expansievat blijft overstromen

Stel hem hier en misschien kan een ander lid je helpen.
Goelette
Berichten: 409
Lid geworden op: za nov 14, 2009 10:52
Locatie: Geleen

expansievat blijft overstromen

Bericht door Goelette » vr jun 28, 2013 23:21

Sinds de motorswap heb ik een probleem met de koelvloeistof in mijn CRX ED9.

De motor wordt NIET te warm volgens de temp meter, maar hij vult het expansievaatje tot deze overloopt en blijft lekker overlopen.
Zo verliest hij dus koelvloeistof. Uiteindelijk wordt de motor WEL te warm, door de lage koelvloeistofstand uiteraard.
Af en toe neemt hij wel vloeistof uit het expansievaatje op, heb ik kunnen vaststellen (soms is het vaatje ineens een stuk leger). Ik zou dus zeggen dat het systeem wel kan werken zoals het hoort, maar dit niet altijd doet. (kan iemand trouwens uitleggen hoe dat systeem überhaupt werkt?? wellicht snap ik dan ook wat er fout gaat)

Ik heb de boel op het thermostaathuis al meerdere malen ontlucht (H22a motor), verder geen ontluchtingsnippels kunnen traceren.
Ik heb inmiddels al 200 km gereden en behoorlijk wat tijd stationair laten draaien in de tussentijd.
Wel blijf ik problemen houden met de stationairloop (schommelen) wat ook op ontluchtingsproblemen kan duiden.
Ik heb alleen geen idee hoe ik de boel beter kan ontluchten of hoe ik kan weten of hij goed ontlucht is.

De fan slaat netjes op tijd aan en dan gaat de temperatuurmeter wat omlaag. Verwarming aanzetten helpt ook gewoon om de tempmeter omlaag te krijgen.

De radiateurdop verdacht ik eerst (volgens google kan dat oorzaak zijn), omdat hij daarlangs ook een paar druppeltjes lekte. Ik heb er inmiddels een andere radiateurdop op (een wat oudere, die nooit problemen heeft veroorzaakt) maar het probleem is onveranderd. Ook langs deze dop lekt hij een paar druppels.

Koppakking kan het ook zijn zegt google, maar ik heb geen reden om te denken dat die kapot zou zijn. Toen de motor uit de vorige auto werd gehaald, was er geen enkel koelvloeistofprobleem. Ook zit er geen drab op de olievuldop of peilstok, en het oliepeil is niet gedaald of gestegen. De koelvloeistof die hij verliest, ligt allemaal naast het overvolle expansievaatje.

Wegens de ombouw heb ik ook een nieuwe radiateur moeten gebruiken. Dit is een tweedehandse van een EE8. Deze lekt niet (behalve dus een druppeltje bij de dop, wellicht ligt dit dus niet aan de dop maar aan de radiatorhals). De radiateur lijkt gelijkelijk warm te worden, maar dat kan ik niet heel goed testen zonder eerst de bumper te demonteren.
Kan de radiateur dit soort problemen veroorzaken (verstopping?) Nogmaals, de temperatuurmeter op dash laat geen verontrustende waarden zien zolang er genoeg kvs in het systeem zit)

Ik weet niet goed meer waar ik het moet zoeken en hoe. Iemand tips uit eigen ervaring? Alvast heel hartelijk bedankt!
Honda: CRX AF 1984, CRX AS 1986, CRX AS 1987, CRX HF Spyder 1986, CRX ED9 1988, Civic Roadster ED6 1989, CRX AF-aanhanger, Civic EJ9 1997, Jazz 2005, Ridgeline 2006
Renault: Goelette bus 1954, Goelette pickup 1954

Blackrix
Berichten: 1194
Lid geworden op: do sep 18, 2003 20:12
Locatie: De Kiel
Contacteer:

Re: expansievat blijft overstromen

Bericht door Blackrix » vr jun 28, 2013 23:55

Gaat je thermostaat nog wel open?

Blackrix
Een Accord uit 1981.......Een Civic uit 1979.......Een huis uit 1974.......Het houdt je van de straat!!!!!!!

honda-henk
Berichten: 1989
Lid geworden op: zo apr 01, 2012 08:24
Locatie: ermelo
Contacteer:

Re: expansievat blijft overstromen

Bericht door honda-henk » za jun 29, 2013 07:24

voel even aan de bovenste water en de onderste of ze alle twee wel warm zijn is de bovenste wel warm en de onderste koud /lauw kan het je water pomp zijn neem aan dat de rest van de waterslangen wel goed zitten ??
voor dat je die swap er op bouwde was hij toen wel goed ?
gr henk
honda civic 1979
honda accord 1977
honda accord 1979
honda accord 1980
honda civic vijf deurs 1979
honda civic 1.6 2003 aut/leer 370000 km
Honda civic 1.8 2011
Honda jazz 1.3 2016
schuur vol onderdelen

Goelette
Berichten: 409
Lid geworden op: za nov 14, 2009 10:52
Locatie: Geleen

Re: expansievat blijft overstromen

Bericht door Goelette » za jun 29, 2013 10:58

ik heb inderdaad niet meer aan de onderste slang gevoeld toen alles warm was. Stom. Ga ik straks eens even doen.
Voor ik swapte was er niks aan de hand. Maar toen had ik wel een accord radiateur met grotere fan dan nu. Ook zit het uitlaatspruitstuk vrij dicht bij de radiateur (wel met hitteschild). Maar hij wordt dus niet te warm, althans niet bij het blok. Wellicht wel in de radiateur?
Andere slangen: zijn er niet, behalve voor de verwarming, maar volgens mij maakt het niet uit hoe om die zitten?
Honda: CRX AF 1984, CRX AS 1986, CRX AS 1987, CRX HF Spyder 1986, CRX ED9 1988, Civic Roadster ED6 1989, CRX AF-aanhanger, Civic EJ9 1997, Jazz 2005, Ridgeline 2006
Renault: Goelette bus 1954, Goelette pickup 1954

Goelette
Berichten: 409
Lid geworden op: za nov 14, 2009 10:52
Locatie: Geleen

Re: expansievat blijft overstromen

Bericht door Goelette » za jun 29, 2013 12:54

Zojuist getest: bovenste en onderste waterslang worden even warm. Dus dan werkt de thermostaat (?)

Radiatordop nagekeken: ik had er eerst een aftermarket op van 1,3 bar, daar had ik het probleem al mee op de eerste lange rit.
Nu zit er een OEM (0,9bar) op. Nu heb ik het probleem ook al op hele korte stukjes.
Ik ga als hij afgekoeld is, testen of het probleem weer minder wordt met de 1,3bar-dop.

Het licht lekken van de dop (b)lijkt niet aan de doppen te liggen, maar aan een lekke radiateurnek. Dus de radiateur moet sowieso vernieuwd.
Honda: CRX AF 1984, CRX AS 1986, CRX AS 1987, CRX HF Spyder 1986, CRX ED9 1988, Civic Roadster ED6 1989, CRX AF-aanhanger, Civic EJ9 1997, Jazz 2005, Ridgeline 2006
Renault: Goelette bus 1954, Goelette pickup 1954

Goelette
Berichten: 409
Lid geworden op: za nov 14, 2009 10:52
Locatie: Geleen

Re: expansievat blijft overstromen

Bericht door Goelette » za jun 29, 2013 15:27

bedacht me dat het expansievat van de accord/prelude wel eens groter zou kunnen zijn gewoon...
Dat is inderdaad zo, maar het crxvaatje helemaal vol komt tot boven de max van het accord vaatje. En ik heb laatst een halve liter bij moeten vullen; zoveel kan hij niet verloren zijn als gevolg van het te kleine vaatje, want ook in het grotere accord vat paste geen halve liter meer bij.
Zojuist geruime tijd stationair laten draaien met de 1,3 bar dop, paar keer flink gas gegeven maar het vaatje vult niet of nauwelijks. Ook zie ik hem nu niet meer lekken bij de hals (dat kan toch niet zou je zeggen).
Bij stationair draaien zonder dop, overstroomde hij in de vulhals, niet naar het vaatje.
Honda: CRX AF 1984, CRX AS 1986, CRX AS 1987, CRX HF Spyder 1986, CRX ED9 1988, Civic Roadster ED6 1989, CRX AF-aanhanger, Civic EJ9 1997, Jazz 2005, Ridgeline 2006
Renault: Goelette bus 1954, Goelette pickup 1954

honda-henk
Berichten: 1989
Lid geworden op: zo apr 01, 2012 08:24
Locatie: ermelo
Contacteer:

Re: expansievat blijft overstromen

Bericht door honda-henk » za jun 29, 2013 18:14

dan zit er nog lucht in of een lekke koppakking
ik zou ook naar de waterpomp kijken of hij nog heel is gr henk
honda civic 1979
honda accord 1977
honda accord 1979
honda accord 1980
honda civic vijf deurs 1979
honda civic 1.6 2003 aut/leer 370000 km
Honda civic 1.8 2011
Honda jazz 1.3 2016
schuur vol onderdelen

Goelette
Berichten: 409
Lid geworden op: za nov 14, 2009 10:52
Locatie: Geleen

Re: expansievat blijft overstromen

Bericht door Goelette » za jun 29, 2013 22:53

waterpomp is nagelgloedjenieuw...
inmiddels heb ik nog een tip gekregen van het bedrijf die die motorswapsteunen heeft gemaakt: het zou kunnen zijn dat de vuldop lager zit dan de ingang van bovenste waterslang op het blok. Ik vraag me af of dat het wel kan zijn maar dat ga ik morgen even testen, dan weet ik dat snel genoeg.
De koppakking testen is dan het volgende wat ik ga doen (kop in het zand, wil ik liever niet weten als dat het is, moet dat hele gvd blok er wéér uit :) )
Honda: CRX AF 1984, CRX AS 1986, CRX AS 1987, CRX HF Spyder 1986, CRX ED9 1988, Civic Roadster ED6 1989, CRX AF-aanhanger, Civic EJ9 1997, Jazz 2005, Ridgeline 2006
Renault: Goelette bus 1954, Goelette pickup 1954

minimonster
Site Admin
Berichten: 2203
Lid geworden op: do mei 27, 2010 07:15
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: expansievat blijft overstromen

Bericht door minimonster » do jul 04, 2013 09:02

Wat gebeurt er als je de koude motor start, zonder radiator dop? Als de koelvloeistof warm wordt zet het uit, maar zeker niet in de 1ste 30 seconden na een koude start.
Als de koelvloeistof al direct uit de radiator spuit/loopt is je koppakking lek. Als het niveau heel langzaam stijgt na 30 seconden is je pakking niet lek..

Ik had laatst ook een radiatordop lek en dan wordt er geen druk opgebouwd dat levert inderdaad een overstromend expansievaatje op. Probeer toch nog eens een andere dop, als bovenstaande test niets oplevert natuurlijk. Ook even het pasvlak van de radiatordopsluiting schoonmaken.. ook het dieper gelegen pasvlak..

Marko
Winter Honda's
Element EX.awd 2003
Civic 2012


Zomer Honda's
-VA360/ 1975 :crazy:
-TN550/ Pickup 1986
-X-adv750 2017
-Dax st90 1973

Goelette
Berichten: 409
Lid geworden op: za nov 14, 2009 10:52
Locatie: Geleen

Re: expansievat blijft overstromen

Bericht door Goelette » do jul 04, 2013 22:25

Ik heb nog eens heel goed getest of goed ontlucht was. En alles goed schoongemaakt. En een radiator koppakkinglektestflesje gekocht. Als die binnen is ga ik de koppakkingtesten om het zeker te weten. Als hetdat niet is, ga ik denk ik de radiator vervangen want die is ook twijfelachtig. Ook zit er nu weer de 1,3 bar dop op.
Eens kijken wat er gebeurt. Als het de kop niet is, vind ik het wel vervelend maar niet superspannend.
Bedankt voor alle goede reacties, ik hou jullie op de hoogte!
Honda: CRX AF 1984, CRX AS 1986, CRX AS 1987, CRX HF Spyder 1986, CRX ED9 1988, Civic Roadster ED6 1989, CRX AF-aanhanger, Civic EJ9 1997, Jazz 2005, Ridgeline 2006
Renault: Goelette bus 1954, Goelette pickup 1954

minimonster
Site Admin
Berichten: 2203
Lid geworden op: do mei 27, 2010 07:15
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: expansievat blijft overstromen

Bericht door minimonster » do jul 04, 2013 22:56

Goelette schreef:Ik heb een radiator koppakkinglektestflesje gekocht. !

Een wat :?: :?:
Marko
Winter Honda's
Element EX.awd 2003
Civic 2012


Zomer Honda's
-VA360/ 1975 :crazy:
-TN550/ Pickup 1986
-X-adv750 2017
-Dax st90 1973

mielko
Berichten: 1280
Lid geworden op: di nov 17, 2009 21:13
Locatie: zeeland

Re: expansievat blijft overstromen

Bericht door mielko » do jul 04, 2013 23:08

CO bepalen in koelwater met contrast vloeistof
CRX Del-Sol--------- PC50 ------------FIAT ducato Frankia 530
CR-V -----------------NOVIO ----------Shadow zijspan-----------
CIVIC 75-------------TOMOS A3-------TOMOS A35

Goelette
Berichten: 409
Lid geworden op: za nov 14, 2009 10:52
Locatie: Geleen

Re: expansievat blijft overstromen

Bericht door Goelette » vr jul 05, 2013 20:27

Juist :) En hij werkt, want bij de uitlaat wordt hij knalgeel, en in de buitenlucht wordt hij blauw.

En boven de radiateuropening met lopende motor wordt hij ook blauw: GEEN CO DUS!

Maarja, wat is het dan wel?

Radiateurdop los en starten: vloeistof in de hals stijgt langzaam, maar spuit er niet uit.
Motor laten lopen: loopt er continue een beetje uit
Gas geven: zit wat fluctuatie in niveau en loopt wat harder over, maar spuit nog steeds niet eruit.
testrit gedaan (met dop erop :) ): op dezelfde afstand als vorige week nu géén stijging van het peil in het tankje.... (!)

Dus: opgelost ?????

In de tussentijd nog eens goed ontlucht (op hoogste punt, namelijk de intake; eacv-klep)
Overigens vreemd hoe dit kan werken in algemeen, want de radiateurdop is dus niet het hoogste punt, daar moet het dus altijd wel uitlopen als de dop er niet op zit zou je zeggen?? En weer de 1,3bar nagenoeg nieuwe dop gemonteerd.

Ik ga proberen dit weekend nog wat meer kilometers te maken en kijken hoe die zich houdt.
Gaat het vaatje weer overstromen dan ga ik eerst nog eens met een grotere tank rijden om te kijken hoeveel hij er dan wel uitgooit (en dat ik het weer terug kan gooien :) ) en anders de radiateur vervangen.

Maar voor nu zijn de tekenen goed (al snap ik er niks van) en moet ik nog maar wat testen.
Honda: CRX AF 1984, CRX AS 1986, CRX AS 1987, CRX HF Spyder 1986, CRX ED9 1988, Civic Roadster ED6 1989, CRX AF-aanhanger, Civic EJ9 1997, Jazz 2005, Ridgeline 2006
Renault: Goelette bus 1954, Goelette pickup 1954

minimonster
Site Admin
Berichten: 2203
Lid geworden op: do mei 27, 2010 07:15
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: expansievat blijft overstromen

Bericht door minimonster » za jul 06, 2013 19:58

Goelette schreef:Juist :) En hij werkt, want bij de uitlaat wordt hij knalgeel, en in de buitenlucht wordt hij blauw.

En boven de radiateuropening met lopende motor wordt hij ook blauw: GEEN CO DUS!

Maarja, wat is het dan wel?

Radiateurdop los en starten: vloeistof in de hals stijgt langzaam, maar spuit er niet uit.
Motor laten lopen: loopt er continue een beetje uit
Gas geven: zit wat fluctuatie in niveau en loopt wat harder over, maar spuit nog steeds niet eruit.
testrit gedaan (met dop erop :) ): op dezelfde afstand als vorige week nu géén stijging van het peil in het tankje.... (!)

Dus: opgelost ?????

In de tussentijd nog eens goed ontlucht (op hoogste punt, namelijk de intake; eacv-klep)
Overigens vreemd hoe dit kan werken in algemeen, want de radiateurdop is dus niet het hoogste punt, daar moet het dus altijd wel uitlopen als de dop er niet op zit zou je zeggen?? En weer de 1,3bar nagenoeg nieuwe dop gemonteerd.

Ik ga proberen dit weekend nog wat meer kilometers te maken en kijken hoe die zich houdt.
Gaat het vaatje weer overstromen dan ga ik eerst nog eens met een grotere tank rijden om te kijken hoeveel hij er dan wel uitgooit (en dat ik het weer terug kan gooien :) ) en anders de radiateur vervangen.

Maar voor nu zijn de tekenen goed (al snap ik er niks van) en moet ik nog maar wat testen.

Mooi om te horen... Ik hou het op een haperende radiator dop of vuil op de afsluiting van de radiator.

km maken?? Dus je bent er morgen bij??

Marko
Winter Honda's
Element EX.awd 2003
Civic 2012


Zomer Honda's
-VA360/ 1975 :crazy:
-TN550/ Pickup 1986
-X-adv750 2017
-Dax st90 1973

Goelette
Berichten: 409
Lid geworden op: za nov 14, 2009 10:52
Locatie: Geleen

Re: expansievat blijft overstromen

Bericht door Goelette » za jul 06, 2013 20:16

Morgen? wat is er morgen?

Maar vandaag de testrit gemaakt. Met tegenvallend resultaat.

ik heb drie kwartier rustig gereden, met de nieuwe radiatordop (die er in eerste instantie ook op zat). Zonder problemen, expansievat werd ook niet vol (na 25 min gecheckt, daarna niet meer).
Na een tijdje ben ik wat hoger in de toeren gaan rijden (maar niet met hogere snelheid) De temperatuurmeter liep nu snel op. Motorkap open en ik zag hem stomen en borrelen bij het expansievat (met de motor UIT). Zie filmpje.

https://www.facebook.com/photo.php?v=10 ... 8096587909

Thuis gekomen nog eens met de co-tester gemeten, en echt geen co te bekennen.

Wat ik nu denk:
- eerste rit paar weken geleden met nieuwe 1,3bar-dop: zal op enig moment wat warm geworden zijn, expansievat gevuld, maar daarna ook weer afgekoeld zodat ik hem niet heb zien koken?
- daarna heb ik een 0,9bar OEM dop gemonteerd: toen liep het expansievat al vol na 5 minuten rijden. Ik denk dat deze dop gewoon niet goed was.
- daarna heb ik nog eens goed ontlucht en ben ik dus met de 1,3bar-dop weer gaan rijden, met bovenstaand resultaat van vandaag.

Ik denk toch dat de radiateur ofwel verstopt zit, ofwel niet genoeg koelend vermogen (meer) heeft (wat lamellen kapot, tweedehands ding), ofwel dat de bumpergrille de koele lucht teveel belemmert (bij vorige motor was dit geen probleem, maar bij deze wellicht wel). Verder zou de fan nog te klein kunnen zijn (ik heb een iets kleinere moeten monteren om het te laten passen) maar tijdens rijden zou dat niet het probleem mogen zijn, dus die laat ik even buiten beschouwing.

In ieder geval wijt ik het dus aan te slechte koeling van de radiateur. Iedereen mee eens? Of andere ideeen?

In eerste instantie dacht ik dat het dat niet kon zijn omdat ik geen hogere temp gezien had op mijn meter (maar dat kan ik gemist hebben) en nog geen kokend expansievaatje gezien had (maar wellicht was hij alweer afgekoeld toen ik de motorkap open heb gedaan op de allereerste rit naar Hondafest, omdat ik toen vrij rustig gereden heb qua toeren.)
Honda: CRX AF 1984, CRX AS 1986, CRX AS 1987, CRX HF Spyder 1986, CRX ED9 1988, Civic Roadster ED6 1989, CRX AF-aanhanger, Civic EJ9 1997, Jazz 2005, Ridgeline 2006
Renault: Goelette bus 1954, Goelette pickup 1954

Plaats reactie