Roest behandelen plaatwerk

Stel hem hier en misschien kan een ander lid je helpen.
Plaats reactie
Steff86

Roest behandelen plaatwerk

Bericht door Steff86 » ma mar 12, 2012 19:35

Beste allemaal,

ik ben mijn civic een beetje aan het oplappen, en naast de automaat (waar ik in een ander topic over zeur) verdiend ook het plaatwerk aandacht.

Mijn vraag aan jullie is, kunnen jullie goede referenties / links geven of zelf met kennis en ervaring delen met mij over hoe ik de roest te lijf ga?

Ik begin met de wielkastranden / spatbordranden, welke rondom wel wat aandacht kunnen gebruiken.

Ik weet hoe ik moet spuiten van primer/lak en blanke toplaag. Verder heb ik inmiddels plamuur en verharder te pakken gekregen. Ik begrijp ook dat er geschuurd moet worden ... maar nu alle puzzelstukjes nog op hun plek laten vallen.

Bijvoorbeeld met welke grofheid moet ik schuren? Moet ik ook nat schuren? Tot hoever moet ik schuren? Roest helemaal wegschuren of roest zichtbaar maken en roeststopper/omvormer gebruiken? Zoja, welke dan? hoeveel lagen primer en hoeveel lagen lak? Ik zit met een heleboel vragen en wil niet de auto er op achteruit laten gaan. Ik wacht op jullie ervaringen / kennis!

Groetjes en alvast bedankt, Stefan

mielko
Berichten: 1280
Lid geworden op: di nov 17, 2009 21:13
Locatie: zeeland

Bericht door mielko » ma mar 12, 2012 19:47

Ik kan alleen maar zeggen,een klote klusje.Wat ik een ander laat doen :lol:
CRX Del-Sol--------- PC50 ------------FIAT ducato Frankia 530
CR-V -----------------NOVIO ----------Shadow zijspan-----------
CIVIC 75-------------TOMOS A3-------TOMOS A35

Blackrix
Berichten: 1194
Lid geworden op: do sep 18, 2003 20:12
Locatie: De Kiel
Contacteer:

Bericht door Blackrix » ma mar 12, 2012 21:09

Roest bij bijvoorbeeld de achterschermen komt meestal van binnenuit. Als je dit aan de buitenkant weghaalt zit het binnenin de holle ruimte nog gewoon en gaat binnen de korste keren weer roesten. De remedie is volledig weghalen en nieuw stuk erin. Oppervlakkige roest straal ik altijd, maar daar be je wel een flinke compressor voor nodig die minimaal zo'n 400 liter per minuut druk kan opbouwen.

Blackrix
Een Accord uit 1981.......Een Civic uit 1979.......Een huis uit 1974.......Het houdt je van de straat!!!!!!!

Robert Itr

Bericht door Robert Itr » ma mar 12, 2012 21:10

Ik zou de roest er gewoon uitslijpen en opnieuw weer inlassen.Anders komt het na verloop van tijd toch weer terug.

En anders de roest weg stralen met straalgrid,maar dan heb je een compressor nodig.

Robert Itr

Bericht door Robert Itr » ma mar 12, 2012 21:11

He bijna zelfde antwoord op zelfde moment :lol:

minimonster
Site Admin
Berichten: 2203
Lid geworden op: do mei 27, 2010 07:15
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door minimonster » di mar 13, 2012 06:55

Robert Itr schreef:Ik zou de roest er gewoon uitslijpen en opnieuw weer inlassen.Anders komt het na verloop van tijd toch weer terug.

En anders de roest weg stralen met straalgrid,maar dan heb je een compressor nodig.
Roest er uit slijpen en opnieuw weer inlassen ? ;-) ;-) En dan ook al de conclusie trekken dat het weer terug komt :lol: :lol: .... errruuggghhh goed gevonden!!

Ik maak altijd nieuwe stukken en die zet ik er in.. :lol: :lol:

Marko
Winter Honda's
Element EX.awd 2003
Civic 2012


Zomer Honda's
-VA360/ 1975 :crazy:
-TN550/ Pickup 1986
-X-adv750 2017
-Dax st90 1973

patrick

Bericht door patrick » di mar 13, 2012 14:01

hahahaha, goed gezien

groet,
patrick

Steff86

Bericht door Steff86 » di mar 13, 2012 14:39

Bedankt voor alle antwoorden, ik ga het eens even rustig op me in laten werken.

Groetjes Stefan

prelude87

Bericht door prelude87 » do mar 15, 2012 19:11

voor de mensen die het niet kennen: rustico is ook een middel wat goed roest verwijderd, google maar eens rustyco

Robert Itr

Bericht door Robert Itr » do mar 15, 2012 22:09

http://www.rusticodelbozzo.com/nl/ligging.php

ik denk dat ik gelijk even een weekendje boek!

dank je

Steff86

Bericht door Steff86 » do mar 15, 2012 22:18

Ik neem aan dat rustyco bedoeld is hier :p die werkt wel gewoon als je erop googled.

Dat filmpje op hun website is trouwens wel erg belovend!

prelude87

Bericht door prelude87 » za mar 24, 2012 18:20

rustyco werkt zeker, goed spul is echter niet goedkoop.
Heb het zelf geprobeerd.

Plaats reactie