remvloeistof en motorolie

Stel hem hier en misschien kan een ander lid je helpen.
Plaats reactie
Kogelman

remvloeistof en motorolie

Bericht door Kogelman » ma jul 05, 2021 17:45

Mijn witte bol gaat deze week voor de APK. Ik wil dan ook de olien laten verversen. Welk type/DOT remvloeistof moet er op en volstaat qua motorolie de 10W-40?
groet,
Kogelman

DAFKE
Berichten: 809
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 12:57
Locatie: Chaam

Re: remvloeistof en motorolie

Bericht door DAFKE » di jul 06, 2021 00:04

Ik ieder geval geen DOT 5 of 5.1. Maar DOT 3 of 4 volgens mij. Die andere tasten zeker de rubbers aan. En DOT 3 is misschien moeijlijk te krijgen. Maar een beetje garage moet dat toch wel weten.

Grt Roland

Kogelman

Re: remvloeistof en motorolie

Bericht door Kogelman » di jul 06, 2021 21:11

Bedankt Roland!
DOT 4 wordt het dan en qua viscositeit motorolie zit er volgens mij nu 10w40 in. Ik neem aan dat het torretje daar goed mee overweg kan?
Groet,
Kogelman

DAFKE
Berichten: 809
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 12:57
Locatie: Chaam

Re: remvloeistof en motorolie

Bericht door DAFKE » wo jul 07, 2021 02:07

De viscositeit maakt niet zo veel uit denk. In de vraagbaak staat zelfs 20w50. Belangrijker is dat het geen synthetische olie is.

Grt Roland

Kogelman

Re: remvloeistof en motorolie

Bericht door Kogelman » wo jul 07, 2021 18:12

Garage heeft remolie DOT 4 en DOT3 alleen syntetic. Ik denk dat ik dan beter voor DOT4 kan gaan?

JWChen
Berichten: 99
Lid geworden op: wo sep 19, 2018 11:29
Locatie: Dieren

Re: remvloeistof en motorolie

Bericht door JWChen » do jul 08, 2021 10:35

Ik denk dat dat niet-synthetisch op de motorolie sloeg, niet op de remvloeistof.Dot3 of Dot4 is beide prima, je kan het zelfs mengen.

Over wel of geen synthetische motorolie... tjah, ik vrees dat daar de meningen over verschillen. Ik heb geen monteurs achtergrond, maar een wetenschappelijke achtergrond, ik heb het idee dat je nooit synthetische olie in een oude auto mag gooien, altijd afgedaan, als een verhaal ven oude monteurs, die een slechte ervaring hadden met oude olie types.
Nou lijkt de motor van mijn civic vrij olie-dicht te zijn, en doet het, met wat in de aanbieding is bij de praxis, maar ik heb een oude pajero gehad, waar de kenners precies hetzelfde over zeiden, alleen mineraal.... Maar die auto liep het beste, en lekte veruit het minst met valvoline maxlife, en dat is semi-synthetisch.

Kogelman

Re: remvloeistof en motorolie

Bericht door Kogelman » do jul 08, 2021 11:26

Bedankt!
Dus Motorolie met viscositeit 10W40 is ook geschikt?
Groet,
Kogelman

Kogelman

Re: remvloeistof en motorolie

Bericht door Kogelman » do jul 08, 2021 21:45

Ik ben er uit: Het wordt DOT 4 en 10W-40.
groet,
Kogelman

JWChen
Berichten: 99
Lid geworden op: wo sep 19, 2018 11:29
Locatie: Dieren

Re: remvloeistof en motorolie

Bericht door JWChen » vr jul 09, 2021 15:37

dat is ook wat in de mijne zit!

Plaats reactie