Vandaag wat crx nieuws
Na veel denk werk of mijn gekochte crower 63442Z nokkenas in mijn d16y8 motor zou kunnen weet ik het 90% zeker.
De 63442z hoort eigenlijk in een d16z6 motor ,die heeft iets andere verbrandings kamer ,en iets andere poorten.
Ook zit er iets verschil in de nokkenassen .
Zo zou je bijvoorbeeld de d16y8 nokkenas in je d16z6 kunnen stoppen.Omdat de y8 iets sneller is dan de z6.
Alleen een adder onder het gras.
De nokken op de y8 as zitten ten op zichte van de spiebaan van het nokkenas wiel ,ongeveer een halve tand "te laat" .
Dit wil dus zeggen dat wanneer je de as zou monteren in een D16Z6 motor ,met D16z6 nokkenas wiel dan gaan de kleppen dus net iets te laat open!!!
Toch werkt het,omdat de d16y8 nokkenas tandwiel de spiebaan voor in de nokkenas ongeveer een halve tand "te vroeg" heeft te zitten.Deze draait dus de "late "nokkenas weer terug naar "normale" stand .
Waarom honda dit bedacht heeft??????
Dus moraal van dit verhaal: Gebruik altijd het nokkenas tandwiel wat bij de motor hoort waaruit de nokkenas komt.
Dus D16y8 nokkenas MOET met D16y8 nokkenastandwiel
Dus D16Z6 nokkenas MOET met D16Z6 nokkenastandwiel
Ik heb geprobeerd de nokkenas netjes uit te klokken ,maar ik had helaas te weinig gegevens om dit te doen,en ik kwam ook niet uit.(met of zonder vtec,klepspeling?,op de as gemeten of op de nok?stond allemaal nie op het kaartje,en van crower zelf kreeg ik helaas geen mail terug)
Maar toch lekker bezig geweest .
Nu nog af laten stellen !
Verder in china wat lamjes besteld ,tellers was zo gedaan.Maar die kachel lampies..........je zou willen dat je een kabouter had om dat te doen....Via het radio gat een schroefje los maken.Wie bedenkt dat nu weer
Maar goed het zit.
Dan iets waar ik super blij mee ben,via oude vrielink auto's een leren interieur gekocht.FF 300Km rijdenen weer terug ,flink schrobben en boenen .
Ik vind het mooi
Toch nog iets voor de bol,
Een nokkenas tandwiel ,een brok staal en een draaibank
WORDT VERVOLGT
Toch