Oude Honda's prijzen en beschikbaarheid ervan!!

Gewoon voor al onze onzin die we kwijt willen.
Honda-ronny
Berichten: 1354
Lid geworden op: za sep 13, 2003 08:06
Locatie: Heijen

Oude Honda's prijzen en beschikbaarheid ervan!!

Bericht door Honda-ronny » vr mei 04, 2012 09:27

Beste leden,

Ik wil via dit bericht eens "een deur" opentrappen. Het zal voor een aantal een deur zijn die wellicht tegen de schenen slaat maar bewust
worden van werkelijke feiten die geschieden ten opzichte van je persoonlijke wensen is ook een kunst !!

Ik bemerk dat er via diverse berichten mensen moeite hebben met prijzen van enkele onderdelen. Maar een prijs van een nieuw onderdeel wordt in eerste instantie bepaald door de kostprijs, opslag, transport en winst. Als de onderdelen ouder en zeldzamer worden hebben gaan een andere natuurlijke regel in werking, de regel van vraag en aanbod.
Simpel als onderdelen zeldzamer worden, stijgt de prijs. Een prijs die wellicht in eerste instantie "belachelijk" duur klinkt, maar als je er goed over nadenkt ononkomelijk is. of je moet die goudzoeker zijn die alle tijd heeft om naar het onderdeel te zoeken met het risico dat het uiteindelijk niet meer te krijgen is en of toch voor heel weinig kunt bemachtigen.
Dat je eigen budget dat niet altijd toelaat is dan heel vervelend, als je er goed over nagedacht had had je wellicht een spaarpotje kunnen opbouwen me als voordeel dat je het lang gezochte onderdeel toch kunt kopen.

Om jullie twee extreme voorbeelden te geven van stijgende prijzen, wil ik jullie een eigen ervaring delen:

De voorschermen van een S800 kosten in de jaren 70 rond de 60 a 70 euro per scherm, origineel vanuit Japan.
Als je nu een voorscherm besteld uit japan (en dat kun je alleen als je de weg kent, de juiste contactpersonen in japan) dan moet je al snel tellen op een 7 a 8 honderd euro per scherm.

Zoals jullie weten ben ik bezig met de restauratie van een Honda S600 carbiolet. een van de mooiste accesoires zijn achteruitrijlampen, een zeer zeldzame optie die ik uiteindelijk na 3 jaar zoeken heb weten te bemachtigen, tja dat ze duur waren wist ik, maar ze waren tenminste te koop dat was het belangrijkste.

Hetgeen ik nu geschreven heb gaat uiteindelijk ook met de civic, accord en andere onderdelen geschieden. alleen het verschil met civic en accord onderdelen t.o.v. S onderdelen is dat deze waarschijnlijk niet op grote schaal gereproduceerd worden. Wat uiteindelijk betekent dat het op lange termijn niet meer te krijgen is.

Gelukkig zijn er een aantal leden die goed hamsteren om hun eigen auto nog jaren lang van onderdelen te voorzien, zeker als je die nooit meer verkoopt.

Ik hoop dat ik jullie inzicht heb gegeven in de werkelijkheid, dat dat niet altijd strookt met je wensen is helder.

en ja gelukkig komen we ook nog steeds goedkope partijen onderdelen tegen, dat is dan een geluk en een leuke bijkomstigheid maar zal geen regulier iets zijn.

Ronny
Life starts above 9000 RPM
Keep on dreaming but please dream about HONDA
"The value of life can be measured by how many times your soul has been deeply stirred" (De waarde van je leven kan gemeten worden aan het aantal keren dat je ziel diep geroerd wordt.)

andregc
Berichten: 1366
Lid geworden op: vr jul 28, 2006 13:33
Locatie: Utrecht

Logisch

Bericht door andregc » vr mei 04, 2012 09:42

Hallo Ronny,

logisch verhaal. Nu is een bol strak maken in principe nog goed te doen, maar het wordt steeds wat duurder. Over 10 jaar lachen we om de prijzen voor onderdelen die we nu betalen.

We verzamelen allemaal wat spul en kunnen elkaar nog lang helpen alles rijdend te houden en soms kost dat geld natuurlijk.

groeten Andre
1976 Civic Wagon oranje
1977 Civic 1.6 wit
1979 Civic 1.2 hondamatic rood
1980 VW T3 Westfalia geel
1987 Accord Aerodeck 2.0i ex rood
1995 BMW 3-serie e36 1.8 cabrio rood
1999 Subaru Forester 2.0 turbo

Gebruikersavatar
Gekke Gerritje
Berichten: 1528
Lid geworden op: za sep 24, 2011 21:34
Locatie: West-Terschelling

Bericht door Gekke Gerritje » vr mei 04, 2012 09:50

Allemaal logisch maar ik ben al blij als ik van de Accord III al eens een slopert tegen ga komen.
Honda Civic 1.2 Hondamatic 1977
Subaru Forester 2.0 Turbo automaat 2000
Aprilia Pegaso 650 ie 2002
Legnano automatic 2v 1966

Goelette
Berichten: 409
Lid geworden op: za nov 14, 2009 10:52
Locatie: Geleen

Bericht door Goelette » vr mei 04, 2012 10:43

klopt als een bus. Vooral dat hamsteren is een goed idee: als je iets tegenkomt voor een goede prijs, koop het dan, ook al heb je het nu nog niet nodig! Goed voorbeeld is mijn Renault Goelette uit 1953: mijn vader en ik verzamelden alle onderdelen, giga voorraad liggen. Iedereen verklaarde ons voor gek. Totdat anderen dingen kapot begonnen te rijden, dan komen ze met hangende pootjes voor het onderdeel. Wat ze vervolgens meestal niet kregen, tenzij we er echt zelf meer dan genoeg van hadden of nooit meer nodig zouden hebben... Zo had iemand een keer wat aan het remsysteem, wat vervolgens een berg geld en meer dan een half jaar gekost heeft om op te lossen. Toen wij hetzelfde probleem hadden was het in 1 dag gerepareerd omdat de onderdelen op de plank lagen.

Het klinkt altijd zo leuk om een belastingvrije oldtimer te hebben, maar meestal wordt er niet bij stilgestaan dat onderdelen meer kosten dan ze in het bouwjaar van de auto kostten, en veel moeilijker te krijgen zijn!
Honda: CRX AF 1984, CRX AS 1986, CRX AS 1987, CRX HF Spyder 1986, CRX ED9 1988, Civic Roadster ED6 1989, CRX AF-aanhanger, Civic EJ9 1997, Jazz 2005, Ridgeline 2006
Renault: Goelette bus 1954, Goelette pickup 1954

Honda-ronny
Berichten: 1354
Lid geworden op: za sep 13, 2003 08:06
Locatie: Heijen

Bericht door Honda-ronny » vr mei 04, 2012 10:53

Hoi
ik vind het prettig te vernemen dat de bewustwording bij een aantal mensen al goed is doorgedrongen.
Ik heb altijd de houding gehad dat als ik een oldtimer rijdt en er zijn stukken dan moet ik het zo van de plank kunnen pakken.
ja dat vergt een investering maar betaald zich op lange termijn altijd uit.
dank voor jullie bijval.
Life starts above 9000 RPM
Keep on dreaming but please dream about HONDA
"The value of life can be measured by how many times your soul has been deeply stirred" (De waarde van je leven kan gemeten worden aan het aantal keren dat je ziel diep geroerd wordt.)

honda-henk
Berichten: 1989
Lid geworden op: zo apr 01, 2012 08:24
Locatie: ermelo
Contacteer:

Bericht door honda-henk » vr mei 04, 2012 17:36

ja jongens ik hamster wel door voor onderdelen ha ha aha
honda civic 1979
honda accord 1977
honda accord 1979
honda accord 1980
honda civic vijf deurs 1979
honda civic 1.6 2003 aut/leer 370000 km
Honda civic 1.8 2011
Honda jazz 1.3 2016
schuur vol onderdelen

SMBolletje

Bericht door SMBolletje » vr mei 04, 2012 18:46

Ronny,

Je verhaal klopt. Alleen verhouden de prijzen van de onderdelen van bijv een Civic zich niet tot de huidige waarde van de auto's. Als ik 2 nieuwe spiegels en bumpers koop dan betaal ik al net zo veel als voor een redeljke Civic. Bij de s is dit toch anders. Ik denk dat dit de reden is dat er geklaagd wordt. (ook door mij trouwens :D )

Gr,
Alain[/list]

Honda-ronny
Berichten: 1354
Lid geworden op: za sep 13, 2003 08:06
Locatie: Heijen

klopt bijna

Bericht door Honda-ronny » vr mei 04, 2012 21:10

hoi

klopt niet helemaal, als ik zie wat mijn S800 heeft gekost en wat hij nu waard is dan moet je toch met hetzelfde rekening houden.

mijn S heeft ook het dubbele gekost van wat hij waard is

de S600 gaat idem dezelfde kant op.

maar dat is bijna altijd met oldtimers, daarom kan een oldtimerrestauratie bedrijf ook niet bestaan als hij alles 100% doet
Life starts above 9000 RPM
Keep on dreaming but please dream about HONDA
"The value of life can be measured by how many times your soul has been deeply stirred" (De waarde van je leven kan gemeten worden aan het aantal keren dat je ziel diep geroerd wordt.)

Goelette
Berichten: 409
Lid geworden op: za nov 14, 2009 10:52
Locatie: Geleen

Bericht door Goelette » vr mei 04, 2012 21:57

oldtimerrestauratiebdrijven kunnen zeker bestaan, zolang er maar iemand is die uren betaalt. Maar een restauratie voor jezelf doen, dat is gekkenwerk financieel gezien. Anno nu, maar is altijd al zo geweest. Daarom is het ook een hobby :)
Honda: CRX AF 1984, CRX AS 1986, CRX AS 1987, CRX HF Spyder 1986, CRX ED9 1988, Civic Roadster ED6 1989, CRX AF-aanhanger, Civic EJ9 1997, Jazz 2005, Ridgeline 2006
Renault: Goelette bus 1954, Goelette pickup 1954

DutchPrelude

Bericht door DutchPrelude » vr mei 04, 2012 22:30

dit is voor iedere auto het probleem op een gegeven tijd

het is nu voor mij dat er tegenwoordig heel veel wagens gesloopt worden voor de onderdelen dus ik heb onderdelen voor het uitkiezen
maar ben mij er ook van bewust dat dit op een gegeven tijd anders zal zijn er rijden er steeds minder en minder en onderdelen gaan geen levenlang mee dus worden meerdere keren op een hobby auto vervangen waardoor je op een gegeven tijd door de onderdelen voorraad heen raakt en mensen die die zooi hebben liggen weten dat en dan vliegt de prijs omhoog

kijk maar naar bepaalde onderdelen die maar op bepaalde modellen heeft gezeten die zijn duur en dat word alleen nog maar erger

voorbeeld ik betaalde 2 jaar terug 75 euro voor een setje mistlampen
nu is dat zelfde setje al 150 euro waard

het is en blijft een hobby en iemand die daar vol op mee bezig is heeft een onderdelen berg op zolder, schuur enz...

deze hobby die wij met ons allen hebben is nu eenmaal duur en word alleen nog maar duurder maar dat boeit ons allemaal vrij weinig als onze wagentjes blijven rijden en we daar van kunnen genieten

mielko
Berichten: 1280
Lid geworden op: di nov 17, 2009 21:13
Locatie: zeeland

Bericht door mielko » vr mei 04, 2012 22:55

Ik vind dat de omslag van gulden naar euro de boel heeft verpest.Vroeger kocht ik nog wel eens een oude motorfiets voor een gulden per CC,een even oude fiets nu moet gewoon een Euro per CC opleveren.Dus ik koop niet zomaar iets meer.
CRX Del-Sol--------- PC50 ------------FIAT ducato Frankia 530
CR-V -----------------NOVIO ----------Shadow zijspan-----------
CIVIC 75-------------TOMOS A3-------TOMOS A35

DutchPrelude

Bericht door DutchPrelude » vr mei 04, 2012 23:04

het euro / gulden verhaal is niet geheel van toepassing

punt een alles is 2x zo duur geworden en het loon hetzelfde

maar ook in de gulden tijd was het een kostbare zaak om oldtimers rijdend te houden

het punt is nu eenmaal hoe ouder de auto hoe duurder en zeldzamer de onderdelen

dat de euro daar nog een schepje of 2,2 bovenop gooit is helemaal vervelend voor iedereen

dus om een lang verhaal kort te houden leg een voorraad aan als het kan van de meest belangrijke onderdelen als je van plan bent de auto nog heel lang te houden

je zal er nooit voor terug krijgen wat je er voor betaald hebt maar je kent de slogan van een welbekende creditcard wel "rijden in je oldtimer --> priceless, voor de rest eurocard mastercard"

Dracoplasm

Bericht door Dracoplasm » za mei 05, 2012 11:58

Tien jaar inflatie helpt natuurlijk ook wel mee.

Goelette
Berichten: 409
Lid geworden op: za nov 14, 2009 10:52
Locatie: Geleen

Bericht door Goelette » za mei 05, 2012 13:04

euro gulden is bullshit, dat speelt hier helemaal niet mee. En bovendien geldt gewoon vraag en aanbod voor de prijzen van onderdelen die niet meer nieuw te krijgen zijn. Zo moest ik een paar jaar gelden voor accord cb7 JDM mistlampen dik 250 euro betalen incl transport als ik ze wilde hebben, nu dik 3 jaar later mag ik blij zijn als ik er 150 euro voor terug krijg (incl transport). Mensen hebben minder te besteden, hebben er niet meer zo veel voor over, en er zijn minder auto's over sindsdien zodat er minder mensen de lampen kunnen gebruiken/nodig hebben. Dus prijzen kunnen ook dalen door dit mechanisme. Als je iets wil maar het is te duur, dan laat het liggen. Als andere mensen het ook laten liggen, dan daalt de prijs dus weer. Simpel als 1-2-3. Blijft het voor de hoge prijs staamn, dan is het dat kennelijk andere mensen wel waard en zul je mee moeten. Als de prijs van een hele auto in verhouding dan te laag is, dan koop gewoon de hele auto en sloop hem zelf.
Honda: CRX AF 1984, CRX AS 1986, CRX AS 1987, CRX HF Spyder 1986, CRX ED9 1988, Civic Roadster ED6 1989, CRX AF-aanhanger, Civic EJ9 1997, Jazz 2005, Ridgeline 2006
Renault: Goelette bus 1954, Goelette pickup 1954

nico-b
Berichten: 292
Lid geworden op: di dec 11, 2007 22:08
Locatie: gemert

Bericht door nico-b » za mei 05, 2012 13:19

En het blijft dan ook nog altijd zo het is waard "wat de gek er voor geeft" en de ene heeft het er wel voor over en de ander niet. Met de komst van EBAY is dat ook veranderd daar zie je ooit prijzen waar ik van denk wat een hoop geld voor zo'n onderdeeltje maar blijkbaar hebben ze het aan de andere kant van de wereld het er wel voorover!!

Is een voorscherm van S800 700-800 euro duur?? en een set voorschermen van een bol 750 euro waard? als je het vergelijkt met een voorscherm voor een MGB nieuw 450 euro misschien wel en als je kijkt naar een voorscherm van een Jaguar XK nieuw 3850 euro is het een koopje!!
De meeste mensen gaan pas op zoek naar de onderdelen als ze deze nodig hebben is mijn ervaring en klagen dan dat het te duur is terwijl ze het zelfde onderdeel bv een jaar gelden voor een koopje hebben laten liggen en dat doet dan pijn.

Ik ben opgegroeid met oldtimers (ander merk)mijn vader heeft thuis jaren geleden eens gebruikte onderdelen opgeruimd en veel onderdelen tegen dumpprijzen aangeboden gebruikte voorruiten voor 5 gulden pst en denk je dan dat iemand deze koopt?? Nee niemand als ze een ruit kapot hebben gaan ze pas bellen en horen ze dat deze nu nieuw 175 euro kost en die gebruikte zijn ondertussen al in de container beland jaren geleden.

Het blijft toch een hobby? en ja dat kost geld of je nu een civic of een S800 restaureerd het kost geld en het leverd NOOIT meer op dan dat het gekost heeft dan moet je accepteren en dat geld voor de meest automerken de exclusive buiten beschouwing geladen dan.

Plaats reactie