Toyota busje

Moeilijk te geloven voor sommige Hondaliefhebbers, maar soms zijn er andere auto's die ook op de gevoelige plaat blijven hangen.
Plaats reactie
JWChen
Berichten: 100
Lid geworden op: wo sep 19, 2018 11:29
Locatie: Dieren

Toyota busje

Bericht door JWChen » ma sep 04, 2023 15:45

Naast mn bolletje, en na onze Lancer, staat er in onze garage weer een nieuw klusproject.
Eigenlijk ben ik er al een jaar mee bezig.

De keuze voor de wagen was ergens wel rationeel. Mijn dagelijkse auto, moet geschikt zijn voor héél veel kilometers, dus betrouwbaar, onderhoudsarm en zuinig zijn. Maar dit is ook de gezinswagen, we gaan er mee op vakantie, de fietsen moeten erop, de aanhanger moet erachter. Eigenlijk is dat niet zo'n handige combi. En mn hobby auto's naja, zijn niet praktisch, niet voor mn dagelijkse woon-werk van 300km, en niet voor op vakantie.
Dus mijn idee was een hobby auto, die praktisch is voor op vakantie, de fietsen, de aanhanger. En een kleinere, zuiniger en goedkopere auto voor woon-werk. En hij moest in de garage passen.
Ik ben bij meerdere honda elements wezen kijken omdat ik het concept echt kan waarderen. Heel praktisch. Maar op een of andere manier was er geen klik. Beetje omdat het soort van een 4 zitter is, ik vind dat thuiskomertje maar niks, en vind het verbruik best hoog voor wat het is. Op een of andere manier, vind ik hem op foto's prachtig, maar dus nooit een mee naar huis genomen.

Toen kwam ik deze auto op facebook tegen:
D7A25281-A7B2-4788-A6AC-9BA2FE3824D4.JPG
D7A25281-A7B2-4788-A6AC-9BA2FE3824D4.JPG (403.81 KiB) 1779 keer bekeken
IMG_1350.jpg
IMG_1350.jpg (660.76 KiB) 1779 keer bekeken
IMG_1349.jpg
IMG_1349.jpg (732.06 KiB) 1779 keer bekeken
Het is een toyota 'van' uit 1986, en voor zover ik weet, de enige in nederland.
Dit model is ook verkocht als model-f (met andere motor), en als town-ace en als master-ace.
Hij lijkt wel wat op de liteace uit die tijd, maar naast elkaar, zijn ze totaal verschillend. Deze is lager, langer, en heeft het chassis van de toyota pickup. Technisch lijken ze ook totaal niet op elkaar. Technisch steekt het in elkaar ongeveer als een mitsubishi L300, maar qua dimensies komt het meer overeen met een eerste generatie renault espace. Hij is ook geleverd als 4x4 maar deze is achterwiel aangedreven.
Hij heeft 7 ruime zitplaatsen, en dan nog flink bagageruimte, 2 open daken, dubbele airco (doet het niet) en een af fabriek koelkast, met vriesvakje.
Er zit een motor in, die toyota uit een heftruck heeft geleend, en een volvo versnellingsbak.

Maar deze wagen hier hebben is echt totaal masochisme. Hij mankeert echt álles, er is geen enkel onderdeel voor te krijgen. Alles zit bizar complex in elkaar. Ten eerste omdat het een busje is, zit alles op plekken waar je niet goed bij kan.
Je luchtfilter vervangen, kost een uur. Je brandstoffilter vervangen, 4 uur, men verplaatst hem zelfs voor die reden. De timing bijstellen, totaal kansloos, het beste op gehoor, of de ventilator, en alle riemen van de motor halen. Maar als je denkt een koplampje te willen vervangen, en dat is al een tijd niet gedaan, vergeet het maar dat je dat in een werkdag voor elkaar krijgt. (ik heb ze vervangen voor leds, en anderen doen dit ook, of monteren iet anders aftermarktets)
Hier ben ik de koplampen aan het verwisselen, ja met lasapparaat, aangezien de boutjes muurvast zaten, en een japanse kruiskop bolkop hebben.
IMG_3375.jpg
IMG_3375.jpg (894.46 KiB) 1779 keer bekeken
En voor deze wagen wilden ze wel veel 'luxe' features inbouwen, maar nog geen fatsoenlijke electronica beschikbaar blijkbaar, want alles zit met een eindeloze kabelbrei vast. En ik denk dat toyota niet in relais' gelooft ofzo, want voor alles proberen ze het volle vermogen over de kabelboom te duwen.
En zo eindeloos veel vacuum slangetjes. Het zou me niks verbazen als er meer dan 5 meter aan vacuumslang op het motorblok zit.

Inmiddels ben ik er al een jaar aan aan het klussen.
De hele vering was verlaagd/doorgezakt, hij liep op zn bumpstops, dus alle veren en schokdempers vervangen.
Iedere slang van het koelsysteem (en dat zijn er veel) vervangen, en vrijwel alle vaste pijpen opnieuw gemaakt, nieuwe radiator.
Het hele remsysteem vervangen
hij liep op drie cilinders
de versnellings bak en motor lekte, de versnellingsbak, omdat die iedere verkeersdrempel raakte, doordat hij verlaagd was
Heel heel veel kapotte bedrading vervangen
(nagenoeg niks van de verlichting en andere elecrische functies deden het)
De achterklep was helemaal rot, die heb ik moeten restaureren
Wielen en banden vervangen
Waterpomp, distributieketting
En de montage aangepast, zodat ik een andere dynamo, aircopomp, etc, kon plaatsen omdat de originele (hier) niet te koop zijn.
Nieuwe uitlaat gemaakt
andere (niet passende) kachelradiator geplaatst
Bediening van de ventilator/kachel gerepareerd
nieuwe motorsteunen gemaakt
Trekhaak eronder gezet
zoveel... ik weet het niet eens meer...
en voor alles, er zijn geen onderdelen voor hier, en alles zit muurvast, of breekt af.

En er moet nog heel veel gebeuren, maar hij doet het wel!
Dit is hem nu, niet veel aan te zien, behalve dattie wat hoger op zn pootjes staat, maar hij staat ergens anders, dus hij rijdt ;)
IMG_3857.jpg
IMG_3857.jpg (1.12 MiB) 1779 keer bekeken
En zo zien ze er ongeveer uit, in goede staat:
IMG_2532.JPG
IMG_2532.JPG (237.43 KiB) 1779 keer bekeken

minimonster
Site Admin
Berichten: 2203
Lid geworden op: do mei 27, 2010 07:15
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Toyota busje

Bericht door minimonster » ma sep 04, 2023 18:34

Tis geen Honda, maar wel een gaaf ding! L3kker hoekig!
Winter Honda's
Element EX.awd 2003
Civic 2012


Zomer Honda's
-VA360/ 1975 :crazy:
-TN550/ Pickup 1986
-X-adv750 2017
-Dax st90 1973

andregc
Berichten: 1366
Lid geworden op: vr jul 28, 2006 13:33
Locatie: Utrecht

Re: Toyota busje

Bericht door andregc » wo sep 20, 2023 23:26

Ik vind hem fantastisch, wat een cool ding maar ik ben dan ook een echte bus-lover. Je rijdt hier 300 km/dag mee? Op LPG?

Ik hoop dat je hem nog een keer een mooie effen wrap ouzo gaat geven of een eigenhandige spuitbeurt. Die kleurtjes en tekeningen op de carrosserie verprutsen de coolness wel volledig....haha.

Ik zie hem graag een keer in levende lijve.

gr André
1976 Civic Wagon oranje
1977 Civic 1.6 wit
1979 Civic 1.2 hondamatic rood
1980 VW T3 Westfalia geel
1987 Accord Aerodeck 2.0i ex rood
1995 BMW 3-serie e36 1.8 cabrio rood
1999 Subaru Forester 2.0 turbo

torpedooke
Berichten: 18
Lid geworden op: zo jul 19, 2020 17:04

Re: Toyota busje

Bericht door torpedooke » wo nov 01, 2023 15:59

Een echt retecool "japerikaans"busje.😁
Tis wel een zeer leuk ding.
Succes met de restauratie.die gaat je hersens en handigheid wel testen,denk ik.

Plaats reactie