restauratie accord 1981 ??

Gewoon voor al onze onzin die we kwijt willen.
kez
Berichten: 24
Lid geworden op: do mei 21, 2020 00:31

restauratie accord 1981 ??

Bericht door kez » di apr 06, 2021 02:28

Hoi,

ipv voor mezelf een "nieuwe-re" bmw aan te schaffen bedacht ik me om stiekem de accord van mn vriendin te laten opknappen. Die heeft ze al een jaar of 15.
Een paar jaar geleden is die onder handen genomen door n paar vrienden. nieuwe wielkasten achter en gespoten. Dit is echter niet goed gedaan en ja, nu staat ie er eigenlijk n beetje verloren bij.

Ik heb er een paar maanden terug een nieuwe radiator op gezet die ik via Andregc geregeld had. Een paar jaar geleden hebben we in Belgïe
een gloednieuwe originele uitlaat weten te scoren alsmede een bumper. Die was beschadigd doordat een oprijwagen op weg naar de oldtimerbeurs in t Mecc tegen haar aan gereden was.

Autootje rijdt op zich goed..absoluut niet rot en nog mooi van binnen. Aangezien hij nu belastingvrij is zou t zonde zijn om m weg te doen. Ik geloof ook niet dat ik haar zover krijg maar zij moet wel zo'n 10.000km per jaar naar haar werk rijden. En dat doet ze dus nu met mijn klusauto. Zou ook met de honda kunnen maar ik ben toch bang dat die dan straks ergens stilstaat langs de weg.. Als ik naar dat blokje kijk denk ik altijd van...ojee, hoelang gaat dat nog mee?! :oops:
t Enige wat we eigenlijk niet gefixt krijgen is de clignateur. t Licht blijft niet aan.. Toch al meerdere mensen naar gekeken en iets geprobeerd.

Aangezien mn vriendin ook mn beste vriend is heb ik t er wel voor over om haar daar mee te verrassen maar ik ben natuurlijk geen miljonair, verre van dat, mijn beemer is ook meer dan 20 jaar oud. En dat is de nieuwste auto die ik ooit heb gehad, :lol:
Eigenlijk zou ik naar dat autoprogramma...car-rescue of zoiets....moeten gaan maar dat is natuurlijk geen optie.

Maar hoe pak ik dat aan? Misschien een vraag die behoorlijk wat zuchten zal veroorzaken maar ik probeer t toch maar..
Ik heb er zelf nauwelijks tijd voor en ook niet genoeg kennis. die radiator lukte nog wel, ondanks de verkeerde ophangpunten maar he.

Misschien dat er hier liefhebbers zijn die kunnen helpen met een plan van aanpak? :idea:

Cheerz...

andregc
Berichten: 1366
Lid geworden op: vr jul 28, 2006 13:33
Locatie: Utrecht

Re: restauratie accord 1981 ??

Bericht door andregc » di apr 06, 2021 10:18

Hoi Kez,

ik denk dat alles afhangt van de staat van je auto en hoeveel je zelf kunt. Hier zijn altijd mensen bereid om mee te denken maar dagen meeklussen aan andermans auto daar ben ik lang geleden zelf ook mee gestopt want heb zelf niets een voldoende tijd om het dagelijkse wagenpark netjes te houden laat staan de hobbie. Ik denk dat je nu het beste foto's kunt plaatsen van de gehele auto en van de aandachtspunten, dan komen er ongetwijfeld tips binnen en misschien ook wel onderdelen die je nodig hebt.

groeten André
1976 Civic Wagon oranje
1977 Civic 1.6 wit
1979 Civic 1.2 hondamatic rood
1980 VW T3 Westfalia geel
1987 Accord Aerodeck 2.0i ex rood
1995 BMW 3-serie e36 1.8 cabrio rood
1999 Subaru Forester 2.0 turbo

kez
Berichten: 24
Lid geworden op: do mei 21, 2020 00:31

Re: restauratie accord 1981 ??

Bericht door kez » wo apr 07, 2021 02:07

Ha die Andre,

Ik zal dit weekend mn best doen om eens wat foto's te maken... :woow:

Ik was niet van plan om er zelf aan te gaan klussen; had eerst wel t plan om zelf de distributie te vernieuwen omdat de honda garage daar blijkbaar een hele dag voor nodig had. Maar ik ga er ook niet van uit dat dat voldoende gaat zijn..
Dus ik ben ook niet echt op zoek naar mede klussers.

Vroeg me af hoe jullie dat hier zouden aanpakken; eigenlijk zou ik een bedrijf moeten vinden dat zowel plaatwerk als motorisch t een en ander kan aanpakken.

Wat ik wel nodig heb is inderdaad advies over wat met de motor te doen; is die t waard of niet? Is t mogelijk om daar evt een andere, nieuwere motor in te laten leggen...en zo ja, wat dan bijv.... en aan wie zou je dat kunnen toe vertrouwen? Ik denk dat dat waarschijnlijk een beetje vloeken in de kerk is hier... :oops: maar ik wil gewoon de opties bekijken. Zoals gezegd moet ze er redelijk wat km's en betrouwbaar mee kunnen gaan rijden.

Ik hoop dat foto's en wat meer info wat respons kan oproepen.

Ook zijn we samen eens bij een soort van sociale stichting/werkplaats geweest om m compleet te laten spuiten daar, maar dat kostte toen al 6000€. Beetje overdreven imo..

Ik ga mn best doen...

tijnonlijn
Berichten: 47
Lid geworden op: za feb 15, 2020 11:24
Locatie: Den Bosch

Re: restauratie accord 1981 ??

Bericht door tijnonlijn » wo apr 07, 2021 12:35

Om bij het begin te beginnen.. waarom denk je dat er iets met die motor is?

Verder is 6000 voor het spuiten inderdaad wel wat veel. Maar zoals je het beschrijft kan ik me voorstellen dat er ook nog wel wat plaatwerk bij inbegrepen was. Vuistregel is je het uitbesteedt is ongeveer dat spuiten + wat bodywork + wat opgestapeld technisch achterstallig onderhoud makkelijk richting de 10.000 gaat. Zonder er een bedrag aan te plakken kan ik wel een indicatie geven voor als je weinig zelf wil doen: peperduur, en hoewel je vast wat kan schaven wordt het nooit minder dan 'een beetje peperduur'.

Zo, nu het opbouwende deel. Laat maar eens wat zien zodat we weten waar het precies over gaat en hoe erg het is :)

JWChen
Berichten: 99
Lid geworden op: wo sep 19, 2018 11:29
Locatie: Dieren

Re: restauratie accord 1981 ??

Bericht door JWChen » wo apr 07, 2021 16:35

Jah een auto goed spuiten is enorm veel uren werk. Niet het spuiten zelf, dat valt wel mee, maar dingen demonteren, afplakken, en schuren, heel veel schuren, dan grondverf, en nog veel meer schuren. Dat moet je leuk vinden en tijd voor hebben. En als je dat (wit, voor een normaal uurloon) zou laten doen, is dat gewoon veel geld.
Een dag voor de distrubutieriem lijkt me wel vrij excessief. Ik weet niet precies hoe die accord in elkaar steekt, maar als dat enigszins lijkt op een civic van die tijd, lijkt me dat een beetje overdreven. Ik weet alleen niet hoe makkelijk je aan een nieuwe spanrol kan komen voor jouw auto. Die vervang je gewoonlijks met de distributieriem.
Maar wat is er verder mis met de auto/motor? Wat doettie niet wat hij wel moet doen? ;-)

kez
Berichten: 24
Lid geworden op: do mei 21, 2020 00:31

Re: restauratie accord 1981 ??

Bericht door kez » do apr 15, 2021 13:09

Moet nog even geduld hebben, door te weinig tijd en slecht weer lukte het nog niet om hem uit garage te halen..

kez
Berichten: 24
Lid geworden op: do mei 21, 2020 00:31

Re: restauratie accord 1981 ??

Bericht door kez » do jul 22, 2021 13:06

Nou, alweer n tijdje geleden. Deze week ook nog de kelder moeten hozen...en vervolgens maar de accord eens uit de garage gehaald. Op keuring geweest, moeten nog n paar dingetjes gebeuren; en dan zal ik ook eindelijk ns wat fotootjes maken.

Maar ik wil gelijk de distributieriem laten vervangen; Vind bijv. wel wat bij onderdelenshop24.

Ik kan een losse riem bestellen en daarnaast een spanrol. Alleen hebben ze daar meerdere onder verschillende benamingen die er wel ongeveer t zelfde uitzien.
Moet ik de riemspanner hebben ....of de spanrol? Bij die spanrol staat bij:" MET DAKDRAGER".! :roll:

Iemand die dat weet?

https://www.onderdelenshop24.com/honda- ... l-tandriem

JWChen
Berichten: 99
Lid geworden op: wo sep 19, 2018 11:29
Locatie: Dieren

Re: restauratie accord 1981 ??

Bericht door JWChen » do jul 22, 2021 13:40

Haha, nice, dat die met dakdragers komt :lol:
Ik had hem al ff op de engelse site gezet, en daar noemen ze het roofrails... geen idee... misschien dat de spanrol een opstaand randje heeft?
Aaaanyway
maar ik zou voor de: JAPKO Riemspanner, distributieriem Artikelnummer: 45408 gaan
want dat is volgens mij de enige die leverbaar is.

kez
Berichten: 24
Lid geworden op: do mei 21, 2020 00:31

Re: restauratie accord 1981 ??

Bericht door kez » vr jul 23, 2021 20:18

Ok, heb besteld...
ns Kijken wat t wordt..
:woow:

kez
Berichten: 24
Lid geworden op: do mei 21, 2020 00:31

Re: restauratie accord 1981 ??

Bericht door kez » vr okt 15, 2021 14:36

Zo, eindelijk...ff heel snel tussendoor paar piccies gemaakt...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

DE clignateur op de laatste foto zoeken we nog want die werkt niet goed. Als je m op spannin g houdt doet t licht het, maar als je m loslaat en over n hobbeltje rijdt......helaas. Ga ook ff een topic gevraagd openen..
Afbeelding

:crazy:

kez
Berichten: 24
Lid geworden op: do mei 21, 2020 00:31

Re: restauratie accord 1981 ??

Bericht door kez » vr okt 15, 2021 14:45

Inmiddels zit er ook een nieuwe distributie op alsmede nieuwe remcilinders..en uiteraard een nieuwe accu..

Hans
Berichten: 1003
Lid geworden op: do nov 09, 2006 16:41
Locatie: Wagenborgen

Re: restauratie accord 1981 ??

Bericht door Hans » za okt 16, 2021 16:37

Potverdorie wat mooi, heerlijke Accords waren dat toch. Hun tijd ver vooruit.

:woow: :woow:
Honda Accord 2.4i Type S Aut 2010
Honda Civic 2.0 Type S 2005
Honda Monkey Z125 '23
Yamaha MT01 2011
Yamaha XT500 1977

kez
Berichten: 24
Lid geworden op: do mei 21, 2020 00:31

Re: restauratie accord 1981 ??

Bericht door kez » zo okt 17, 2021 14:59

Ja...zeker..kan me herinneren dat ik als puber op vakantie was met de familie, bij m'n grote neef in z'n accordje zat,over die slingerweggetjes daar en dat ik daar ook behoorlijk van onder de indruk was...
M'n pa reed toen nog een grote Opel Rekord. Maar dit was toch ff iets anders..

kez
Berichten: 24
Lid geworden op: do mei 21, 2020 00:31

Re: restauratie accord 1981 ??

Bericht door kez » zo okt 17, 2021 15:02

Ook zoeken we nog 2 stukjes sierlijst, zowel links als rechts...

Afbeelding

andregc
Berichten: 1366
Lid geworden op: vr jul 28, 2006 13:33
Locatie: Utrecht

Re: restauratie accord 1981 ??

Bericht door andregc » ma okt 18, 2021 23:03

mooie accord hoor. Netjes Houden en lekker rijden,

gr andre
1976 Civic Wagon oranje
1977 Civic 1.6 wit
1979 Civic 1.2 hondamatic rood
1980 VW T3 Westfalia geel
1987 Accord Aerodeck 2.0i ex rood
1995 BMW 3-serie e36 1.8 cabrio rood
1999 Subaru Forester 2.0 turbo

Plaats reactie