WIE IS MIELKO

In dit topic moet iedereen zichzelf even voorstellen. Dus wie ben je en wat voor Honda's heb je?
hondafreak1983

Bericht door hondafreak1983 » di jun 07, 2011 22:05

mooie oplossing, je moet er maar opkomen :-D

grtn

mielko
Berichten: 1280
Lid geworden op: di nov 17, 2009 21:13
Locatie: zeeland

Bericht door mielko » do aug 11, 2011 20:13

Nog even mijn ervaringen delen over mijn ombouw en fouten.

aangezien ik eindelijk wat klaar begin te raken met de hele 4x100 ombouw.
Met wat laatste restjes nog te doen.

Er vielen een paar dingen op toen alles gemonteerd zat.
-Speling op de lagers
-Lawaaierige uitlaat
-en een vreemde stand van de wielen.

Rijden was niet te doen vanwege allerlij slechte feedback op het stuur.Ook liep door de speling de remschijf aan op de klauw.

Shit,heb ik chineese lagers gekocht?Er stond toch echt skf op de doos.
Nou,even laten rusten de boel en later eens op onderzoek uit.

Een week later moed verzameld om alles uit te zoeken.

Wat blijkt,de homokineet van een 1gen is anders dan die van 2e gen civic.
En wat klopt er nu niet ,de spie banen zijn korter.Hierdoor kun je de homokineet niet genoeg aantrekken om het lager op te sluiten.
De oplossing is dus een andere homokineet steken,
of....

Gewoon de oude in de draaibank stoppen
Afbeelding
Ik heb gewoon wat materiaal weg gehaald,zodat de kineet verder de fusee in kan.
En.....Perfect!
Ik blij.

Volgende probleem..
Ik vond mijn verzonnen uitlaatsysteem nog steeds wat te luid.
Gelukkig liep ik tegen een zogenaamde chineese twinloop demper aan.
Iemand had hem besteld ,maar een maal en nederland bleek de doorgang van de demper hem toch te klein voor zijn B16 motor

Omdat de demper ook nog eens heel klein is ,heb ik hem maar over gekocht.!
Wat ophang beugeltjes er op gelast.
En wat past hij mooi!!!
ik blij


Volgende Afbeelding

Kort een rondje gereden,heerlijk,ondanks de slechte feedback op het stuur.Het EN4 nokkenasje er in is echt merkbaar.Hij klinkt veel feller,en gaat lekker door in de toeren.
Gelijk maar doorgeren naar een bandenboer om de boel uit te lijnen.
Afbeelding
Wat blijkt,de voorwielen hebben veel te veel positieve camber.
In gewoon nederlands,de bovenkant van de wielen staat naar buiten toe.
Shit.....wat nu.

Thuis het wonderbaarlijke internet op gegaan en zoeken bij
http://www.1stgencivic.com/world/c1zr/m ... hp?t=12530
en nog een vraag neer gezet daar
http://www.1stgencivic.com/world/c1zr/m ... hp?t=14583

Duidelijk dus,de onderste draagarm is dus te kort voor 2e gen fusee's.Oplossing is dus draagarmen van een 2e gen civic monteren.

Of..........

Kan het beter :D

Ik vind van wel.
Loop ik nu toch tegen wat leuks aan in de oud ijzer bak op mn werk!!!
Bijna kant en klaar.
Ik heb alleen nog een extra blokje moeten maken uit een stuk massief metaal.
Afbeelding

Alles netjes uittekenen,en de slijptol in een draagarm zetten :twisted:
Afbeelding
Las apparaatje aan.
klaar!!
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb de originele rubber bus uit het afgeslepen stukje draagarm gehaald.Die moet ik nog in mijn "nieuwe"draagarm persen.Dan monteren en uitlijnen.

To be continued..... :!:
Laatst gewijzigd door mielko op do aug 11, 2011 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Hans
Berichten: 1003
Lid geworden op: do nov 09, 2006 16:41
Locatie: Wagenborgen

Bericht door Hans » do aug 11, 2011 20:23

Leuk gemaakt maar denk je dat het draadeind sterk genoeg is?
Voor m'n gevoel gaat dat een stuk sneller buigen dan een origineel draagarm-profiel.
Honda Accord 2.4i Type S Aut 2010
Honda Civic 2.0 Type S 2005
Honda Monkey Z125 '23
Yamaha MT01 2011
Yamaha XT500 1977

mielko
Berichten: 1280
Lid geworden op: di nov 17, 2009 21:13
Locatie: zeeland

Bericht door mielko » do aug 11, 2011 20:57

Hahaha,
Ik denk dat dit over ,over bemeten is.Het is M24 draad

Blackrix
Berichten: 1194
Lid geworden op: do sep 18, 2003 20:12
Locatie: De Kiel
Contacteer:

Bericht door Blackrix » do aug 11, 2011 21:43

Voor zover ik weet mag je voor de APK niet aan draagarmen lassen. Je mag wel bijvoorbeeld een scheur in de arm dichtlasen, maar een stuk erin lassen is voor zover mij bekend niet toegestaan. Ik ben dus benieuwd.

Blackrix
Een Accord uit 1981.......Een Civic uit 1979.......Een huis uit 1974.......Het houdt je van de straat!!!!!!!

mielko
Berichten: 1280
Lid geworden op: di nov 17, 2009 21:13
Locatie: zeeland

Bericht door mielko » do aug 11, 2011 21:47

Hmmmm.
Daar had ik nog niet bij stil gestaan,maaar
Mijn turbo civic heeft diverse aftermarket verstelbare wiel ophanging.Die word er ieder jaar mee goed gekeurd.
We zullen zien volgend jaar ,anders zet ik er wel even originele onder.Zoveel werk is het ook weer niet.
Bedankt voor de tip in ieder geval.

Blackrix
Berichten: 1194
Lid geworden op: do sep 18, 2003 20:12
Locatie: De Kiel
Contacteer:

Bericht door Blackrix » do aug 11, 2011 21:57

Als de verstelbare wielophanging door een bedrijf wordt geleverd, is er goedkeuring op de delen en mag je er vanuit gaan dat het goed is. Bij het zelf lassen aan draagarmen kan een keurmeester niet zien of alles wel goed is gelast. Ik kan me dus goed voorstellen dat het niet is toegestaan. Als een draagarm zou knappen, is de ellende niet te overzien! En ik vraag me trouwens ook af of de verzekering niet moeilijk gaat doen als je problemen zou krijgen!

Blackrix
Een Accord uit 1981.......Een Civic uit 1979.......Een huis uit 1974.......Het houdt je van de straat!!!!!!!

minimonster
Site Admin
Berichten: 2203
Lid geworden op: do mei 27, 2010 07:15
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door minimonster » do aug 11, 2011 21:57

Mooi gemaakt Mielko!,

Ik denk niet dat er een apk keurmeester naar de draagarmen kijkt, als alles netjes in elkaar zit.

De standaard HONDA draagarmen zijn immers ook niet uit één stuk, maar ook op diverse plaatsen gelast.
Ik heb altijd met zelf aangepaste spullen gereden en ben nog nooit ergens op gewezen....
Hoe staat het precies in de APK keuringseisen?

Bij mijn CRXMINI werd er door het RDW niet eens naar mijn lassen gekeken. Ik ben ICT-er notabene ZONDER enige lasdiploma's!!



Marko
Winter Honda's
Element EX.awd 2003
Civic 2012


Zomer Honda's
-VA360/ 1975 :crazy:
-TN550/ Pickup 1986
-X-adv750 2017
-Dax st90 1973

mielko
Berichten: 1280
Lid geworden op: di nov 17, 2009 21:13
Locatie: zeeland

Bericht door mielko » wo aug 31, 2011 20:19

Eindelijk de bol rijklaar en gelijk ingeschreven voor de oosterschelde rit .

Het heeft nog behoorlijk voeten in aarde gezet ,deze ombouw.
Uiteindelijk alles toch anders gedaan.


De verstelbare armen waren gedeeltelijk de goed oplossing.Hiermee kreeg ik de wielen net in de juiste stand.

Maar daar bleef het ook bij.

De stuurstangen zijn te kort om de extra lengte te compenseren.en kwamen op 2a3 gangen vast te zitten.Levens gevaarlijk dus.
En de steekassen zaten ook op het randje van net in de kineten.

En de gehele wielen kwamen daardoor buiten de wiel kassen te staan,zodat de gehele geometrie van de auto fout staat.

Je snapt dat ik een klein vloekje gedaan heb uiteindelijk.................. :schieten:



Dus hoe zit het nu..
Ik heb beide fusee's uitelkaar geperst.alles opgemeten.en samengesteld.

Wat heb ik nu gebruikt
-1e gen fusee lichamen
-2e gen naven(4x100)
-1e gen draagarmen(wel mijn verstelbare,maar de originele zijn voldoende)
-2e gen lager
-Aangepast homokineet 1e gen.
-eigenbouw verloop om klauwen op de 1e gen fusee's te monteren.
-remschijven en klauwen van een 1993 civic vti.

En het werkt :stampen: 55/\

Wat raad ik aan voor een ander.want dan is het gewoon plug and play.

zoek
-1e gen fusee
-2e gen naaf(4x100)
-nieuw lager (1e of 2e gen,beide passen)
-2e gen remklauwen en schijven.
-2e gen homokineet(of een 1e gen kineet aangepast zoals ik dat heb gedaan)

Als je dit alles in elkaar monteerd,dan heb je de makelijkste 4x100 swap

De lagers zijn verschillend,1e gen is 2 delig,en 2e gen is 1 groot gecombineerd lager,maar past zo in de 1e gen fusee.

De 2 gen naaf past dus zo in je 1 gen fusee,alle stof seals passen ook gewoon.

De schijven en klauwen van een 2e gen passen zo zonder vul bussen of wat dan ook op de 1e gen fusee.

Als je een homokineet zoekt van een 2e gen ,dan past volgens de fora de kineet van een 80/83er zo op de steekas van de 1e gen.(dit kan ik niet bevestigen).Het verschil tussen 1e gen en 2e gen is dat de spie banen bij de 1e gen doorlopen tot 3/4e van de kop,en die van 2e gen lopen helemaal door.

En uiteraard gaat gewoon de onderste draagarm van de 1e gen er weer terug op.

Foto's heb ik voorlopig niet,mn laptop heb ik te hard neergelegd,en weigerd dienst.En mn desktop besluit zelf om iedere keer opnieuw op te starten.Dus ben aangewezen op de baas zijn compu.
Ik heb al met een baco en een schroeven draaien gedreigd naar mn compu's.Maar die waren er helaas niet van onder de indruk :cry:

mielko
Berichten: 1280
Lid geworden op: di nov 17, 2009 21:13
Locatie: zeeland

Bericht door mielko » di sep 06, 2011 20:53

Afgelopen zondag ons heerlijk vermaakt op de oosterschelderit.
Een oldtimer rally door zeeland,lekker dicht bij huis dus.

We hadden het nog nooit gedaan,en het was dus echt een uitdaging.
We kregen voor vertrek nog wat uitleg gelukkig.

We waren gesloopt aan het einde van de dag,ik heb op paden greden waar ik nooit zou rijden,blubber wegen,grind.dijkjes over.Geweldig.De bol heeft prima zijn werk gedaan@!!!!!!!

Helaas toch maar 52e geworden vd 58.
Er kwamen toch behoorlijk wat regels bij kijken dan wij gedacht hadden,dus veel straf punten.Maar een goede leerschool voor andere keren.

Hier wat fot's van de dag!
AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Blackrix
Berichten: 1194
Lid geworden op: do sep 18, 2003 20:12
Locatie: De Kiel
Contacteer:

Bericht door Blackrix » di sep 06, 2011 22:44

En hier de iets grotere foto's:

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Een Accord uit 1981.......Een Civic uit 1979.......Een huis uit 1974.......Het houdt je van de straat!!!!!!!

andregc
Berichten: 1366
Lid geworden op: vr jul 28, 2006 13:33
Locatie: Utrecht

Ziet er top uit

Bericht door andregc » wo sep 07, 2011 07:51

hallo mielko,

mooie foto's. Hoe heb je hem zo laag gekregen zonder dat de veer te slap is geworden? Je gedraaide busje zit erin natuurlijk, maar heb je de veer nog verder ingekort totdat hij zo stond? Ik vind hem wel mooi op deze hoogte iig.

Wanneer kom je hem een keer showen op een meeting?

groeten andre
1976 Civic Wagon oranje
1977 Civic 1.6 wit
1979 Civic 1.2 hondamatic rood
1980 VW T3 Westfalia geel
1987 Accord Aerodeck 2.0i ex rood
1995 BMW 3-serie e36 1.8 cabrio rood
1999 Subaru Forester 2.0 turbo

Plaats reactie