WIE IS MIELKO
@andre .De gele is zoals ik hem ongeveer wil hebben,
En ermelo gaat niet lukken,dat is midden in mijn nachtdienst weekend.
@nico.Het hybride blokje wacht totdat ik alle onderdelen heb.
Ik zoek nog complete zuigers en drijfstang lagers,en dan nog een gevuld potje voor het boren en honen.Dus voorlopig nog even niet
En ermelo gaat niet lukken,dat is midden in mijn nachtdienst weekend.
@nico.Het hybride blokje wacht totdat ik alle onderdelen heb.
Ik zoek nog complete zuigers en drijfstang lagers,en dan nog een gevuld potje voor het boren en honen.Dus voorlopig nog even niet
CRX Del-Sol--------- PC50 ------------FIAT ducato Frankia 530
CR-V -----------------NOVIO ----------Shadow zijspan-----------
CIVIC 75-------------TOMOS A3-------TOMOS A35
CR-V -----------------NOVIO ----------Shadow zijspan-----------
CIVIC 75-------------TOMOS A3-------TOMOS A35
Nee,
In mijn bol hoort het EB1 blok,de 1175CC .Met een boring van 70MM.
Ik wil mijn EB1 opboren naar 72MM zodat er eb3 zuigers in passen,deze hebben een bolle kop ,de EB1 zijn plat .In combinatie met mijn eb1 kop de compressie flink ophogen.word ongeveer tegen de 12:1
En het aantal CC's vergroten door een EN 1300CC krukas en drijstangen te monteren om zo wat extra koppel te maken.
In mijn bol hoort het EB1 blok,de 1175CC .Met een boring van 70MM.
Ik wil mijn EB1 opboren naar 72MM zodat er eb3 zuigers in passen,deze hebben een bolle kop ,de EB1 zijn plat .In combinatie met mijn eb1 kop de compressie flink ophogen.word ongeveer tegen de 12:1
En het aantal CC's vergroten door een EN 1300CC krukas en drijstangen te monteren om zo wat extra koppel te maken.
CRX Del-Sol--------- PC50 ------------FIAT ducato Frankia 530
CR-V -----------------NOVIO ----------Shadow zijspan-----------
CIVIC 75-------------TOMOS A3-------TOMOS A35
CR-V -----------------NOVIO ----------Shadow zijspan-----------
CIVIC 75-------------TOMOS A3-------TOMOS A35
Ik heb beide onderblokken,alleen beide zijn naar mijns inziens te veel uitgesleten,als ik dan toch moet boren,dan liever het blok dat bij de auto past
CRX Del-Sol--------- PC50 ------------FIAT ducato Frankia 530
CR-V -----------------NOVIO ----------Shadow zijspan-----------
CIVIC 75-------------TOMOS A3-------TOMOS A35
CR-V -----------------NOVIO ----------Shadow zijspan-----------
CIVIC 75-------------TOMOS A3-------TOMOS A35
Geen weer om buiten te zitten, dus de garage maar weer in.
Vandaag een aantal draadschema's bekeken ,van zowel oud als nieuw
Want ik wil alleen op kickstarter draaien.
Waarom? Omdat ik een kleinere accu wil verstoppen ergens .
De kleinere accu kan ,omdat je geen sterke accu nodig hebt voor de start motor .
Ook wil die ouderwetse gelijkrichter kwijt,die is veel te groot ,en moeilijk te verstoppen.Net zoals de spannings regelaar
Fig A
Fig B
Waarom heb je die 2 dingen nodig?
Honda gebruikt namelijk wisselstroom generatoren.Dat wil zeggen dat de stroom word opgewekt doormiddel van een spoel ,die een magnetisch veld maakt,waardoor 3 spoelen(fasen) een stroom opwekken.
De andere variant is een (ouderwetse) gelijkstroom generator,deze generator heeft een vaste magneet ,die om spoelen draaid ,zodat er een stroom word opgewekt.
Nu even terug op de wisselstroom generator ,
Wanneer ik deze motor zou willen starten zonder accu,dan gaat dat dus nooit.Er is in je systeem geen spanning aanwezig ,hoe hard je ook op de kickstarter trapt.
Waarom niet?
Omdat je in die wisselstroom generator een stoompje(veldstroom) nodig is om een magnetisch veld te maken,wat weer zorgt voor het opwekken van spanning uit je generator
Daarom heb je dus een kleine accu nodig,die bij aanzetten van het contact ,de veldstroom in je generator creerd.
Ook het voordeel van deze kleine accu is dat de bobines al gelijk stroom krijgen,zodat bij de eerste trap op de kickstarter de motor kan aanslaan,eenmaal op toeren,zal de generator de stroom voorziening overnemen.
De accu fungeerd nu als buffer voor pieken en dalen in het "net".
Zou je dit niet hebben,dan krijgt de generator en spann regelaar het behoorlijk te voorduren,en is er kans op doorbranden van 1 vd 2
En een wisselstroom generator geeft zoals de naam het zegt,een wisselende fase. Helaas is een ACCU gelijkstroom,en alles op je motor werkt met gelijkstroom.Dus om die stoom uit je wisselstroom generator moet dus gelijk gericht worden.Dat doet dus dat dioden blokje (figB).
Mooi .dat is 1
Dan de spannings regelaar(FigA),waarom is die nodig?Deze regelaar verzorgt de veldstroom in je generator ,EN vloeit
het te veel gemaakt stroom ook weer af.
Nu is er gelukkig wat verbeterd in de tijd,de diode brug en spannings regelaars zijn in 1 module geworden tegen woordig
Ik had toevallig 1 liggen,ook van een honda denk ik.En wat blijkt de kleuren komen precies overeen met de oude losse modules
3 geel uit generator
1 groen massa
1 rood/geel 12V naar accu
1 zwart 12V na contactslot(deze is bedoeld om het te veel in je 'net" af te vloeien naar je spann regelaar
en de laatste
1 wit ,veldstroom naar generator.
Ik hoop dat het begrijpbaar is .
Wat wil ik nu,startmotor verwijderen ,en op die plaats een kleine gel 5 Amp uccu verstoppen
En die nieuwerwetse gelijk/spann regelaar verstoppen.
:022:
Vandaag een aantal draadschema's bekeken ,van zowel oud als nieuw
Want ik wil alleen op kickstarter draaien.
Waarom? Omdat ik een kleinere accu wil verstoppen ergens .
De kleinere accu kan ,omdat je geen sterke accu nodig hebt voor de start motor .
Ook wil die ouderwetse gelijkrichter kwijt,die is veel te groot ,en moeilijk te verstoppen.Net zoals de spannings regelaar
Fig A
Fig B
Waarom heb je die 2 dingen nodig?
Honda gebruikt namelijk wisselstroom generatoren.Dat wil zeggen dat de stroom word opgewekt doormiddel van een spoel ,die een magnetisch veld maakt,waardoor 3 spoelen(fasen) een stroom opwekken.
De andere variant is een (ouderwetse) gelijkstroom generator,deze generator heeft een vaste magneet ,die om spoelen draaid ,zodat er een stroom word opgewekt.
Nu even terug op de wisselstroom generator ,
Wanneer ik deze motor zou willen starten zonder accu,dan gaat dat dus nooit.Er is in je systeem geen spanning aanwezig ,hoe hard je ook op de kickstarter trapt.
Waarom niet?
Omdat je in die wisselstroom generator een stoompje(veldstroom) nodig is om een magnetisch veld te maken,wat weer zorgt voor het opwekken van spanning uit je generator
Daarom heb je dus een kleine accu nodig,die bij aanzetten van het contact ,de veldstroom in je generator creerd.
Ook het voordeel van deze kleine accu is dat de bobines al gelijk stroom krijgen,zodat bij de eerste trap op de kickstarter de motor kan aanslaan,eenmaal op toeren,zal de generator de stroom voorziening overnemen.
De accu fungeerd nu als buffer voor pieken en dalen in het "net".
Zou je dit niet hebben,dan krijgt de generator en spann regelaar het behoorlijk te voorduren,en is er kans op doorbranden van 1 vd 2
En een wisselstroom generator geeft zoals de naam het zegt,een wisselende fase. Helaas is een ACCU gelijkstroom,en alles op je motor werkt met gelijkstroom.Dus om die stoom uit je wisselstroom generator moet dus gelijk gericht worden.Dat doet dus dat dioden blokje (figB).
Mooi .dat is 1
Dan de spannings regelaar(FigA),waarom is die nodig?Deze regelaar verzorgt de veldstroom in je generator ,EN vloeit
het te veel gemaakt stroom ook weer af.
Nu is er gelukkig wat verbeterd in de tijd,de diode brug en spannings regelaars zijn in 1 module geworden tegen woordig
Ik had toevallig 1 liggen,ook van een honda denk ik.En wat blijkt de kleuren komen precies overeen met de oude losse modules
3 geel uit generator
1 groen massa
1 rood/geel 12V naar accu
1 zwart 12V na contactslot(deze is bedoeld om het te veel in je 'net" af te vloeien naar je spann regelaar
en de laatste
1 wit ,veldstroom naar generator.
Ik hoop dat het begrijpbaar is .
Wat wil ik nu,startmotor verwijderen ,en op die plaats een kleine gel 5 Amp uccu verstoppen
En die nieuwerwetse gelijk/spann regelaar verstoppen.
:022:
CRX Del-Sol--------- PC50 ------------FIAT ducato Frankia 530
CR-V -----------------NOVIO ----------Shadow zijspan-----------
CIVIC 75-------------TOMOS A3-------TOMOS A35
CR-V -----------------NOVIO ----------Shadow zijspan-----------
CIVIC 75-------------TOMOS A3-------TOMOS A35
Startmotor er uit,en accu er in,
bijna :D
En wat pijpen en plaatjes geslepen.
Even passen samen met wat verstevigingen in het frame
We zijn op de helft
bijna :D
En wat pijpen en plaatjes geslepen.
Even passen samen met wat verstevigingen in het frame
We zijn op de helft
CRX Del-Sol--------- PC50 ------------FIAT ducato Frankia 530
CR-V -----------------NOVIO ----------Shadow zijspan-----------
CIVIC 75-------------TOMOS A3-------TOMOS A35
CR-V -----------------NOVIO ----------Shadow zijspan-----------
CIVIC 75-------------TOMOS A3-------TOMOS A35
Een paar uurtjes achter de draaibank gestaan.
Het resultaat
En het olie tankje iets verder afgelast,alleen de toe en aanvoer leidingen,een kijkglas en ophang beugeltjes nog
Het resultaat
En het olie tankje iets verder afgelast,alleen de toe en aanvoer leidingen,een kijkglas en ophang beugeltjes nog
CRX Del-Sol--------- PC50 ------------FIAT ducato Frankia 530
CR-V -----------------NOVIO ----------Shadow zijspan-----------
CIVIC 75-------------TOMOS A3-------TOMOS A35
CR-V -----------------NOVIO ----------Shadow zijspan-----------
CIVIC 75-------------TOMOS A3-------TOMOS A35
- Gekke Gerritje
- Berichten: 1528
- Lid geworden op: za sep 24, 2011 21:34
- Locatie: West-Terschelling
Re: WIE IS MIELKO
Even wat stof afblazen.
Ik ben even met een zij projectje bezig geweest.
Mijn garage is iets aangepast,ik ga samen met een maatje verder met Boorderij (tommetje)Van Belzen.
Dit is het slijpbedrijf van zijn vader.
Wij gaan er in nieuwe vorm mee verder.De hoofdtaak zal zijn het slijpen of verslijpen van boren ,frezen en ander metaalbewerkings gereedschap.
Maar voor allerlij metaal bewerkings klusjes kun je ook terecht,zoals draaien en frezen.Het is nog wat rommelig,omdat nog niet alles een vaste plek heeft gehad.
Ook voor mijn eigen hobby is het niet verkeerd :D
Maar goed ,de CB750.
Ik wil graag vooruit in de tijd,en niet terug.Dus het zal voors en tegens hebben bij mensen .Maar ik wil graag goed remmen,en lekker sturen.
Moet je dan terug in de tijd met spaakwielen ,en trommel remmen ?...........Al vind ik het prachtig om te zien hoor :034:,maar niet met mijn rijstijl :+
Vandaag begonnen met de voorvork,ik had nog vorkpoten van mijn fj1200 liggen,en remmen.......
Bij een collega voor een prik een mooi wiel met nieuwe banden gescoord.Peu leverde een PC800 kroonplaat waar de poten in pasten.
Plug and play dacht ik....
Jammer,bal hoofd pen te kort.
Dan maar van 2 1 maken.
De pen is gewoon een passing in het onderste kroonstuk,wat is vast gelast.Als je de las wegslijpt ,dan kun je de pen er uit drukken
Dan de ene pen in het andere kroonstuk tikken en weer aflassen
Ook weer opgelost.
Natuurlijk paste de aanslag nok ook niet,die er maar afgeslepen en een nieuwe opgelast.
Hehe ,hij kan er in.
Let niet op die vieze lamp oren,die maak ik nog van rvs na.Mooi chroom lampje wat ik kocht op een oldtimer beurs.
Ik vind het wel wat :026:
Daarna eigenbouw clip ons gemaakt.Helaas net iets te groot uitgevallen,ik denk dat ik nog een bronzen opvulbus maak. Dat komt nog goed.
De kroonplaat stop ik nog onder de frees,om hem mooi af te vlakken.Of net als onze mechanic hier op het forum,namaken uit een plak allu,alleen denk ik dat het lastig word om zo.n plak te "vinden".Ik heb een hekel aan iets kopen :018:
Ik ben even met een zij projectje bezig geweest.
Mijn garage is iets aangepast,ik ga samen met een maatje verder met Boorderij (tommetje)Van Belzen.
Dit is het slijpbedrijf van zijn vader.
Wij gaan er in nieuwe vorm mee verder.De hoofdtaak zal zijn het slijpen of verslijpen van boren ,frezen en ander metaalbewerkings gereedschap.
Maar voor allerlij metaal bewerkings klusjes kun je ook terecht,zoals draaien en frezen.Het is nog wat rommelig,omdat nog niet alles een vaste plek heeft gehad.
Ook voor mijn eigen hobby is het niet verkeerd :D
Maar goed ,de CB750.
Ik wil graag vooruit in de tijd,en niet terug.Dus het zal voors en tegens hebben bij mensen .Maar ik wil graag goed remmen,en lekker sturen.
Moet je dan terug in de tijd met spaakwielen ,en trommel remmen ?...........Al vind ik het prachtig om te zien hoor :034:,maar niet met mijn rijstijl :+
Vandaag begonnen met de voorvork,ik had nog vorkpoten van mijn fj1200 liggen,en remmen.......
Bij een collega voor een prik een mooi wiel met nieuwe banden gescoord.Peu leverde een PC800 kroonplaat waar de poten in pasten.
Plug and play dacht ik....
Jammer,bal hoofd pen te kort.
Dan maar van 2 1 maken.
De pen is gewoon een passing in het onderste kroonstuk,wat is vast gelast.Als je de las wegslijpt ,dan kun je de pen er uit drukken
Dan de ene pen in het andere kroonstuk tikken en weer aflassen
Ook weer opgelost.
Natuurlijk paste de aanslag nok ook niet,die er maar afgeslepen en een nieuwe opgelast.
Hehe ,hij kan er in.
Let niet op die vieze lamp oren,die maak ik nog van rvs na.Mooi chroom lampje wat ik kocht op een oldtimer beurs.
Ik vind het wel wat :026:
Daarna eigenbouw clip ons gemaakt.Helaas net iets te groot uitgevallen,ik denk dat ik nog een bronzen opvulbus maak. Dat komt nog goed.
De kroonplaat stop ik nog onder de frees,om hem mooi af te vlakken.Of net als onze mechanic hier op het forum,namaken uit een plak allu,alleen denk ik dat het lastig word om zo.n plak te "vinden".Ik heb een hekel aan iets kopen :018:
CRX Del-Sol--------- PC50 ------------FIAT ducato Frankia 530
CR-V -----------------NOVIO ----------Shadow zijspan-----------
CIVIC 75-------------TOMOS A3-------TOMOS A35
CR-V -----------------NOVIO ----------Shadow zijspan-----------
CIVIC 75-------------TOMOS A3-------TOMOS A35
Re: WIE IS MIELKO
MOOIE werkplaats en machinepark !! alleen belachelijk dat je zover weg woont anders kon je mooi wat draai/frees werk voor mij doen.
Ook mooi en leuk hoe je al je veranderingen aan je motors maakt.
Ook mooi en leuk hoe je al je veranderingen aan je motors maakt.
daily:
CR-V diesel
hobby:
civic 78
S800 coupe 68
civic 77 trackday car
S800 cabrio 67 projekt
CR-V diesel
hobby:
civic 78
S800 coupe 68
civic 77 trackday car
S800 cabrio 67 projekt