Civic 1.5i GL Automaat
Geplaatst: di jan 20, 2015 12:33
Hallo,
Bedankt voor de toegang tot het forum. Het heeft me nogal wat moeite gekost om me te registreren, doordat je bij de registratie de clubnaam achterwaarts moet spellen. En ik dacht dat de clubnaam Honda Vriendenkring Nederland was of HVN. Uiteindelijk ben ik er achtergekomen dat je 'hondavrienden' achterwaarts moest spellen...
OK, ik ben lid geworden van het forum omdat ik bezitter en vriend ben van een Civic 1.5i GL Automaat (ED6, bouwjaar 1991, dertig jaar jonger dan ikzelf). Ik heb hem in 2007 van mijn tante (tweede eigenaar) overgenomen. Het is een rode met dubbele remlichten en hij is nog in originele toestand. Er is niks vertimmerd aan het uiterlijk en interieur, behalve een paar parkeerdeukjes die mijn tante er vakkundig in heeft gereden. De lak is intussen ook wat dof geworden. Hij heeft standaard stalen velgen met 175/70 SR13 banden. Met zijn scherpe carrosserievormen valt deze auto op tussen de vele 'eieren op wielen'. Zowat alle moderne auto's behalve de Porsche 911 e.d. zijn hoger dan deze Civic.
Er staat nu 223.000 km op de teller. Ik rijd er 10- tot 15–duizend km per jaar mee, voornamelijk langere afstanden. Korte ritten vermijd ik zo veel mogelijk.
In 2010 is de aandrijfas rechtsvoor vervangen door een 'nieuwe' gebruikte, omdat de homokineet een ratelend geluid begon te maken in bochten naar links. In 2012 is de verdeler/ontstekings-unit gereviseerd door een specialist, nadat de auto op de snelweg stil was gevallen. Gelukkig gebeurde het in een stapvoets rijdende file. In 2013 wilde de auto soms niet starten na een korte tussenstop, bijv. bij een tankstation, maar na een paar minuten startte hij weer vlot en liep verder normaal. Na veel zoeken op internet bleek dit te worden veroorzaakt door verouderde soldeercontacten in het brandstofrelais. Door temperatuurvariaties in het interieur werden die contacten soms verbroken. Ik heb alle contacten opnieuw gesoldeerd en sindsdien is het probleem verdwenen. Het was trouwens geen pretje om dat relais te verwijderen en te monteren, omdat het helemaal links en vrij hoog achter het dashboard zit. Moeilijk bereikbaar als je het dashboard niet wilt demonteren.
Mij bevalt het directe stuurkarakter van de Civic zonder stuurberkrachtiging. Geen vaagheid rond de middenstand zoals bij sommige auto's met stuurbekrachtiging. Op de snelweg kun je het stuur volkomen stil houden en gaat hij kaarsrecht rechtdoor. Ik voel me niet ondergemotoriseerd in deze 24 jaar oude auto. Het lage gewicht helpt hierbij natuurlijk en de 1.5 16V is een fijne motor met genoeg trekkracht onderin en in het middengebied. De motor gebruikt 0,75 l motorolie per 10.000 km.
Sommigen willen het niet geloven maar het is toch echt waar: ik haal met mijn defensieve rijstijl 's winters consistent een brandstofverbruik van 1 op 15 en 's zomers 1 op 16,5 (max. snelheid 120 km/u op de teller).
De automaat is geen bron van ergernis en werkt zeer prettig. Ik vind het een goede automaat, helemaal gezien het bouwjaar.
Hij schakelt op momenten dat ik dat zelf ook zou doen. Terugschakelen gebeurt op tijd, zonder dat kickdown nodig is.
Punt van aandacht wordt momenteel de carrosserie. Er is roestvorming op de hoeken van de achterspatborden.
Groeten,
Frits
Bedankt voor de toegang tot het forum. Het heeft me nogal wat moeite gekost om me te registreren, doordat je bij de registratie de clubnaam achterwaarts moet spellen. En ik dacht dat de clubnaam Honda Vriendenkring Nederland was of HVN. Uiteindelijk ben ik er achtergekomen dat je 'hondavrienden' achterwaarts moest spellen...
OK, ik ben lid geworden van het forum omdat ik bezitter en vriend ben van een Civic 1.5i GL Automaat (ED6, bouwjaar 1991, dertig jaar jonger dan ikzelf). Ik heb hem in 2007 van mijn tante (tweede eigenaar) overgenomen. Het is een rode met dubbele remlichten en hij is nog in originele toestand. Er is niks vertimmerd aan het uiterlijk en interieur, behalve een paar parkeerdeukjes die mijn tante er vakkundig in heeft gereden. De lak is intussen ook wat dof geworden. Hij heeft standaard stalen velgen met 175/70 SR13 banden. Met zijn scherpe carrosserievormen valt deze auto op tussen de vele 'eieren op wielen'. Zowat alle moderne auto's behalve de Porsche 911 e.d. zijn hoger dan deze Civic.
Er staat nu 223.000 km op de teller. Ik rijd er 10- tot 15–duizend km per jaar mee, voornamelijk langere afstanden. Korte ritten vermijd ik zo veel mogelijk.
In 2010 is de aandrijfas rechtsvoor vervangen door een 'nieuwe' gebruikte, omdat de homokineet een ratelend geluid begon te maken in bochten naar links. In 2012 is de verdeler/ontstekings-unit gereviseerd door een specialist, nadat de auto op de snelweg stil was gevallen. Gelukkig gebeurde het in een stapvoets rijdende file. In 2013 wilde de auto soms niet starten na een korte tussenstop, bijv. bij een tankstation, maar na een paar minuten startte hij weer vlot en liep verder normaal. Na veel zoeken op internet bleek dit te worden veroorzaakt door verouderde soldeercontacten in het brandstofrelais. Door temperatuurvariaties in het interieur werden die contacten soms verbroken. Ik heb alle contacten opnieuw gesoldeerd en sindsdien is het probleem verdwenen. Het was trouwens geen pretje om dat relais te verwijderen en te monteren, omdat het helemaal links en vrij hoog achter het dashboard zit. Moeilijk bereikbaar als je het dashboard niet wilt demonteren.
Mij bevalt het directe stuurkarakter van de Civic zonder stuurberkrachtiging. Geen vaagheid rond de middenstand zoals bij sommige auto's met stuurbekrachtiging. Op de snelweg kun je het stuur volkomen stil houden en gaat hij kaarsrecht rechtdoor. Ik voel me niet ondergemotoriseerd in deze 24 jaar oude auto. Het lage gewicht helpt hierbij natuurlijk en de 1.5 16V is een fijne motor met genoeg trekkracht onderin en in het middengebied. De motor gebruikt 0,75 l motorolie per 10.000 km.
Sommigen willen het niet geloven maar het is toch echt waar: ik haal met mijn defensieve rijstijl 's winters consistent een brandstofverbruik van 1 op 15 en 's zomers 1 op 16,5 (max. snelheid 120 km/u op de teller).
De automaat is geen bron van ergernis en werkt zeer prettig. Ik vind het een goede automaat, helemaal gezien het bouwjaar.
Hij schakelt op momenten dat ik dat zelf ook zou doen. Terugschakelen gebeurt op tijd, zonder dat kickdown nodig is.
Punt van aandacht wordt momenteel de carrosserie. Er is roestvorming op de hoeken van de achterspatborden.
Groeten,
Frits