Onze 1979 Lancer
Onze 1979 Lancer
Toen de civic eenmaal goed reed, bleek tot mijn én haar verbazing mijn vriendin het rijden in de civic heel leuk te vinden, en ze heeft zelf ook een oldtimer gekocht.
Een 1.2 mitsubishi lancer sedan uit 1979.
Wat ik wel grappig vind, dat er heel veel dingen overeenkomen met de civic, maar ook dingen totaal anders zijn.
Beide zijn,
-Ongeveer even oud
-Blauw
-1.2 viercilinder
-japans
Maar ook weer helemaal verschillend.
-de lancer is achterwielaangedreven
-de techniek lijkt antiek vergeleken met de civic. Bladveren, alles direct (schakelen, gas), nergens kabeltjes ofzo.
-het starten voelt als een moderne auto. Hij slaat altijd meteen aan
-stationair hoor je de motor niet eens draaien.
Helaas is dit tot nu toe niet echt een succesvolle aankoop geweest. De weg naar huis al, was een drama. De motor raakte continu oververhit op de meest rare manier. Hij leek éérst het koelwater eruit te gooien, en daarna (uiteraard) meteen te oververhitten.
Verder rijd hij nogal bokkig weg in zn één, en heeft hij echt een nare tik in de motor.
Het oververhitten heb ik denk ik wel gevonden. De thermostaat bypass, heeft een stukje slang, die ooit lek was. Een vorige eigenaar heeft er duidelijk verschillende antilek middeltjes in gedaan (om een 4cm scheur in een slang te dichtten). En deze middeltjes hadden de bypass volledig dicht gemaakt, en ook een paar kanalen in de motor.
Ik verwacht/hoop dat het tikken komt doordat een of twee van de klepsteel dingetjes plakken, die ga ik nu vervangen, en daarom is de kop eraf, want ik vertrouw de koppakking ook niet helemaal meer.
Helaas zijn onderdelen voor deze auto, echt totaal niet te vinden, dus dat is wel een extra uitdaging.
Een 1.2 mitsubishi lancer sedan uit 1979.
Wat ik wel grappig vind, dat er heel veel dingen overeenkomen met de civic, maar ook dingen totaal anders zijn.
Beide zijn,
-Ongeveer even oud
-Blauw
-1.2 viercilinder
-japans
Maar ook weer helemaal verschillend.
-de lancer is achterwielaangedreven
-de techniek lijkt antiek vergeleken met de civic. Bladveren, alles direct (schakelen, gas), nergens kabeltjes ofzo.
-het starten voelt als een moderne auto. Hij slaat altijd meteen aan
-stationair hoor je de motor niet eens draaien.
Helaas is dit tot nu toe niet echt een succesvolle aankoop geweest. De weg naar huis al, was een drama. De motor raakte continu oververhit op de meest rare manier. Hij leek éérst het koelwater eruit te gooien, en daarna (uiteraard) meteen te oververhitten.
Verder rijd hij nogal bokkig weg in zn één, en heeft hij echt een nare tik in de motor.
Het oververhitten heb ik denk ik wel gevonden. De thermostaat bypass, heeft een stukje slang, die ooit lek was. Een vorige eigenaar heeft er duidelijk verschillende antilek middeltjes in gedaan (om een 4cm scheur in een slang te dichtten). En deze middeltjes hadden de bypass volledig dicht gemaakt, en ook een paar kanalen in de motor.
Ik verwacht/hoop dat het tikken komt doordat een of twee van de klepsteel dingetjes plakken, die ga ik nu vervangen, en daarom is de kop eraf, want ik vertrouw de koppakking ook niet helemaal meer.
Helaas zijn onderdelen voor deze auto, echt totaal niet te vinden, dus dat is wel een extra uitdaging.
Re: Onze 1979 Lancer
Hoi jan Willem.
Dit is ook echt een hele mooie klassieker. Ik heb deze toen ook op Marktplaats zien staan. Mitsubishi heeft bij mij ook altijd aangetrokken ik heb verschillende Tredias en Colts gehad. Mocht je Facebook hébben kijk is op Mitsubishi owners club.
Grt Roland
Dit is ook echt een hele mooie klassieker. Ik heb deze toen ook op Marktplaats zien staan. Mitsubishi heeft bij mij ook altijd aangetrokken ik heb verschillende Tredias en Colts gehad. Mocht je Facebook hébben kijk is op Mitsubishi owners club.
Grt Roland
Re: Onze 1979 Lancer
Hoi JW,
wat ontzettend cool zon mitsubishi. Vind ze heel mooi. Balen dat ie een moeizame start heeft bij jullie maar jij bent behoorlijk van het aanpakken dus komt dat vast goed. Mooi kleurtje ook. Mag gerust een keer mee naar een meeting, leuk om ook te zien en kunnen jullie daarna in 1 van beide auto's de rit doen.
gr
wat ontzettend cool zon mitsubishi. Vind ze heel mooi. Balen dat ie een moeizame start heeft bij jullie maar jij bent behoorlijk van het aanpakken dus komt dat vast goed. Mooi kleurtje ook. Mag gerust een keer mee naar een meeting, leuk om ook te zien en kunnen jullie daarna in 1 van beide auto's de rit doen.
gr
1976 Civic Wagon oranje
1977 Civic 1.6 wit
1979 Civic 1.2 hondamatic rood
1980 VW T3 Westfalia geel
1987 Accord Aerodeck 2.0i ex rood
1995 BMW 3-serie e36 1.8 cabrio rood
1999 Subaru Forester 2.0 turbo
1977 Civic 1.6 wit
1979 Civic 1.2 hondamatic rood
1980 VW T3 Westfalia geel
1987 Accord Aerodeck 2.0i ex rood
1995 BMW 3-serie e36 1.8 cabrio rood
1999 Subaru Forester 2.0 turbo
Re: Onze 1979 Lancer
Hij is gaaf!!
Misschien een lancer EVO 4 donor kopen,en motor en aandrijflijn overzetten?
Misschien een lancer EVO 4 donor kopen,en motor en aandrijflijn overzetten?
CRX Del-Sol--------- PC50 ------------FIAT ducato Frankia 530
CR-V -----------------NOVIO ----------Shadow zijspan-----------
CIVIC 75-------------TOMOS A3-------TOMOS A35
CR-V -----------------NOVIO ----------Shadow zijspan-----------
CIVIC 75-------------TOMOS A3-------TOMOS A35
Re: Onze 1979 Lancer
Heeeel cool zo'n Lancertje.
Geweldig.
Geweldig.
Honda Accord 2.4i Type S Aut 2010
Honda Civic 2.0 Type S 2005
Honda Monkey Z125 '23
Yamaha MT01 2011
Yamaha XT500 1977
Honda Civic 2.0 Type S 2005
Honda Monkey Z125 '23
Yamaha MT01 2011
Yamaha XT500 1977
Re: Onze 1979 Lancer
Ik vrees dat hij nog wat langer ontmanteld in de garage zal staan...
En niet alleen omdat het daar nu veel te koud is om lekker te klussen.
Maar het tikken in de motor lijkt te komen, door twee versleten nokken op de nokkenas. En die is dus totaal niet te krijgen. Ik heb één bedrijf gevonden wat nog een hele cilinderkop heeft liggen, maar ten eerste weet ik de staat niet van de nokkenas erin, en ten tweede, willen ze daar echt een schofterig bedrag voor hebben.
Nu ligt de nokkenas dus bij een specialist, die hem denkt te kunnen herstellen.
(Ik heb de schuifmaat op lengte gezet van de andere nokken)
En niet alleen omdat het daar nu veel te koud is om lekker te klussen.
Maar het tikken in de motor lijkt te komen, door twee versleten nokken op de nokkenas. En die is dus totaal niet te krijgen. Ik heb één bedrijf gevonden wat nog een hele cilinderkop heeft liggen, maar ten eerste weet ik de staat niet van de nokkenas erin, en ten tweede, willen ze daar echt een schofterig bedrag voor hebben.
Nu ligt de nokkenas dus bij een specialist, die hem denkt te kunnen herstellen.
(Ik heb de schuifmaat op lengte gezet van de andere nokken)
Re: Onze 1979 Lancer
O plassen met hard materiaal. En herslijpen. Dan gaat hij weer 2 auto levens mee
CRX Del-Sol--------- PC50 ------------FIAT ducato Frankia 530
CR-V -----------------NOVIO ----------Shadow zijspan-----------
CIVIC 75-------------TOMOS A3-------TOMOS A35
CR-V -----------------NOVIO ----------Shadow zijspan-----------
CIVIC 75-------------TOMOS A3-------TOMOS A35
Re: Onze 1979 Lancer
Ik heb de nokkenas naar inducam gestuurd, precies daarvoor.
Misschien hadden we de auto nooit moeten kopen... Misschien had ik hem weg moeten doen toen ik zag wat er allemaal mee mis was.
Maar nu is het een principe kwestie geworden
Re: Onze 1979 Lancer
Heb je geïnformeerd op de Mitsubishi groepen op facebook? Daar zitten er toch wel bij die zon Lancer hebben of onderdelen?
Grt Roland
Grt Roland
Re: Onze 1979 Lancer
Hij doet het weer!
- De nokkenas is gerepareerd, en die heb ik weer teruggeplaatst.
- Uiteraard de koppakking vervangen,
- de klepsteelrubbers,
- distributie riem en waterpomp
(de aandruk rol was een drama, nergens te krijgen. maar die van een 1.6 L300 busje bleek te passen)
- de koppeling
(waarbij het drukgroep weer nergens te vinden was, maar op de dimensies heb het lager zelf kunen vinden)
- En een klein beetje laswerk aan de onderkant, omdat hij toch op de bokken stond.
- En isofix in gemaakt :) We mogen dan wel twee oude auto's hebben, maar isofix is er een stuk makkelijker in te maken dan een driepuntsgordel op de achterbank.
Echt onwaarschijnlijk. Nadat de hele motor uit elkaar was geweest... Onmiddelijk starten, bij de eerste draai aan de sleutel.
Aan de wielkassen zitten nog een paar plekjes, en eigenlijk is de hele auto wel aan een nieuw laagje lak toe, maar dat moet later maar. Het is de auto van mn vriendin, en die heeft er nog niet eens meer dan een proefritje in gereden, dus laat haar eerst maar eens proberen of hij echt bevalt, voordat ik er weer vele weekenden in ga steken.
- De nokkenas is gerepareerd, en die heb ik weer teruggeplaatst.
- Uiteraard de koppakking vervangen,
- de klepsteelrubbers,
- distributie riem en waterpomp
(de aandruk rol was een drama, nergens te krijgen. maar die van een 1.6 L300 busje bleek te passen)
- de koppeling
(waarbij het drukgroep weer nergens te vinden was, maar op de dimensies heb het lager zelf kunen vinden)
- En een klein beetje laswerk aan de onderkant, omdat hij toch op de bokken stond.
- En isofix in gemaakt :) We mogen dan wel twee oude auto's hebben, maar isofix is er een stuk makkelijker in te maken dan een driepuntsgordel op de achterbank.
Echt onwaarschijnlijk. Nadat de hele motor uit elkaar was geweest... Onmiddelijk starten, bij de eerste draai aan de sleutel.
Aan de wielkassen zitten nog een paar plekjes, en eigenlijk is de hele auto wel aan een nieuw laagje lak toe, maar dat moet later maar. Het is de auto van mn vriendin, en die heeft er nog niet eens meer dan een proefritje in gereden, dus laat haar eerst maar eens proberen of hij echt bevalt, voordat ik er weer vele weekenden in ga steken.
Laatst gewijzigd door JWChen op ma mar 15, 2021 10:54, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: Onze 1979 Lancer
Ik vind het echt een mooie bijzondere auto!!!
CRX Del-Sol--------- PC50 ------------FIAT ducato Frankia 530
CR-V -----------------NOVIO ----------Shadow zijspan-----------
CIVIC 75-------------TOMOS A3-------TOMOS A35
CR-V -----------------NOVIO ----------Shadow zijspan-----------
CIVIC 75-------------TOMOS A3-------TOMOS A35
Re: Onze 1979 Lancer
super cool, mooie kleur en goed gedaan.
gr André
gr André
1976 Civic Wagon oranje
1977 Civic 1.6 wit
1979 Civic 1.2 hondamatic rood
1980 VW T3 Westfalia geel
1987 Accord Aerodeck 2.0i ex rood
1995 BMW 3-serie e36 1.8 cabrio rood
1999 Subaru Forester 2.0 turbo
1977 Civic 1.6 wit
1979 Civic 1.2 hondamatic rood
1980 VW T3 Westfalia geel
1987 Accord Aerodeck 2.0i ex rood
1995 BMW 3-serie e36 1.8 cabrio rood
1999 Subaru Forester 2.0 turbo
Re: Onze 1979 Lancer
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... nts-768543.
En nu alle twee gespot op autoweek.nl.
Grt. Roland.
En nu alle twee gespot op autoweek.nl.
Grt. Roland.
Re: Onze 1979 Lancer
Ja cool, ik had ze gespot op autoweek waar ze waren gespot hahah
1976 Civic Wagon oranje
1977 Civic 1.6 wit
1979 Civic 1.2 hondamatic rood
1980 VW T3 Westfalia geel
1987 Accord Aerodeck 2.0i ex rood
1995 BMW 3-serie e36 1.8 cabrio rood
1999 Subaru Forester 2.0 turbo
1977 Civic 1.6 wit
1979 Civic 1.2 hondamatic rood
1980 VW T3 Westfalia geel
1987 Accord Aerodeck 2.0i ex rood
1995 BMW 3-serie e36 1.8 cabrio rood
1999 Subaru Forester 2.0 turbo