Martin's U.S.S. Honda

In dit topic moet iedereen zichzelf even voorstellen. Dus wie ben je en wat voor Honda's heb je?
Plaats reactie
MartinBond

Martin's U.S.S. Honda

Bericht door MartinBond » zo okt 17, 2021 21:27

Hallo allen, Martin hier. Besloten na de facebook-pagina me hier ook even voor te stellen, da’s wel zo netjes.
Een stukje geschiedenis:

Afbeelding

Afbeelding

Mijn eerste auto: een Canadese Mazda Miata, 1990 (ja, die met de pop-ups), met als enige optie stuurbekrachtiging. Geen ABS, geen elektrische ramen, geen airco, geen airbags, slechts 116 pk en het absolute minimum om super strak door de bochten te gaan, of, met wat extra gas, flamboyant en overdwars. Je moet het stereotype van de jongeren vasthouden ;)
Maar na 3,5 jaar en een woon-werkrit van 80 kilometer per dag was het tijd voor een opvolger. De cabrio was geweldig, maar in de winter slippen en glijden over de B-wegen omdat de snelwegen te veel lawaai maken en nog minder zuinig zijn, was zonde van de auto en de helft van mijn inkomen aan benzine. Dus ik heb ‘m nog een laatste keer gewassen, gepolijst, gewaxt en op internet gezet. Nog geen maand later had ik een envelop met contant geld in mijn hand terwijl ik afscheid nam van de nieuwe eigenaar. Maar wat kun je kopen na een MX5, als je van een boeiende rit houdt, maar nu meer luxe en comfort wilt, zonder veel belasting/onderhoud te hoeven betalen, en ook de betrouwbaarheid wil behouden?

Enter Honda's. Mijn vader reed bijna 35 jaar Honda voor zijn huidige auto's. Een Integra DA, Civic ED Hatch, Civic EG hatch, 2 Civic EJ coupé’s een Accord CH Hatch en een Civic FK hebben allemaal op de oprit gestaan. Maar toen werd het moeilijk. Want waar ga je voor?
De EJ coupé en Preludes 2/3 gingen de strijd aan, maar aangezien ik mijn auto's graag zo stock mogelijk houd, was de Civic vrijwel direct buitenspel. Daarna heb ik dagenlang naar Prelude's gekeken, waar mijn voorkeur uitging naar de 3e generatie (Pop-ups hé, het blijft aantrekkelijk). Maar helaas was dat geen uitgemaakte zaak. Bijna elke auto die ik kon vinden had roest, slecht verwijderde roest of andere gebreken die er veel geld in stopten. Dus blijf je zoeken, en verruim je criteria...
En toen verscheen dit slagschip.

Afbeelding

Een origineel Nederlandse Accord Coupé CG4 facelift uit 2001 in goede staat, met een gedetailleerde onderhoudsgeschiedenis. Omdat het een Amerikaans model is vloog hij volledig onder mijn radar door, maar toen ik hem zag was ik meteen verkocht. een tijdloos, elegant design, alle luxe die ik kon bedenken, met Honda's uitstekende wegligging en een 2-liter VTEC-motor die stil en soepel zijn werk doet, maar als er een beroep op wordt gedaan nog steeds levert, gecombineerd met die mooie VTEC-noot. Na de proefrit heb ik nog even onderhandeld en daarna de papieren getekend. Ik was niet zeker van de wielen, maar omdat de banden nog goed waren, besloot ik om gewoon op zoek te gaan naar andere terwijl ik er nog op reed.
Dat was 2018, hier zijn we inmiddels beland:

Afbeelding

Na bijna een half jaar non-stop zoeken heb ik de door mij zo geliefde optionele velgen kunnen vinden en laten richten/poedercoaten, en vervolgens binnen-en buitenland gaan verkennen. Trips naar België, de Nürburgring in Duitsland (naar, niet op, ik heb geen doodswens), Frankrijk en ook een continentale tour naar het VK en terug om de vakmensen mensen bij Aston Martin te gaan bezoeken zijn allemaal in alle comfort en zonder problemen verlopen. Tot nu toe zijn de enige "mods" die ik heb gedaan het vervangen van mijn plastic fantastic middenconsole door de houten versie van een sloopauto en het vervangen van mijn luchtfilterhuis door een COA, aangezien er maar pakweg 20-25 van dit type in dit land zijn, zijn onderdelen extreem schaars. Dingen die ik zou willen doen zijn ook de deurpanelen vervangen en mijn achterlichten opnieuw bedraden, zodat het mist en de lege ruimte aan de rechterkant ook remlichten zijn.
Afgezien daarvan ben ik hier om te leren, me in te lezen, een beetje geïnspireerd te raken en natuurlijk te kletsen met andere mensen die in dit tijdperk van milieugekte en downsizing nog steeds trots zijn op het besturen van een eigenzinnige, fijn rijdende en niet-alledaagse auto. Als er iets is dat ik ben vergeten of als iemand interesse iets heeft gemist, stuur me dan een bericht of laat hieronder iets achter :)

minimonster
Site Admin
Berichten: 2201
Lid geworden op: do mei 27, 2010 07:15
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Martin's U.S.S. Honda

Bericht door minimonster » zo okt 17, 2021 22:03

Welkom Martin!!

Mooie historie!!

Groet,
Marko
Winter Honda's
Element EX.awd 2003
Civic 2012


Zomer Honda's
-VA360/ 1975 :crazy:
-TN550/ Pickup 1986
-X-adv750 2017
-Dax st90 1973

andregc
Berichten: 1366
Lid geworden op: vr jul 28, 2006 13:33
Locatie: Utrecht

Re: Martin's U.S.S. Honda

Bericht door andregc » ma okt 18, 2021 22:55

Hoi Martin,

top intro zeg, echte liefhebber zo te lezen. Wat is het bouwjaar van de coupe?

6 nov meeting in Chaam, zou leuk zijn als je hem kon komen showen.

gr andre
1976 Civic Wagon oranje
1977 Civic 1.6 wit
1979 Civic 1.2 hondamatic rood
1980 VW T3 Westfalia geel
1987 Accord Aerodeck 2.0i ex rood
1995 BMW 3-serie e36 1.8 cabrio rood
1999 Subaru Forester 2.0 turbo

DAFKE
Berichten: 809
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 12:57
Locatie: Chaam

Re: Martin's U.S.S. Honda

Bericht door DAFKE » di okt 19, 2021 16:11

andregc schreef:
ma okt 18, 2021 22:55
Hoi Martin,

top intro zeg, echte liefhebber zo te lezen. Wat is het bouwjaar van de coupe?

6 nov meeting in Chaam, zou leuk zijn als je hem kon komen showen.

gr andre
Hij is al aangemeld via Facebook. André.

Grt Roland

MartinBond

Re: Martin's U.S.S. Honda

Bericht door MartinBond » di okt 26, 2021 15:57

andregc schreef:
ma okt 18, 2021 22:55
Hoi Martin,

top intro zeg, echte liefhebber zo te lezen. Wat is het bouwjaar van de coupe?

6 nov meeting in Chaam, zou leuk zijn als je hem kon komen showen.

gr andre
Ze komt uit mei 2001, en ik ben er de 6e inderdaad bij.

Plaats reactie