even voorstellen~

In dit topic moet iedereen zichzelf even voorstellen. Dus wie ben je en wat voor Honda's heb je?
Ruub

Re: even voorstellen~

Bericht door Ruub » vr jun 12, 2015 10:25

Nou,
De civic rijd eindelijk weer.
Bedankt voor de tips. De vlotternaald had idd wat restjes vervuiling. Kheb alles goed schoon gemaakt de vlotterhoogte weer even afgesteld.
Ik heb gelijk even op ebay gekeken voor een revisiesetje en die komt binnenkort ook deze kant op.
benzinepomp vervangen en die doet het ook stukken beter!
Gelijk even bougies, kabels verdeler enz vervangen en hij draait weer als een zonnetje.
Ook maar eens begonnen met de voorschermen schoon te maken en in de rx troep te zetten. Viel me nog erg mee met roest! de binnenkant voor zag er nog heel goed uit met alleen voor bij de motorkap steur een stukje dat doorgerot was. Verder allemaal solid!
Nou heb ik ook nog de koppeling liggen en nou vraag ik me nog steeds af of het klopt want ik vind dat de koppelingsplaat toch een beetje veel speling heeft op de prise as.. nou hadden jullie al gezegd dat de combi kan...
Maar even voor de zekerheid..

Is de prise-as van de 2e gen bak dan ook hetzelfde als de 1e gen 4-bak??

If so kan ik binnenkort de bak er is in hangen.. want hoe lekker de automaat ook rijd... ik wil weer roeien in die hand-bak :P
de schakelstangetjes en alle gekkigheid zijn al mooi gelakt en schoongemaakt dusss....
Ik zal nog wat fototjes van de motor er bij zetten als ik tijd heb vanmiddag.

gr,

Ruben

minimonster
Site Admin
Berichten: 2203
Lid geworden op: do mei 27, 2010 07:15
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: even voorstellen~

Bericht door minimonster » vr jun 12, 2015 12:54

Ruub schreef:Nou,
De civic rijd eindelijk weer.
Bedankt voor de tips. De vlotternaald had idd wat restjes vervuiling. Kheb alles goed schoon gemaakt de vlotterhoogte weer even afgesteld.
Ik heb gelijk even op ebay gekeken voor een revisiesetje en die komt binnenkort ook deze kant op.
benzinepomp vervangen en die doet het ook stukken beter!
Gelijk even bougies, kabels verdeler enz vervangen en hij draait weer als een zonnetje.
Ook maar eens begonnen met de voorschermen schoon te maken en in de rx troep te zetten. Viel me nog erg mee met roest! de binnenkant voor zag er nog heel goed uit met alleen voor bij de motorkap steur een stukje dat doorgerot was. Verder allemaal solid!
Nou heb ik ook nog de koppeling liggen en nou vraag ik me nog steeds af of het klopt want ik vind dat de koppelingsplaat toch een beetje veel speling heeft op de prise as.. nou hadden jullie al gezegd dat de combi kan...
Maar even voor de zekerheid..

Is de prise-as van de 2e gen bak dan ook hetzelfde als de 1e gen 4-bak??

If so kan ik binnenkort de bak er is in hangen.. want hoe lekker de automaat ook rijd... ik wil weer roeien in die hand-bak :P
de schakelstangetjes en alle gekkigheid zijn al mooi gelakt en schoongemaakt dusss....
Ik zal nog wat fototjes van de motor er bij zetten als ik tijd heb vanmiddag.

gr,

Ruben
Mooi!

De handbakken van de civic's 1ste en 2de gen zijn gewoon uitwisselbaar. Jij hebt de bak toch al staan? De prise as valt in het lager van je vliegwiel en die zag ik ook al op een foto :woow: ..

Maar bedoel jij met "die speling"? de drukgroep sluit de koppelingsplaat tegen het vliegwiel op... dat hoort niet meer met de hand beweegbaar te zijn...

Marko
Winter Honda's
Element EX.awd 2003
Civic 2012


Zomer Honda's
-VA360/ 1975 :crazy:
-TN550/ Pickup 1986
-X-adv750 2017
-Dax st90 1973

Ruub

Re: even voorstellen~

Bericht door Ruub » di jul 07, 2015 18:42

Zo~ ff weer een schopje tegen dit verhaaltje..
Na wat zoekwerk toch de nodige onderdelen vervangen en de honda weer goed rijdend gekregen.
Toen knapte de distributie dus dat was ook weer een feest....
Dus uiteindelijk is de distributie gedaan, mooi nieuw spannertje erbij,

een setje nieuwe bougiekabels gekocht.
MSD streetfire want dat was uiteindelijk net zo goedkoop als de standaard kabels...
Afbeelding

Nieuwe bougies erin, verdelerkappie, rotor...
Carbsetje was ook eindelijk binnen want op de een of andere manier verzoop de carb telkens na stilstaan....
Afbeelding

Dus de carb maar gereviseerd.
Er zat zo'n mooi kartonnetje bij om de vlotter goed af te stellen.
Deze was ook nog ff nagekeken om te zien of hij niet lek was...
Dat was gelukkig allemaal goed.
Afbeelding

Ook maar weer is nieuw filter erop en wat nieuwe olie en kvs erin gestopt.
Toen reed hij weer als een zonnetje !
Dus hopla op naar 't vakantiehuisje van pa en ma want dat was net verkocht dus laatste kans!

Afbeelding

Liggen er allemaal houtsplinters op de duitste weggetjes.... en eentje was er net te groot...
gelukkig waren we al in de buurt dus we hadden t mooi gehaald.

Afbeelding

ff bandje gefixt bij de lokale garage en hoppa weer vrolijk rondrijden in die hitte!
Wat een weer daar heuveltje op heuveltje af allemaal geen probleem voor de kleine honda!

Duss.. voor zover wat er allemaal gebeurd is de afgelopen weken/maanden?
Ik ben zoveel bezig met onderhoud dat ik nog steeds aan verlagen of verbreden toegekomen ben.. maargoed....
de volgende klus dient zich alweer aan want volgens mij zit er een kapotte klepseal op cilinder nr 4....
nadat we thuis waren gekomen was de olie alweer helemaal zwartig, ik weet niet of dat normaal is???
maar het olieverbruik lig niet mag ik hopen...
Nou had ik kort geleden al compressie getest en die was mooi!
allemaal boven de 10.
De bougies zagen er goed uit behalve de laatste dus... zat best wat aanslag aan...
Dus ik ga toch eens kijken of ik het koppie kan lichten en de klepsealtjes kan vervangen... kunnen we gelijk is kijken of de boringen echt nog zo mooi zijn...
Iemand enig idee waar ik klepseals vandaan kan halen? Ik heb als het goed is al een leverancier voor de koppakking gevonden... deze had helaas alleen nog maar een koppakking en geen complete kopset meer...
maargoed...

Betreft de bak, deze zit er helaas nog niet onder...
Het ging mij om de speling die de splines van de koppelingsplaat met de splines van de prise as hebben.
Naar mijn idee leek het me wat veel maar als de platen en alles uitwisselbaar zijn zal het wel goed zijn...
Als het zover is stop ik het er gewoon tussen dan merk ik het vanzelf...

gr,

Ruben

Ruub

Re: even voorstellen~

Bericht door Ruub » do sep 24, 2015 18:47

Nou ben ik eindelijk gestart met de 5-speed swap..
Maar nou wil de bak er toch nog niet af....
Alle bovenste grote bouten zijn eraf.
Onderaan zaten er 2 kleintjes die zijn er ook tussenuit...
Mis ik er nog een paar? aan de zijkant ofzo?
Nou zag ik nog een ander 12mm boutje vlak onder het diff aan de motorkant zitten bij de motorsteun.. moet die er ook uit?
Zijn er nog speciale handelingen nodig om hem er verder af te halen?
Volgens het boekje zou hij er namelijk nu af moeten...

gr,

Ruben

honda-henk
Berichten: 1989
Lid geworden op: zo apr 01, 2012 08:24
Locatie: ermelo
Contacteer:

Re: even voorstellen~

Bericht door honda-henk » do sep 24, 2015 19:33

bel voor info 0655797828
honda civic 1979
honda accord 1977
honda accord 1979
honda accord 1980
honda civic vijf deurs 1979
honda civic 1.6 2003 aut/leer 370000 km
Honda civic 1.8 2011
Honda jazz 1.3 2016
schuur vol onderdelen

Ruub

Re: even voorstellen~

Bericht door Ruub » zo nov 01, 2015 21:43

Zo weer tijd voor een update~

De 5-speed zit er eindelijk in. (met dank aan henk voor de tips!)
Met het mooie lichte vliegwiel (dank aan mielko daarvoor).
Er was nog wel een tegenslagje want de bak is er 2 x ingehangen :roll:
Hij ontkoppelde niet na de swap.
Uiteindelijk bleek het t houdertje voor het druklager te zijn...
Afbeelding
(excuus voor de telefoonfotos...)

Nu had ik namelijk het druklager op het houdertje van de 5 versnellingsbak gezet maar deze stak te ver uit tegen de drukplaat.
Maar na deze te hebben verwisseld voor die van de 4 bak werkte alles naar behoren :woow:
OP de foto zie je ook dat ze verschillen in lengte.

Afbeelding

Ook gelijk het 5-speed embleempje erop geplakt :lol:

Afbeelding

Nog een 7J wieltje gepast
Afbeelding
Afbeelding


Helaas is het er maar 1....
Het paste verder voor en achter best aardig.

De 5-speed rijd verder heerlijk!
Enige vreemde is wel dat de km teller niet helemaal zuiver meer is?
Is dat altijd zo of is er iets mis?
Als ik 40 rij op de km teller rijd hij namelijk 50 op de tom tom....
Das niet echt zo handig met de bekeuringen....
Vandaar dat ik me wel afvraag wat hieraan te doen is.

gr,

Ruben

mielko
Berichten: 1280
Lid geworden op: di nov 17, 2009 21:13
Locatie: zeeland

Re: even voorstellen~

Bericht door mielko » zo nov 01, 2015 21:55

Ik heb van minimonster eens vernomen dat je de aandrijving in de bak er uit kunt trekken ,en omwisselen voor die van je oude 4-bak

Hoezo passen je wielen niet?
CRX Del-Sol--------- PC50 ------------FIAT ducato Frankia 530
CR-V -----------------NOVIO ----------Shadow zijspan-----------
CIVIC 75-------------TOMOS A3-------TOMOS A35

Aad van der Maas

Re: even voorstellen~

Bericht door Aad van der Maas » zo nov 01, 2015 22:15

Band versleten :crazy:

minimonster
Site Admin
Berichten: 2203
Lid geworden op: do mei 27, 2010 07:15
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: even voorstellen~

Bericht door minimonster » ma nov 02, 2015 07:10

mielko schreef:Ik heb van minimonster eens vernomen dat je de aandrijving in de bak er uit kunt trekken ,en omwisselen voor die van je oude 4-bak

Hoezo passen je wielen niet?
Klopt, zit met één boutje vast, je kan de snelheidsmeter aansluiting recht omhoog uit de bak trekken. Die kan je met je oude bak uitwisselen.

Marko
Winter Honda's
Element EX.awd 2003
Civic 2012


Zomer Honda's
-VA360/ 1975 :crazy:
-TN550/ Pickup 1986
-X-adv750 2017
-Dax st90 1973

Ruub

Re: even voorstellen~

Bericht door Ruub » ma nov 02, 2015 11:08

De wielen passen best goed hoor,
Hij zit met een et van ongeveer 33 dacht ik aardig dicht tegen de poot aan.
Probleem is meer dat ik maar 1 wiel heb....
De rest moet nog gemaakt worden....

Ja dat klopt, de oude teller heb ik uit de hondamatic getrokken en in de 5-speed geplaatst.
Zit inderdaad maar met 1 boutje en een clipje vast.
Maar met de oude km teller kabel van de honda matic loopt hij dus ong 7 -15 km langzamer...
Want hoe harder ik rijd hoe meer hij gaat verschillen....

minimonster
Site Admin
Berichten: 2203
Lid geworden op: do mei 27, 2010 07:15
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: even voorstellen~

Bericht door minimonster » ma nov 02, 2015 12:10

Ruub schreef:De wielen passen best goed hoor,
Ja dat klopt, de oude teller heb ik uit de hondamatic getrokken en in de 5-speed geplaatst.
Zit inderdaad maar met 1 boutje en een clipje vast.
Maar met de oude km teller kabel van de honda matic loopt hij dus ong 7 -15 km langzamer...
Want hoe harder ik rijd hoe meer hij gaat verschillen....
Heb je van die andere bak de snelheidsopnemer nog? Tel even het aantal tandjes van het plastic wieltje, want daar zijn verschillenden van..

Die van jouw heeft vast wat tandjes teveel :woow:

Marko
Winter Honda's
Element EX.awd 2003
Civic 2012


Zomer Honda's
-VA360/ 1975 :crazy:
-TN550/ Pickup 1986
-X-adv750 2017
-Dax st90 1973

Ruub

Re: even voorstellen~

Bericht door Ruub » ma nov 02, 2015 13:10

Aaah, dat zal het zijn!
Ik dacht dat ze allemaal gelijk waren.
De bak had geen teller helaas...
Zijn er veel verschillende dan?
En moet er in de bak ook niet een ander tandwieltje om hem aan te drijven dan?

minimonster
Site Admin
Berichten: 2203
Lid geworden op: do mei 27, 2010 07:15
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: even voorstellen~

Bericht door minimonster » ma nov 02, 2015 16:14

Zou je wel zeggen, maar dat zit op je diff. hier in het rood omcircelt.
ik heb de andere zijde nooit verwisselt en weet ook niet of daar verschillenden van zijn. Blijkbaar heeft honda het zo uitgevogelt dat dit niet fout gaat :woow:

Marko
Bijlagen
stock-diff.jpg
stock-diff.jpg (136.89 KiB) 9372 keer bekeken
Winter Honda's
Element EX.awd 2003
Civic 2012


Zomer Honda's
-VA360/ 1975 :crazy:
-TN550/ Pickup 1986
-X-adv750 2017
-Dax st90 1973

Ruub

Re: even voorstellen~

Bericht door Ruub » ma nov 02, 2015 17:14

Hmmm appart...
Maar hoe weet ik dan welke ik moet hebben?
En heb ik alleen het tandwielje nodig of zit er ook een ander aluminium behuizinkje bij?
en waar kan ik er 1 halen??

nico-b
Berichten: 292
Lid geworden op: di dec 11, 2007 22:08
Locatie: gemert

Re: even voorstellen~

Bericht door nico-b » ma nov 02, 2015 17:20

Bij de 1e type civic zit het contra tandwiel niet op je diff maar aan het uiteinde van de secundaire as en dit is 1 geheel en niet te vervangen!
Of er verschillende types kunstof tandwieltjes zijn weet ik zo niet?
daily:
CR-V diesel

hobby:
civic 78
S800 coupe 68
civic 77 trackday car
S800 cabrio 67 projekt

Plaats reactie