Lampen voor Honda Stepwagon Spada DBA-RP3

Stel hem hier en misschien kan een ander lid je helpen.
Plaats reactie
icchan

Lampen voor Honda Stepwagon Spada DBA-RP3

Bericht door icchan » za okt 15, 2022 11:43

Hi allemaal,

Ik heb mijn auto (Honda Stepwagon) meegenomen vanuit het buitenland als verhuisgoed, en wil deze graag in Nederland gaan gebruiken.
Hiervoor is vereist dat ik de verlichting aan laat passen. In het bijzonder de koplampen. Deze geven nu een ´linksrijdend´ lichtbeeld, dat mag niet, het moet rechtsrijdend of symmetrisch-vlak zijn.
Ik heb inmiddels al bij ruim 15 bedrijven rondvraag gedaan maar niemand weet andere lampen die er eventueel in zouden passen of durft eraan te knutselen.

De volgende ideeen hebben de revue gepasseerd:
- lampen openmaken, uitzoeken welke spiegeltjes verantwoordelijk zijn voor het lichtbeeld, spiegeltjes binnenin de lamp aanpassen, de lamp weer waterdicht maken en opnieuw inbouwen in de auto
- andere lampen (eventueel van een heel ander merk of van een ander model) zoeken die passen, al dan niet met een aanpassing daaromheen (een ´plaatje´) als dat nodig is
- de hele bumper eruit halen en onderdelen van een oudere honda stepwagon kopen en laten monteren. De oude lampen die er dan in zouden moeten passen zijn ook niet zonder meer bruikbaar, maar blijkbaar makkelijker aan te passen.

Ben jij of ken jij een tovenaar die goed is in het ombouwen van koplampen.. of heb je een idee welk bedrijf ik hiervoor in kan schakelen, dan hoor ik het heel graag. Een paar keer heb ik al gehoord: het moet mogelijk zijn, er zijn hobbyisten die dit doen. Maar ik heb ze nog niet kunnen vinden. Ik wil de auto heel graag houden, ben er nogal aan gehecht dus zelfs als een oplossing duur is wil ik het toch proberen.

Het type van de auto is DBA-RP3 en hij komt uit begin 2018.

Groet Jitske
Bijlagen
IMG_1014.jpeg
IMG_1014.jpeg (1.84 MiB) 1401 keer bekeken

minimonster
Site Admin
Berichten: 2201
Lid geworden op: do mei 27, 2010 07:15
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Lampen voor Honda Stepwagon Spada DBA-RP3

Bericht door minimonster » za okt 15, 2022 17:12

Hallo Jitske,

Allereerst: je bent terecht gekomen op een Honda forum waar wij Honda's van 20 jaar en ouder op de weg houden.
Heel veel zou je dus niet direct aan ons kunnen hebben.

Anderzijds wellicht is er iemand die de kennis wel heeft natuurlijk.
Wat voor verlichting is het eigenlijk precies Halogeen/xenon/led?

Groet,
Marko
Winter Honda's
Element EX.awd 2003
Civic 2012


Zomer Honda's
-VA360/ 1975 :crazy:
-TN550/ Pickup 1986
-X-adv750 2017
-Dax st90 1973

ApiInZijnHonda
Berichten: 36
Lid geworden op: zo aug 28, 2022 08:59

Re: Lampen voor Honda Stepwagon Spada DBA-RP3

Bericht door ApiInZijnHonda » za okt 15, 2022 22:22

minimonster schreef:
za okt 15, 2022 17:12
Hallo Jitske,

Allereerst: je bent terecht gekomen op een Honda forum waar wij Honda's van 20 jaar en ouder op de weg houden.
Heel veel zou je dus niet direct aan ons kunnen hebben.

Anderzijds wellicht is er iemand die de kennis wel heeft natuurlijk.
Wat voor verlichting is het eigenlijk precies Halogeen/xenon/led?

Groet,
Marko
Als het om 20 jaar en ouder zou gaan en het mogelijk zou zijn om de voorkant te kunnen gebruiken van het oudere model Stepwagon, die is 20 jaar en ouder als ik het goed heb :think:

icchan

Re: Lampen voor Honda Stepwagon Spada DBA-RP3

Bericht door icchan » zo okt 16, 2022 10:12

Die van ons is nu ongeveer 5 jaar oud, maar ik heb wel de ambitie om de 20 jaar te halen, als het lukt de auto te registreren ;)

Ik heb begrepen dat de voorkant van de pre facelift versie (2015) misschien zal passen. Maar lastig om dat zeker te weten. Misschien moet ik de onderdelen gewoon bestellen en de Honda garage vragen het te proberen. Ik ga ook nog een paar telefoontjes naar Japan doen denk ik, misschien kan een dealer daar me hier iets over vertellen, alleen qua tijdsverschil is dat lastig. Het gaat echt alleen om de buitenkant, alleen om de lampen passend te krijgen, het stuur mag blijven zitten waar het zit.

Nog beter zou zijn als er andere lampen zijn die ´toevallig´ passen. Er moet iets mogelijk zijn, maar het is heel lastig om de oplossing te vinden omdat het zo weinig voorkomt dat deze auto meegenomen wordt buiten Japan.

icchan

Re: Lampen voor Honda Stepwagon Spada DBA-RP3

Bericht door icchan » zo okt 16, 2022 10:18

@Marko
Er zitten LED lampen in, maar volgens het onderhoudsboekje bestaan er wel ook halogeenlampen voor dit model. Die zijn makkelijker aan te passen, dus dat ben ik aan het uitzoeken.

Ik heb ook de onderdeelnummers gevonden van de lampen, deze zijn van het merk Koito en het OEM nummer van de rechterlamp is 33150-TAA-J11

Ik ben nog aan het uitzoeken op Japanse sites of er equivalente aftermarket lampen beschikbaar zijn. Maar ik heb nog niets gevonden, misschien omdat de auto nog vrij `jong` is. Hij is wel enorm veel verkocht in Japan, je ziet hem daar echt op elke parkeerplaats tussen Tokyo en mt. Fuji. Dus ik kan me nauwelijks voorstellen dat er geen aftermarket onderdelen voor zijn gemaakt.

ApiInZijnHonda
Berichten: 36
Lid geworden op: zo aug 28, 2022 08:59

Re: Lampen voor Honda Stepwagon Spada DBA-RP3

Bericht door ApiInZijnHonda » zo okt 16, 2022 21:29

Het zou al een juiste stap zijn om de fabrikant in Japan te gaan benaderen, die kunnen allicht het adres van het toeleveringsbedrijf geven om vervolgens deze te gaan benaderen.

Het zou toch zonde zijn van zo'n puike auto als deze niet de weg op gaat komen vanwege de koplampen.

Misschien dat het ook een idee is om een compleet stel (juiste maat) ronde koplampen te kunnen vinden, deze erin te gaan plaatsen d.m.v. een dremel set met ronde mallen te gebruiken zodat de gaten mooi rond worden in de bestaande koplampen, de ronde koplampen als het ware erin te gaan frezen.
Ronde koplampen erin staat denk ik ook nog wel grappig ook.

minimonster
Site Admin
Berichten: 2201
Lid geworden op: do mei 27, 2010 07:15
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Lampen voor Honda Stepwagon Spada DBA-RP3

Bericht door minimonster » di okt 18, 2022 09:32

Dat zou ook een optie kunnen zijn.

Als je een setje koplampen op de kop kan tikken, of de eigen uit elkaar kan halen en een setje reteofit er in..

Dat heb ik vorig jaar met de koplampen van mijn Honda Element gedaan.

Marko
Bijlagen
PXL_20210603_184025835~2.jpg
PXL_20210603_184025835~2.jpg (771.83 KiB) 1333 keer bekeken
PXL_20210603_132716297.jpg
PXL_20210603_132716297.jpg (866.02 KiB) 1333 keer bekeken
Winter Honda's
Element EX.awd 2003
Civic 2012


Zomer Honda's
-VA360/ 1975 :crazy:
-TN550/ Pickup 1986
-X-adv750 2017
-Dax st90 1973

JWChen
Berichten: 99
Lid geworden op: wo sep 19, 2018 11:29
Locatie: Dieren

Re: Lampen voor Honda Stepwagon Spada DBA-RP3

Bericht door JWChen » wo okt 19, 2022 00:25

Ik vond deze site:
http://smith-one.com/headlightconversio ... pcars.html
Kunnen zij je misschien helpen hiermee?

ApiInZijnHonda
Berichten: 36
Lid geworden op: zo aug 28, 2022 08:59

Re: Lampen voor Honda Stepwagon Spada DBA-RP3

Bericht door ApiInZijnHonda » do nov 17, 2022 22:28

Is er nog nieuws?

Plaats reactie