[How-to] nieuwe uitlaat voor integra 86-89

Stel hem hier en misschien kan een ander lid je helpen.
Plaats reactie
tijnonlijn
Berichten: 47
Lid geworden op: za feb 15, 2020 11:24
Locatie: Den Bosch

[How-to] nieuwe uitlaat voor integra 86-89

Bericht door tijnonlijn » zo sep 06, 2020 09:45

De uitlaat van m'n integra was rot. Het stickertje was wel weer van topkwaliteit aangezien het de uitlaat overleefd heeft.

Afbeelding

Helaas zijn er geen uitlaten meer leverbaar voor deze auto. Dus dan maar op zoek naar wat het meest in de buurt komt, en dat was de uitlaat van een 3rd gen civic 3 deurs hatchback (1983-1987). Die van de sedan zou waarschijnlijk beter gepast hebben maar die is ook niet meer leverbaar.

tussendemper: art nr UD-U00941
https://www.uitlaatdiscounter.nl/produc ... -ud-u31021

einddemper: art nr UD-436665
https://www.uitlaatdiscounter.nl/produc ... inks-09-04

Daarnaast heb je nog een stuk uitlaatpijp van 40mm nodig, en het hele setje samen is ongeveer 100 euro wat ik persoonlijk heel erg vind meevallen. Deze uitlaatdelen passen dus helaas niet zomaar. Je zult ze op maat moeten maken, en voor de einddemper stelt dat weinig voor. Hier hoef je alleen het eindpijpje te verlengen en een beetje te knikken.

Afbeelding

Afbeelding

Dit knikje was net teveel en moet ik nog wat aanpassen. Hij komt zo tegen de bumper. De juiste aanpassing is 5 a 6 cm omhoog.

Voor de middendemper moet je onverwacht veel aanpassen. Hier liggen ze naast elkaar

Afbeelding

De beste aanpak is ze zo neer te leggen dat beide voorkanten aan een stuk hout vastgeschroefd zijn zoals op de onderste foto. Meet de afstand tussen beide uitlaten. Maak midden- en einddemper aan elkaar vast en zaag de nieuwe middendemper door vlak voor de achterste flens zodat je nog een stukje middendemper flens aan de einddemper hebt zitten. Dan las je het eindpijpje aan de einddemper en zet je de eindpijpjes op dezelfde manier en dezelfde tussenafstand aan een stuk hout vast als de voorkant. Als de uitlaten aan de voorkant een tussenafstand van 1 meter hebben moeten ze dat aan de achterkant ook hebben. Vervolgens kun je bij elk stuk meten of je nog steeds een tussenafstand van 1 meter hebt weet je of je goed bezig bent. De afstanden in de tekening zijn een indicatie van wat je ongeveer moet aanpassen.

Als de S-vorm in de middendemper aangepast is komt het moeilijkste, en dat is er weer 1 geheel van te maken. Het achterste stuk ('dit stuk wegzagen en vervangen door een recht stuk buis van de juiste lengte' is het moeilijkste te bepalen en de civic uitlaat is hier echt in elke richting anders. Hier zul je dus gewoon moeten zorgen dat beide uiteinden goed vast zitten en dan is het gat ertussen opvullen met buis.

Dan zit alles in elkaar en is het tijd om te controleren of het goed gegaan is. Vergeet dit niet! Zelfs als je goed kunt lassen zal hij vast wel ergens lekken en daar pas achter komen als hij weer onder de auto hangt is nogal vervelend. Dit kan door de voorkant dicht te maken en tussendemper en einddemper lekvrij aan elkaar te maken (rubber ringetje of zoiets). Op het eindpijpje kun je dan een 40mm pvc dopje maken met daarin een autoventiel. Zo kun je het geheel makkelijk onder druk zetten en als je de naden met een sopje insmeert zie je goed waar het nog lekt.

Afbeelding

Afbeelding

Die civic uitlaten blijven natuurlijk ook niet eeuwig leverbaar en al helemaal niet voor deze prijs. Als je uitlaat in twijfelachtige staat is dan is het een goed idee nu alvast iets te regelen daarvoor, zelfs als je hem nu nog niet eronder zou hangen.

DAFKE
Berichten: 809
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 12:57
Locatie: Chaam

Re: [How-to] nieuwe uitlaat voor integra 86-89

Bericht door DAFKE » zo sep 06, 2020 12:49

Wat een werk maar het resultaat ziet er goed uit. En inderdaad, je zult iets moeten. Maar zo kan ie weer jaren mee.

Grt. Roland.

mielko
Berichten: 1280
Lid geworden op: di nov 17, 2009 21:13
Locatie: zeeland

Re: [How-to] nieuwe uitlaat voor integra 86-89

Bericht door mielko » di sep 08, 2020 19:45

Goed gedaan :woow:
Zo is het ook nog betaalbaar.
En klein gaatje in de buis is niet heel erg. Gewoon bij apk aanmerken als ontwatering gaatje :roll:
CRX Del-Sol--------- PC50 ------------FIAT ducato Frankia 530
CR-V -----------------NOVIO ----------Shadow zijspan-----------
CIVIC 75-------------TOMOS A3-------TOMOS A35

Sjupergrover
Berichten: 260
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:55

Re: [How-to] nieuwe uitlaat voor integra 86-89

Bericht door Sjupergrover » do sep 10, 2020 13:19

Als het knikje in de eindpijp teveel is en de uitlaat al onder de auto komt heb ik nog wel een tip die we vroeger toepasten.

Gewoon een stevige holle pijp over de uitlaat schuiven en dan naar beneden trekken (liefst als de auto van achter wat omhoog staat). Eventueel even warm stopen vlak bij de bocht waar de eindpijp de demper uitkomt. Op die manier tordeer je de pijp iets en kan je hem uitrichten.
'79 Honda Civic 1200 Hondamatic
'79 VW T2b Westfalia camper
'05 VW T5 California camper

tijnonlijn
Berichten: 47
Lid geworden op: za feb 15, 2020 11:24
Locatie: Den Bosch

Re: [How-to] nieuwe uitlaat voor integra 86-89

Bericht door tijnonlijn » vr sep 11, 2020 19:19

Sjupergrover schreef:
do sep 10, 2020 13:19
Als het knikje in de eindpijp teveel is en de uitlaat al onder de auto komt heb ik nog wel een tip die we vroeger toepasten.

Gewoon een stevige holle pijp over de uitlaat schuiven en dan naar beneden trekken (liefst als de auto van achter wat omhoog staat). Eventueel even warm stopen vlak bij de bocht waar de eindpijp de demper uitkomt. Op die manier tordeer je de pijp iets en kan je hem uitrichten.
Het is nu al gefixt, maar goed om te weten. Ik had niet gedacht dat dat zou lukken omdat de demper in rubbers hangt. Het leek me dat je dan vooral de rubbers aan het uitrekken bent als je probeert te buigen. Maar als je het geprobeert hebt zak het vast wel werken dus dan hou ik dat in gedachten.

Maar nu is er eerst nog een ander probleem. De einddemper is lek bij de felsnaad. Bweh. Garantiegeval, maar nu begint het cirkeltje weer opnieuw.

Plaats reactie