Pagina 1 van 1

Spastische toerenteller icm stotterende motor 2e gen. Prelude

Geplaatst: zo okt 09, 2016 17:33
door AWH
Ik heb nu al 3 keer gehad dat ik rustig met 120/130 km/u. over de snelweg reed en dat plotseling de toerenteller wild begint uit te slaan en dat tegelijkertijd de motor begint te haperen. Als ik hem dan even in zijn vrij zet en het gas loslaat zie je ineens dat de toerenteller weer "pakt" en loopt ook het motorblok weer normaal.
Geen flauw idee waarin ik dit moet zoeken.Het gaat om een 2e gen. Prelude uit 1985.
Iemand die een idee heeft waar te beginnen? Verdelerkap/rotor, bougies allemaal vers.Co goed.Lucht en benzinefilter nieuw.Nieuwe distributieset.Vacuumslangen allen vernieuwd.Massapunten goed.
Kan geen toerentellerkabel vinden, weet niet waar een evt. electronisch signaal weggepakt wordt zodat ik dat wellicht kan schoonmaken oid.Zou het ecu kunnen zijn ?

Groet,Auke.

Re: Spastische toerenteller icm stotterende motor 2e gen. Prelude

Geplaatst: zo okt 09, 2016 18:07
door minimonster
Dat klinkt als een ontstekingsmodule met een probleem.
De toerenteller krijgt zijn signaal rechtstreeks van de ontsteking.
Post eens een foto van je motor ruimte. En een foto van je ontstekings verdeler. Wellicht kan ik nog tips geven..

Marko

Re: Spastische toerenteller icm stotterende motor 2e gen. Prelude

Geplaatst: ma okt 10, 2016 16:42
door AWH
Bedoel je zoiets? Naar mijn idee ziet alles er naar behoren uit.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Groet,Auke

P.S. Ik weet dat de bobine niet origineel is ,,deze zat erop bij aankoop maar origineel hoort het een zwarte cilindervorm te zijn.Kan deze gebruikt echter niet vinden,iemand?,en een aftermarketexemplaar twijfel ik over de juiste,moet geschikt zijn voor electronische ontsteking namelijk.

Re: Spastische toerenteller icm stotterende motor 2e gen. Prelude

Geplaatst: wo okt 12, 2016 16:26
door mielko
Bij moderne electronische ontstekings modules is er vaak een onderdeel kapot aan het gaan wanneer de toerenteller gaat zwaaien.Ik heb geen idee bij punten ontsteking.De toerenteller "meet"het aantal nullen/massa's op de bobine toch?

Re: Spastische toerenteller icm stotterende motor 2e gen. Prelude

Geplaatst: wo okt 12, 2016 21:35
door honda-henk
zit er geen speling op asje waar de rotor op zit

Re: Spastische toerenteller icm stotterende motor 2e gen. Prelude

Geplaatst: do okt 13, 2016 20:55
door woody
hoi auke
het zo kunnen zijn dat je mechanische centrifugaal vervroeger vast zit
dit kan je checken door de verdeelkap te verwijderen en vervolgens aan de rotor te draaien links of rechts om
na het draaien laat je de rotor los deze moet dan automatisch terug keren naar het begin punt
doet hij dit niet dan zit je mechanische vervroeger vast

woody

Re: Spastische toerenteller icm stotterende motor 2e gen. Prelude

Geplaatst: do okt 13, 2016 22:46
door mielko
Voor de toerenteller maakt het niks uit of de motor nu wel of niet vervroegt.De motor zal minder goed lopen,maar de teller zal er niet van slingeren.
Ik denk eerder dat een contact punt of iets aan het inbranden is.Of de bobine inwendig kortsluiting maakt.
Bobine kan soms pas na warm worden problemen geven ,door uitzetting .

Weten we al of dit een contact punten ontsteking is ?

Re: Spastische toerenteller icm stotterende motor 2e gen. Prelude

Geplaatst: vr okt 14, 2016 17:26
door AWH
Mielko:
Het betreft hier een vroege electronische ontsteking,geen conctactpunten dus.

Honda-Henk:
Alleen een horizontale (radiaal ?) speling van ongeveer een millimeter,geen axiale speling.
Wel heen en weer,niet op en neer dus.

Woody:
Volgens mij kan ik de rotor noch links- noch rechtsom draaien.

Groet,Auke.

Re: Spastische toerenteller icm stotterende motor 2e gen. Prelude

Geplaatst: vr okt 14, 2016 23:11
door minimonster
Dit is je ontstekingsmodule, volgens mij.
Vervang deze en je probleem is weg.

Marko

Re: Spastische toerenteller icm stotterende motor 2e gen. Prelude

Geplaatst: zo okt 16, 2016 19:27
door AWH
Marko,

Dat is idd de ontstekingsmodule,wat ik bedoelde met ecu.Zou idd best kunnen dat daar het problem zit.Heb nu inmiddels weer een week probleemloos gereden maar begrijp dat de soldeerverbindingen in zo'n module haarscheurtjes kunnen krijgen door het vele uitzetten en weer inkrimpen door verhitting en afkoelen keer op keer,en dan vooral in het begin van dat proces vage klachten kan geven tot op het moment dat 'ie compleet de geest geeft. Ga deze dus maar vervangen en eens kijken of dat de oplossing geeft.
Dan vraag ik me nog wel af of mijn rotor nu wel of niet moet kunnen bewegen tbv de vacuumvervroeging zoals Woody aangeeft ,want dat doet 'ie bij mij dus niet ,wat wellicht het onregelmatig terugvallen zou kunnen verklaren waneer ik het gas loslaat en de wagen uit laat rijden.Dat gaat niet vloeiend maar wat schokkerig ,wat niet zou moeten.

Bedankt voor het meedenken maar weer iedereen,en blijf dat vooral doen..

Groet,Auke.

Re: Spastische toerenteller icm stotterende motor 2e gen. Prelude

Geplaatst: wo okt 19, 2016 10:41
door minimonster
Hallo Auke,

Deze ontstekingsmodule is slechts een elektronische versterker. De vervroeging wordt door verdraaiing van de rotor gedaan. Er zitten op de as een set centrifugaal gewichtjes die op toerental vervroeging organiseren en er zit een zwarte plastic vacuüm pot op de verdeler die bij stationair de onderplaat voor de opnemer verdraaien moet. Je kan zuigen aan de vacuümslang, dan moet de onderplaat al verdraaien.

Hier enige uitleg ..

https://www.youtube.com/watch?v=cFfnenMFQ3U



Marko

Re: Spastische toerenteller icm stotterende motor 2e gen. Prelude

Geplaatst: wo okt 19, 2016 12:00
door AWH
Uiterst duidelijke uitleg maar weer.Houd ik van...
Bedankt,

Groet,Auke.

Re: Spastische toerenteller icm stotterende motor 2e gen. Prelude

Geplaatst: wo okt 19, 2016 15:58
door mielko
Nu nog iemand zoeken die flink kan zuigen :roll:

Re: Spastische toerenteller icm stotterende motor 2e gen. Prelude

Geplaatst: wo okt 19, 2016 17:29
door AWH
Heb ik zelluf al gedaan... :roll: .Beweegt wel,maar minimaal,mss 2 of 3 mm. ofzo.
Wat erger is,heb met "demonteren" de vacuumvervroeger afgebroken... :oops: .Had één schroefje los,dacht dattie wat vast zat na al die jaren...krak.Zat er nog een schroefje onzichtbaar aan de onderkant... :evil:
Iemand dus nog een vacuumvervroeger liggen van een '85 prelude of een halverwege jaren '80 Accord ?

Groet,Auke.