Fan wil niet aanslaan
Fan wil niet aanslaan
hallo mensen,
ik krijg mijn fan niet aan de praat. Als ik de 2 draadjes van de temp sensor doorverbind slaat ie gelijk aan. Heb er vandaag een andere sensor in gedaan en ook hier geen reactie op. Ik durfde de temp niet verder te laten oplopen van de auto. Volgens mij kan het dan alleen de sensor nog zijn.
Ik had al eerder het kastje gewisseld dat onder de hoofdzekering zit, die schakelde als ik de fan doorverbond, maar ging niet draaien, toen ik dat kastje had gewisseld sloeg hij wel prima aan bij doorverbinden.
Hoe kan ik met een multimeter testen of de sensor werkt? Hang hem in de waterkoker en dan meten? (ben geen superhero met electro)
Daarnaast zit er op de fan nog een aardeaansluiten volgens mij, maar die was niet verbonden, ligt ook geen draad voor, maar met doorverbinden naar de - pool gaf dit ook geen oplossing.
Hoor graag of jullie ideeen hebben.
groeten Andre
ik krijg mijn fan niet aan de praat. Als ik de 2 draadjes van de temp sensor doorverbind slaat ie gelijk aan. Heb er vandaag een andere sensor in gedaan en ook hier geen reactie op. Ik durfde de temp niet verder te laten oplopen van de auto. Volgens mij kan het dan alleen de sensor nog zijn.
Ik had al eerder het kastje gewisseld dat onder de hoofdzekering zit, die schakelde als ik de fan doorverbond, maar ging niet draaien, toen ik dat kastje had gewisseld sloeg hij wel prima aan bij doorverbinden.
Hoe kan ik met een multimeter testen of de sensor werkt? Hang hem in de waterkoker en dan meten? (ben geen superhero met electro)
Daarnaast zit er op de fan nog een aardeaansluiten volgens mij, maar die was niet verbonden, ligt ook geen draad voor, maar met doorverbinden naar de - pool gaf dit ook geen oplossing.
Hoor graag of jullie ideeen hebben.
groeten Andre
1976 Civic Wagon oranje
1977 Civic 1.6 wit
1979 Civic 1.2 hondamatic rood
1980 VW T3 Westfalia geel
1987 Accord Aerodeck 2.0i ex rood
1995 BMW 3-serie e36 1.8 cabrio rood
1999 Subaru Forester 2.0 turbo
1977 Civic 1.6 wit
1979 Civic 1.2 hondamatic rood
1980 VW T3 Westfalia geel
1987 Accord Aerodeck 2.0i ex rood
1995 BMW 3-serie e36 1.8 cabrio rood
1999 Subaru Forester 2.0 turbo
-
- Berichten: 1989
- Lid geworden op: zo apr 01, 2012 08:24
- Locatie: ermelo
- Contacteer:
nee dat is het niet
hallo Henk, geen lucht erin, heb vanmiddag nog met nieuw spul staan draaien. Het is iets anders.
groeten Andre
groeten Andre
1976 Civic Wagon oranje
1977 Civic 1.6 wit
1979 Civic 1.2 hondamatic rood
1980 VW T3 Westfalia geel
1987 Accord Aerodeck 2.0i ex rood
1995 BMW 3-serie e36 1.8 cabrio rood
1999 Subaru Forester 2.0 turbo
1977 Civic 1.6 wit
1979 Civic 1.2 hondamatic rood
1980 VW T3 Westfalia geel
1987 Accord Aerodeck 2.0i ex rood
1995 BMW 3-serie e36 1.8 cabrio rood
1999 Subaru Forester 2.0 turbo
koel systeem
hoi andre
in het wpl handboek wordt de test als volg omschreven
de sensor gaat werken tussen de 88.5 en 91.5 graden
verwijder de schakelaar en test hem door te verwarmen tot een temp
van 88.5 - 91.5 celcius
deze test voor je uit met een ohm meter
tussen de 88.5 en 91.5 graden celsius moet hij zijn door verbonden
gr jan
in het wpl handboek wordt de test als volg omschreven
de sensor gaat werken tussen de 88.5 en 91.5 graden
verwijder de schakelaar en test hem door te verwarmen tot een temp
van 88.5 - 91.5 celcius
deze test voor je uit met een ohm meter
tussen de 88.5 en 91.5 graden celsius moet hij zijn door verbonden
gr jan
een dag niet gelachen is een dag niet geleefd
-
- Berichten: 1989
- Lid geworden op: zo apr 01, 2012 08:24
- Locatie: ermelo
- Contacteer:
oke als ik goed naar je verhaal kijk zeg je dat je een anders sensor er heb in gedaan en de twee draaden tegen elkaar doet het wel? na een ander sensor doet hij het nog niet is het een gebruikte of een nieuwe sensor ?? gr
honda civic 1979
honda accord 1977
honda accord 1979
honda accord 1980
honda civic vijf deurs 1979
honda civic 1.6 2003 aut/leer 370000 km
Honda civic 1.8 2011
Honda jazz 1.3 2016
schuur vol onderdelen
honda accord 1977
honda accord 1979
honda accord 1980
honda civic vijf deurs 1979
honda civic 1.6 2003 aut/leer 370000 km
Honda civic 1.8 2011
Honda jazz 1.3 2016
schuur vol onderdelen
-
- Site Admin
- Berichten: 2203
- Lid geworden op: do mei 27, 2010 07:15
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Hoi Andre,
Als je fan aanslaat als je de draaden van de sensor aan elkaar sluit, is het elektrische schema perfect.
Haal de sensor er eens uit en knikker hem in een pannetje met kokend water. Na een paar minuten (!) moet hij gaan schakelen... Anders wordt het echt een nieuwe kopen..
Marko
Als je fan aanslaat als je de draaden van de sensor aan elkaar sluit, is het elektrische schema perfect.
Haal de sensor er eens uit en knikker hem in een pannetje met kokend water. Na een paar minuten (!) moet hij gaan schakelen... Anders wordt het echt een nieuwe kopen..
Marko
Winter Honda's
Element EX.awd 2003
Civic 2012
Zomer Honda's
-VA360/ 1975
-TN550/ Pickup 1986
-X-adv750 2017
-Dax st90 1973
Element EX.awd 2003
Civic 2012
Zomer Honda's
-VA360/ 1975
-TN550/ Pickup 1986
-X-adv750 2017
-Dax st90 1973
Ga morgen water koke
hallo,
ik heb er al 1 in de waterkoker gehad, maar misschien niet lang genoeg erin gehad, hij schakelde iig niet.
Ga morgen weer proberen en dan 3 tegelijk, wel allemaal tweedehands. Mocht dit allemaal niet werken dan weet ik iedereen te vinden op het forum.
groeten Andre
ik heb er al 1 in de waterkoker gehad, maar misschien niet lang genoeg erin gehad, hij schakelde iig niet.
Ga morgen weer proberen en dan 3 tegelijk, wel allemaal tweedehands. Mocht dit allemaal niet werken dan weet ik iedereen te vinden op het forum.
groeten Andre
1976 Civic Wagon oranje
1977 Civic 1.6 wit
1979 Civic 1.2 hondamatic rood
1980 VW T3 Westfalia geel
1987 Accord Aerodeck 2.0i ex rood
1995 BMW 3-serie e36 1.8 cabrio rood
1999 Subaru Forester 2.0 turbo
1977 Civic 1.6 wit
1979 Civic 1.2 hondamatic rood
1980 VW T3 Westfalia geel
1987 Accord Aerodeck 2.0i ex rood
1995 BMW 3-serie e36 1.8 cabrio rood
1999 Subaru Forester 2.0 turbo
-
- Berichten: 1989
- Lid geworden op: zo apr 01, 2012 08:24
- Locatie: ermelo
- Contacteer:
Werkt nog niet
hallo mannen,
heb 3 sensors liggen. Degene die in de auto zat schakelt niet met de Ohmmeter, maar de andere 2 wel gewoon na een tijdje in kokend water. Helaas gaat de fan nog steeds niet blazen, ookal staat de temp op 3/4 van de meter, toen ben ik maar weer opgehouden ermee. Ga vanmiddag even kijken of een nieuwe niet te gek duur is, maar vreemd blijft het.
2 schakelen dus wel in de waterkoken naar weerstand 0, maar laten de fan niet blazen helaas. Iemand nog ideeen?
En zit er een aarde draad op de fan trouwens, wel een lipje om een draad aan te bevestigen namelijk?
groeten Andre
heb 3 sensors liggen. Degene die in de auto zat schakelt niet met de Ohmmeter, maar de andere 2 wel gewoon na een tijdje in kokend water. Helaas gaat de fan nog steeds niet blazen, ookal staat de temp op 3/4 van de meter, toen ben ik maar weer opgehouden ermee. Ga vanmiddag even kijken of een nieuwe niet te gek duur is, maar vreemd blijft het.
2 schakelen dus wel in de waterkoken naar weerstand 0, maar laten de fan niet blazen helaas. Iemand nog ideeen?
En zit er een aarde draad op de fan trouwens, wel een lipje om een draad aan te bevestigen namelijk?
groeten Andre
1976 Civic Wagon oranje
1977 Civic 1.6 wit
1979 Civic 1.2 hondamatic rood
1980 VW T3 Westfalia geel
1987 Accord Aerodeck 2.0i ex rood
1995 BMW 3-serie e36 1.8 cabrio rood
1999 Subaru Forester 2.0 turbo
1977 Civic 1.6 wit
1979 Civic 1.2 hondamatic rood
1980 VW T3 Westfalia geel
1987 Accord Aerodeck 2.0i ex rood
1995 BMW 3-serie e36 1.8 cabrio rood
1999 Subaru Forester 2.0 turbo
Als ik het goed begrijp (weet weinig van de auto, maar veel van elektro studeer niet voor niets elektrotechniek) .. dan is de sensor puur een schakelaar, welke tussen twee uiterste schakelt?
Hij heeft of een hoge weerstand (oneindige impedantie) waardoor het een open verbinding / openstaande schakelaar vormt.
Het andere uiterste is dat de weerstand 0 Ohm bedraagt, oftewel een kortsluiting (impedantie van 0). Een kortsluiting is net als een dichte schakelaar.
Het is dus een temperatuur gestuurde schakelaar in feite. Het feit dat de sensoren in de waterkoker wel "schakelen" naar een kortsluiting (0 Ohm) betekent dat deze gewoon werken en hun functie prima vervullen.
Je moet de sensor dan ook aansluiten als een schakelaar, ik weet niet hoe je fan verder vastzit aan het elektrisch circuit van de auto, misschien als iemand daar wat meer informatie over heeft is het zo opgelost.
Mijn conclusie als ik dit zo lees als autoleek is dus dat de sensor prima werkt, hooguit pas bij een hogere temperatuur dan dat jij denkt Andre. Misschien zijn de sensoren met vrij hoge omschakeltemperatuur gefabriceerd?
Groetjes Stefan
Hij heeft of een hoge weerstand (oneindige impedantie) waardoor het een open verbinding / openstaande schakelaar vormt.
Het andere uiterste is dat de weerstand 0 Ohm bedraagt, oftewel een kortsluiting (impedantie van 0). Een kortsluiting is net als een dichte schakelaar.
Het is dus een temperatuur gestuurde schakelaar in feite. Het feit dat de sensoren in de waterkoker wel "schakelen" naar een kortsluiting (0 Ohm) betekent dat deze gewoon werken en hun functie prima vervullen.
Je moet de sensor dan ook aansluiten als een schakelaar, ik weet niet hoe je fan verder vastzit aan het elektrisch circuit van de auto, misschien als iemand daar wat meer informatie over heeft is het zo opgelost.
Mijn conclusie als ik dit zo lees als autoleek is dus dat de sensor prima werkt, hooguit pas bij een hogere temperatuur dan dat jij denkt Andre. Misschien zijn de sensoren met vrij hoge omschakeltemperatuur gefabriceerd?
Groetjes Stefan
Draadjes verkeerd om aan
hallo,
het kan ook niet uitmaken of ik de draadjes op de sensor omwissel toch? En als ik hem doorverbind gaat ie gelijk aan. Ik sta op het punt gewoon een schakelaar te maken die ik lekker aan en uit kan zetten, waarom neit, maar ik kan niet ver van het probleem verwijders zitten, klote ding. Ga toch maar voor een nieuwe kijken denk ik, als ie onder de 20 blijft neem ik die.
groeten Andre
het kan ook niet uitmaken of ik de draadjes op de sensor omwissel toch? En als ik hem doorverbind gaat ie gelijk aan. Ik sta op het punt gewoon een schakelaar te maken die ik lekker aan en uit kan zetten, waarom neit, maar ik kan niet ver van het probleem verwijders zitten, klote ding. Ga toch maar voor een nieuwe kijken denk ik, als ie onder de 20 blijft neem ik die.
groeten Andre
1976 Civic Wagon oranje
1977 Civic 1.6 wit
1979 Civic 1.2 hondamatic rood
1980 VW T3 Westfalia geel
1987 Accord Aerodeck 2.0i ex rood
1995 BMW 3-serie e36 1.8 cabrio rood
1999 Subaru Forester 2.0 turbo
1977 Civic 1.6 wit
1979 Civic 1.2 hondamatic rood
1980 VW T3 Westfalia geel
1987 Accord Aerodeck 2.0i ex rood
1995 BMW 3-serie e36 1.8 cabrio rood
1999 Subaru Forester 2.0 turbo
Ik weet niet hoe de sensor van binnen is opgebouwd, welke technologie er gebruikt wordt. Het kan zijn dat er een diode werking in zit, welke ervoor zorgt dat de stroom maar op 1 manier door de sensor kan lopen.
Als dit het geval is is polariteit zeker belangrijk voor de fan te laten draaien, maar ik kan het me praktisch niet voorstellen dat dit het geval is. Bovendien als er een diode in zit en je draait de aansluitingen om is de diode nu inmiddels kapot
kan het niet zijn dat de sensor nooit op de juiste temperatuur komt waar die bevestigd is? dat het probleem niet de sensor is, maar de meting die hij verricht?
Groetjes Stefan
Als dit het geval is is polariteit zeker belangrijk voor de fan te laten draaien, maar ik kan het me praktisch niet voorstellen dat dit het geval is. Bovendien als er een diode in zit en je draait de aansluitingen om is de diode nu inmiddels kapot
kan het niet zijn dat de sensor nooit op de juiste temperatuur komt waar die bevestigd is? dat het probleem niet de sensor is, maar de meting die hij verricht?
Groetjes Stefan
-
- Site Admin
- Berichten: 2203
- Lid geworden op: do mei 27, 2010 07:15
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Er wordt gesproken over een sensor, maar in feite is het een schakelaar.
Het maakt niet uit welke aansluiting je gebruikt. Er wordt alleen tussen de aansluitpolen geschakelt.
Er zit een soort was in, wat uitzet als het warm wordt. Daardoor wordt een contact ingedrukt. Aan de andere kant zit een veer die bij afkoeling het contact weer verbreekt...
Meer is het niet ....
Marko
Het maakt niet uit welke aansluiting je gebruikt. Er wordt alleen tussen de aansluitpolen geschakelt.
Er zit een soort was in, wat uitzet als het warm wordt. Daardoor wordt een contact ingedrukt. Aan de andere kant zit een veer die bij afkoeling het contact weer verbreekt...
Meer is het niet ....
Marko
Winter Honda's
Element EX.awd 2003
Civic 2012
Zomer Honda's
-VA360/ 1975
-TN550/ Pickup 1986
-X-adv750 2017
-Dax st90 1973
Element EX.awd 2003
Civic 2012
Zomer Honda's
-VA360/ 1975
-TN550/ Pickup 1986
-X-adv750 2017
-Dax st90 1973
hoi andre
helaas heb ik geen oplossing voor een probleem zonder reden :D
ik dacht ook dat mijn koppel stuk was dus,
ik had ook een nieuwe gekocht, welke het ook na montage niet deed
weer de oude geprobeerd (testen), deed deze het toen weer wel
terug geplaatst, nog geen contakt
bij mij is het permanent door verbonden met een popnagel ;-) per 2003
het is niet de mooiste oplossing,
ook bij mij stond hij op 3kwart zonder aanslaan.
Patrick.
helaas heb ik geen oplossing voor een probleem zonder reden :D
ik dacht ook dat mijn koppel stuk was dus,
ik had ook een nieuwe gekocht, welke het ook na montage niet deed
weer de oude geprobeerd (testen), deed deze het toen weer wel
terug geplaatst, nog geen contakt
bij mij is het permanent door verbonden met een popnagel ;-) per 2003
het is niet de mooiste oplossing,
ook bij mij stond hij op 3kwart zonder aanslaan.
Patrick.
Maar waar draai je die sensor in dan? of waar monteer je die tegenaan? Want ergens moet de warmte toch gemeten worden. Kan het niet zijn dat daar het probleem zit, dat er lokaal niet genoeg warmte wordt doorgegeven aan de sensor?
@ minimonster: bedankt voor je uitleg, snap nu een stuk beter hoe het werkt! -> conclusie: ompolen niet relevant is daarmee dus bevestigd :)
Groetjes
@ minimonster: bedankt voor je uitleg, snap nu een stuk beter hoe het werkt! -> conclusie: ompolen niet relevant is daarmee dus bevestigd :)
Groetjes