekke Gerritje » za mar 31, 2012 23:28

Ik vraag me iets af omdat ik het gewoon niet weet.

In mijn Accord van 1986 zit vast geen gewone automatenbak maar een Hondamatic geloof ik met een kabel van het gaspedaal naar de carburateur en naar de automaatbak. Werkt dit nu eigenlijk anders dan een gewone automaat en gaat het schakelen anders??? Ik weet het niet.

En nu zag ik weer een hele mooie bruine Accord staan van 1983 en die heeft een semi automaat, is dat ook weer anders???
Honda Civic 1.2 Hondamatic 1977
Subaru Forester 2.0 Turbo automaat 2000
Aprilia Pegaso 650 ie 2002
Legnano automatic 2v 1966

minimonster
Site Admin
Berichten: 2203
Lid geworden op: do mei 27, 2010 07:15
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wat is nou eigenlijk een Hondamatic of een semi automaat

Bericht door minimonster » zo apr 01, 2012 21:04

Gekke Gerritje schreef:Ik vraag me iets af omdat ik het gewoon niet weet.

In mijn Accord van 1986 zit vast geen gewone automatenbak maar een Hondamatic geloof ik met een kabel van het gaspedaal naar de carburateur en naar de automaatbak. Werkt dit nu eigenlijk anders dan een gewone automaat en gaat het schakelen anders??? Ik weet het niet.

En nu zag ik weer een hele mooie bruine Accord staan van 1983 en die heeft een semi automaat, is dat ook weer anders???
Volgens mij heten alle automaten van honda: hondamatic. Echter er zijn vol automaten en half (semi) automaten.

De eerste type civic en accord t/m +/- 1980 hebben een half automaat: De pook heeft de volgende standen: PNRHL in de H en L rijdt hij voorruit, echter hij schakelt nooit over. Tussen 1980 en 1985 heeft honda nog een OD (overdrive) toegevoegd aan de semi automaten. Maar hij schakelt nog altijd niet zelf. De 4v automaat zoals jij in je accord hebt, schakelt wel automatisch als je hem in 3 of D gebruikt.

Overigens heeft is er in een N600 wel al een vol automaat geweest.

Zoiets..

Marko
Winter Honda's
Element EX.awd 2003
Civic 2012


Zomer Honda's
-VA360/ 1975 :crazy:
-TN550/ Pickup 1986
-X-adv750 2017
-Dax st90 1973

Honda-ronny
Berichten: 1354
Lid geworden op: za sep 13, 2003 08:06
Locatie: Heijen

Bericht door Honda-ronny » zo apr 01, 2012 22:35

Hoi

Marko heeft het goed verwoord.

om nog even antwoord te geven op de kabel die van je carburateur naar de automaatbak loopt, dat betreft de kabel die detecteerd hoeveel gas je geeft, afhankelijk van de stand van deze kabel "weet" de bak of hij vroeg mag overschakelen en of laat.

let op als je deze kabel ooit demonteerd let goed op de montage, een paar milimeter verkeerd afstellen en je bak reageert niet zoals dat zou moeten.
ronny
Life starts above 9000 RPM
Keep on dreaming but please dream about HONDA
"The value of life can be measured by how many times your soul has been deeply stirred" (De waarde van je leven kan gemeten worden aan het aantal keren dat je ziel diep geroerd wordt.)

Plaats reactie