*KLOENK* Koni sport (problemen)

Stel hem hier en misschien kan een ander lid je helpen.
Jazzy Jeff

*KLOENK* Koni sport (problemen)

Bericht door Jazzy Jeff » za apr 03, 2010 18:05

ZIE MIJN LAATSTE POST


Niet echt een oldtimervraag, maar omdat ik denk hier technisch inzicht te vinden, post ik het toch:

Onder m'n daily driver Civic Aerodeck (MC2) moeten nieuwe schokbrekers. Nu zag ik dat dempers van het Nederlandse Koni niet echt duurder zijn dan standaard aftermarket. Koni biedt voor mij 2 geschikte soorten: Rood en geel, waarbij de laatste in hardheid instelbaar schijnt. Ik neig naar de sport/geel-versie, omdat deze de wegligging zou verbeteren, terwijl er een acceptabel niveau van comfort blijft. Ik hoorde alleen vandaag van een monteur dat hij slechte ervaringen had met Koni. Dempers zouden snel lek raken...

Graag jullie meningen/ervaringen over het merk en misschien ook de versie!
Laatst gewijzigd door Jazzy Jeff op ma jun 14, 2010 21:53, 2 keer totaal gewijzigd.

arjan_de_jong

Bericht door arjan_de_jong » za apr 03, 2010 20:31

Van de suzuki SC100 zijn de standaard dempers niet echt super.

Daar hebben wij hier een hele doos met koni rood voor liggen.

Die bevallen ons prima en de auto word er niet heel stug van. Zelfs na enkele jaren doen ze het nog super.

mielko
Berichten: 1280
Lid geworden op: di nov 17, 2009 21:13
Locatie: zeeland

Bericht door mielko » za apr 03, 2010 22:03

Ik heb eigenlijk alleen maar positieve ervaring met koni,als er wat mis mee is schijn je zelfs aan te kunnen kloppen bij koni.goede service.

De verstelbare setjes zijn zeker fijn,lekker comfort voor dagelijks gebruik.En wanneer je wat sportiver wil rijden ,even de schokbreker verstellen.

arjan_de_jong

Bericht door arjan_de_jong » zo apr 04, 2010 00:56

die suzuki setjes die wij hebben hebben allemaal levenslang garantie. Met papieren er bij. Weet alleen niet hoe ze dat gaan doen want ze worden al lang niet meer gemaakt.

Gast

Bericht door Gast » ma apr 05, 2010 18:57

heb ook koni gehad en was er ook erg tevreden mee.

Blackrix
Berichten: 1194
Lid geworden op: do sep 18, 2003 20:12
Locatie: De Kiel
Contacteer:

Bericht door Blackrix » ma apr 05, 2010 23:35

p@trick schreef:heb ook koni gehad en was er ook erg tevreden mee.
Heb ook Koni voor de Accord. Geen idee hoe het rijdt, ligt nog nieuw in de doos op zolder...... :D

Blackrix
Een Accord uit 1981.......Een Civic uit 1979.......Een huis uit 1974.......Het houdt je van de straat!!!!!!!

Jazzy Jeff

Bericht door Jazzy Jeff » di apr 06, 2010 20:27

Bedankt voor de antwoorden! Ik heb net een Sportkitje besteld, de service van Koni lijkt me inderdaad wel goed, levenslange garantie(behalve op slijtage natuurlijk) geef je niet zomaar, denk ik dan.

Als het eronder zit laat ik jullie weten hoe het bevalt.

Jazzy Jeff

Bericht door Jazzy Jeff » ma jun 14, 2010 21:52

Na heel lang wachten had Koni eindelijk het setje passend voor mijn Civic klaar en afgelopen weekend heb ik de kit laten monteren. De set is gemonteerd op de middelste hoogte achter. Nu klinkt er alleen rechtsachter een dikke *KLOENK* zelfs bij hele lichte veeracties. Zelfs als ik de achterkant van de auto met lichaamsgewicht (handmatig) in druk, hoor ik iets (de veer of de veer in de schotel?). Alles zit goed vast. Wie heeft een verklaring?

Nog een probleem: Als ik uiterst instuur dan maken de voorwielen een schurend geluid. Ergens loopt dus iets aan (wielkast?), terwijl dit setje toch voor deze auto is gemaakt? Ik heb gewoon de standaard lm Honda velgen met standaardmaat banden.

Het rijdt zo geweldig, maar de nadelen zijn atm ook niet van de lucht zeg... :(

andregc
Berichten: 1366
Lid geworden op: vr jul 28, 2006 13:33
Locatie: Utrecht

oh

Bericht door andregc » di jun 15, 2010 10:29

hallo,

heb je een setje op maat laten maken dan? En onder wat voor civic zit dit nu?

Dat met die kloenk is natuurlijk iets dat verspringt of net niet lekker in de schotel ligt ofzo. Het zou kunnen dat de originele veer los in de koni schokbreker net teveel ruimte heeft, is lastig want ook niet zomaar te verhelpen natuurlijk. Vreemd ook dat het maar aan 1 kant is.

|succes, maar met geduld is al veel opgelost.

groeten andre
1976 Civic Wagon oranje
1977 Civic 1.6 wit
1979 Civic 1.2 hondamatic rood
1980 VW T3 Westfalia geel
1987 Accord Aerodeck 2.0i ex rood
1995 BMW 3-serie e36 1.8 cabrio rood
1999 Subaru Forester 2.0 turbo

Jazzy Jeff

Bericht door Jazzy Jeff » di jun 15, 2010 17:28

Hallo Andre,

Ze zitten onder mijn Aerodeck vti. Ik heb de set niet speciaal laten maken, maar de sport kits worden volgens de leverancier wel per model samengesteld. De productie is blijkbaar niet zo snel, want ik heb 2 maand moeten wachten. Het gaat dus om een set dempers met "bijpassende" Koni veren. Daarom vind ik het ook vreemd dat het nu niet lekker past. Maar jij denkt dat ik gewoon even een weekje moet afwachten en rijden, zodat het misschien vanzelf wel wegtrekt?

En het aanlopen van de voorwielen. Denk je dat hij gewoon te laag staat voor? Volgens de monteur zijn de dempers voor niet in hoogte verstelbaar en komt hij dus zo laag. Iemand die weet of Koni een sport/geel demper maakt die niet in hoogte verstelbaar is? Ik zal em zo wel eens opkrikken, kijken of ik stelgroeven kan zien.

Ik heb het puur gedaan voor de verbeterde rijeiegschappen. En dat is inderdaad erg leuk, maar bijgeluiden en dergelijke verlagingsnarigheid heb ik helemaal geen zin in

:|

andregc
Berichten: 1366
Lid geworden op: vr jul 28, 2006 13:33
Locatie: Utrecht

Tja

Bericht door andregc » wo jun 16, 2010 08:48

hai,

ik denk niet dat het zomaar opgelost zal zijn, met mijn opmerking van geduld bedoelde ik dat ik het nog maar een keer los zou gaan halen en controleren of het in orde is.

Het aanlopen is natuurlijk vervelend. Heb je de originele wielen eronder, want dan zou dit niet moeten kunnen. Met bredere banden zou het misschien wel kunnen.

Je moet wel even weten waar hij aanloopt, want binnenkant scherm zou je met een kleine spacer kunnen oplossen, maar aan de spatbordrand wordt een ander verhaal.

Succes ermee.
1976 Civic Wagon oranje
1977 Civic 1.6 wit
1979 Civic 1.2 hondamatic rood
1980 VW T3 Westfalia geel
1987 Accord Aerodeck 2.0i ex rood
1995 BMW 3-serie e36 1.8 cabrio rood
1999 Subaru Forester 2.0 turbo

Gast

Bericht door Gast » wo jun 16, 2010 17:01

dit hoort niet hoor!!!

heb zelf ook de sport kit gehad en had van dit alles geen last
te laag voor kan ook bijna niet volgens mij verlagen die setjes max 4 cm.

denk dat het niet goed gemonteert is zou ermee terug gaan naar waar je het heb laten monteren.


mag idd met standaart honda wielen helemaal niet aanlopen.

Jazzy Jeff

Bericht door Jazzy Jeff » vr sep 10, 2010 09:15

Nu de zaak een tijdje goed werkt (KONI dempers met originele veren), zal ik jullie eens op de hoogte brengen van de Koni-toestanden.

Na wat puzzelen met de "bijpassende" KONI veren zijn we toch eens verder gaan kijken dan ons neus lang is. De webshop waar ik de set kocht geeft verder geen informatie namelijk. Die leverde gewoon op mijn kenteken een "passende" set Koni's. Op de site van importeur EFKA staat de betreffende set wel met verdere informatie. Blijkt dat de dempers WEL geschikt zijn voor de 1.8 VTI, maar deze veren alleen voor kleinere uitvoeringen Aerodeck. De aslasten zijn bijvoorbeeld veel te hoog. In een telefoontje met EFKA bleek dat de veren voor de 1.8 echt niet geschikt zijn. Een iets ander onderstel t.o.v. de lichtere modellen volgens de mevrouw van de import.

Nu zit ik dus met een setje veren die helemaal niet op mijn auto passen en ben ik een heleboel tijd en geld teveel kwijt (monteren/demonteren, uitlijnen, enz), maar de webshop wil van geen vergoeding of retour weten... :( Ik noem geen namen, maar pas goed op in Tienhoven! :D

Ik zal de veertjes hier ook ff te koop zetten, wie weet komt er nog iets van mijn geld terug ;-)

Blackrix
Berichten: 1194
Lid geworden op: do sep 18, 2003 20:12
Locatie: De Kiel
Contacteer:

Bericht door Blackrix » vr sep 10, 2010 17:40

Ik denk dat het Europese consumentenrecht hier nog wel eens van pas zou kunnen komen. Ik denk dat je wel een poot hebt om op te staan. Heb je op papier dat deze webshop deze combinatie adviseren voor de VTI?

Blackrix
Een Accord uit 1981.......Een Civic uit 1979.......Een huis uit 1974.......Het houdt je van de straat!!!!!!!

Jazzy Jeff

Bericht door Jazzy Jeff » vr sep 10, 2010 21:34

Op papier niet. Ik heb de hele e-mail correspondentie nog wel, waarin staat dat de shop deze set voor mijn auto met kenteken x adviseert. Dat deden ze op deze manier (copy/paste):


Offerte levering schokdempers KONI



Geachte heer,



Voor uw voertuig:



(Hier staat dan mijn kenteken vermeld)


• Honda • Civic Aerodeck (MB/MC) Combi • 1.8 VTi 16_V Kat. (MC27) (125kW) B18C4 04-1998è02-2001







Hebben wij de volgende schokdempers voor de voor en achterzijde:

KONI_prefered_logo_CMYK.jpgEAM130-1806 *SET* KONI GEEL *SPORTKIT* *INCL. SPIRAALVEREN*( GAS) ACHTERZIJDE *SET VAN 4 INCL. BTW* € 430,00



En die passen dus helemaal niet!

Plaats reactie