Het Legend Coupe KA8 project van Mark

Is denk ik wel duidelijk he?
Plaats reactie
MarkieParkie

Het Legend Coupe KA8 project van Mark

Bericht door MarkieParkie » vr jul 09, 2021 15:59

Het project met de Legend Coupe is van start!

Zoals te lezen in mijn voorstel topic van een tijdje terug (zie: http://www.hondavrienden.nl/viewtopic.php?f=2&t=3819) heb ik enkele jaren geleden een Legend Coupe (KA8) van mijn oom overgenomen.

Deze auto is in Juni 1991 door Honda dealer Maarschalk in Velserbroek geleverd aan mijn oom. Ik ben in al die jaren de tweede particuliere eigenaar van de auto. Leuk feitje, de auto staat 5 dagen langer op Nederlands kenteken dan ik oud ben :P
Mijn oom heeft zeker in de begin jaren erg veel gebruik gemaakt van de auto, de laatste 10 jaar dat hij de auto reed waren dat vrijwel alleen hobby matige ritjes.
In totaal staat de kilometer teller nu op zo'n 403.000 km. Om die reden is er destijds ook een LPG G2 installatie ingebouwd.
Daarnaast is de auto voorzien van een ingebouwde vaste auto telefoon en een navigatie systeem uit die tijd.
De afgelopen 15 jaar heeft de auto echter zo doorgebracht:

Afbeelding

Afbeelding

Afgelopen weekeind heb ik de auto eindelijk op kunnen halen bij mijn oom. Zoals je zou verwachten na 15 jaar rijd de auto niet meer zelfstandig.
Bij aankomst was de auto al uit de schuur gehaald en even netjes ontdaan van de ergste smerigheid.

Afbeelding

Na een wasbeurt en een ronde met een afval emmer en stofzuiger door de auto heen, stond het geheel er zo bij:

Afbeelding

Afbeelding

Gelet op de leeftijd en kilometerstand vind ik het interieur en de stoelen er nog best netjes:

Afbeelding

Enkel de bestuurdersstoel heeft (logisch) wat instap schade aan de wangen.

Afbeelding

Er is nog even een druppellader aan de accu gehangen, maar dit gaf geen succes om de elektrische stoelen of iets te kunnen bewegen.
Verder is de motor ruimte nog best netjes op het oog, weinig roest en geen sporen van lekkage.

Afbeelding

Bij de lokale aanhangerboer hier de grootst mogelijke trailer gehuurd. Gelukkig via mijn werk een bus kunnen regelen die de trailer met daarop de best wel zware legend mocht trekken (alles bij elkaar toch zo'n 2300kg :lol: )
Daar aangekomen stond de Legend al keurig klaar om opgehaald te worden.

Afbeelding

Afbeelding

En na wat heen en weer duwen kon de lier eraan gehaakt worden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

's Nachts thuisgekomen de combinatie ergens in de wijk een soort van netjes geparkeerd. Na een ritje van 4.5 uur heen en weer 4.5 uur terug geen zin en energie meer om de boel nog af te laden midden in de nacht :crazy:

De volgende ochtend de oprit en garage thuis een beetje opgeruimd, en de auto met wat hulp op zn plek geduwd.
Afbeelding

Afbeelding

En nu hoe nu verder?

Zo op het eerste gezicht lijkt de auto optisch van buiten in een redelijke staat.
Uiteraard heeft deze wat roest rondom de wielkasten achter, aan de onderzijde van de deuren en rondom het LPG vulgat. Tot zo ver ik heb kunnen zien in ieder geval nog niets wat ik niet verwacht had.

Om te beginnen wil ik de auto van binnen flink schoon gaan maken.
Er hangt momenteel een melange van schimmel en muizenkeutels met de geur van de sigaretten die m'n oom destijds buiten de auto rookte en de aftershave die hij altijd droeg :lol:
Om te voorkomen dat er heel ongezonde situaties ontstaan in de auto en in m'n garage wil ik de auto zo veel mogelijk gaan reinigen van binnen.

Zodra dat gedaan is zal de grootste uitdaging komen, de auto technisch helemaal nalopen en proberen te achterhalen wat er allemaal nodig is om hem weer rijdend te krijgen. Sowieso zal ik natuurlijk alle leidingen gaan controleren en vervangen zodat dit zeker veilig is en niet zal gaan lekken.
Daarnaast wil ik de LPG installatie uit laten bouwen. Ik weet dat het verbruik van deze auto astronomisch is, maar ik rijd met de privé auto zo weinig kilometers per jaar dat ik hem liever gewoon volledig op benzine heb lopen.
Verder zullen uiteraard de gebruikelijke zaken als olie, filters, volledige remmen etc. vervangen moeten worden.
Ook heb ik gezien dat diverse raamlijsten en rubbers in slechte staat zijn, deze zullen dus ook vervangen moeten worden.
Aangezien ik niet precies weet wat voor ongedierte er in de auto gewoond heeft de afgelopen 15 jaar, zal ik ook het interieur inclusief bodem tapijten eruit proberen te halen om de kabelboom te controleren op breuken en dergelijke.
Dat geeft meteen mooi de mogelijkheid om alle achteraf ingebouwde zaken als de auto telefoon met extra antenne en het navigatie systeem met extra GPS ontvanger uit de auto te bouwen.

Dus kort samen gevat komt het in grote lijnen op het volgende neer:

1. Interieur reinigen
2. Technisch in orde maken / APK waardig
3. Interieur volledig aanpakken
4. Gaan rijden met de auto
5. Optisch opknappen

Al met al zal dit nog wel een paar jaar gaan duren dus... :lol:

Ik zal van tijd tot tijd als er weer wat aan de auto gedaan is hier een update plaatsen.

Tot zo ver voor nu.

Groeten, Mark

mielko
Berichten: 1280
Lid geworden op: di nov 17, 2009 21:13
Locatie: zeeland

Re: Het Legend Coupe KA8 project van Mark

Bericht door mielko » vr jul 09, 2021 17:30

Dat zul je zeker nog even wel aan hebben.
Wel leuk project!
Mocht het niet lukken, dan is het een mooie motor om in een bolletje of acty te bouwen!
CRX Del-Sol--------- PC50 ------------FIAT ducato Frankia 530
CR-V -----------------NOVIO ----------Shadow zijspan-----------
CIVIC 75-------------TOMOS A3-------TOMOS A35

andregc
Berichten: 1366
Lid geworden op: vr jul 28, 2006 13:33
Locatie: Utrecht

Re: Het Legend Coupe KA8 project van Mark

Bericht door andregc » zo aug 01, 2021 20:54

Hee Mark,

super leuk verhaal man en zon legend is prachtig. Heel tof dat je hem weer nieuw leven gaat inblazen. De auto's waarbij je dat doet daar raak je het meest aan gehecht heb ik ondervonden. Het kost wel tijd en werk en geld maar met zon verhaal er achter is het extra leuk die inspanning erin te stoppen.

Heel veel plezier en hou ons via dit topic op de hoogte, hopelijk heb je snel resultaat van je werk.

gr André
1976 Civic Wagon oranje
1977 Civic 1.6 wit
1979 Civic 1.2 hondamatic rood
1980 VW T3 Westfalia geel
1987 Accord Aerodeck 2.0i ex rood
1995 BMW 3-serie e36 1.8 cabrio rood
1999 Subaru Forester 2.0 turbo

Plaats reactie