Klepseals inlaat vervangen

Stel hem hier en misschien kan een ander lid je helpen.
Plaats reactie
andregc
Berichten: 1366
Lid geworden op: vr jul 28, 2006 13:33
Locatie: Utrecht

Klepseals inlaat vervangen

Bericht door andregc » zo aug 22, 2010 21:20

Hallo mannen,

mijn bolletje rijdt als een jonge god, maar heeft hierbij wel wat olieconsumptie verschijnselen. Bij enigszins doortrekken heeft ie een redelijke blauwe walm aan de achterzijde.
Dit kan natuurlijk algehele slijtage zijn, maar ik begin maar eens met de klepseals van de inlaat te vervangen als dit niet te lastig is (waarom zitten die dingen eigenlijk alleen op de inlaat?)

Vraag: Wat is de handigste manier. Moet de kop eraf? of alleen de nokkenas, of ook deze niet. Zo'n tang hebben we? En hoe hou je de klep omhoog als je de klepveer indrukt (luchtdruk via bougiesgat?).
Kun je de klep op de zuiger laten zakken als je de veren los hebt of valt ie dan te ver naar binnen door de geleider (niet ideaal).

Wie weer er een handig manier om dit te doen. In de handboeken staat het allemaal als de kop eraf is. Als beloning zal ik het netjes op de foto zetten en op het forum plaatsen zodat latere slachtoffers er iets aan hebben.

Ik hoor het wel.

groeten andre
1976 Civic Wagon oranje
1977 Civic 1.6 wit
1979 Civic 1.2 hondamatic rood
1980 VW T3 Westfalia geel
1987 Accord Aerodeck 2.0i ex rood
1995 BMW 3-serie e36 1.8 cabrio rood
1999 Subaru Forester 2.0 turbo

woody
Berichten: 340
Lid geworden op: za sep 06, 2008 17:26
Locatie: zegveld

klep seals

Bericht door woody » zo aug 22, 2010 21:56

beste andre

was erg gezellig gistermiddag

even betreffende je klep seals volgens mij bescheiden mening

is zowel de inlaat klep als de uitlaat klep

zijn voorzien van klep seals zo ja dan beide exemplaren wel vervangen

o ja denk je nog even om de richting aanwijzer


gr jan
Laatst gewijzigd door woody op di aug 24, 2010 07:09, 1 keer totaal gewijzigd.

mielko
Berichten: 1280
Lid geworden op: di nov 17, 2009 21:13
Locatie: zeeland

Bericht door mielko » ma aug 23, 2010 21:50

Ik heb toen de zuiger gewoon in bdp gezet,en met zo'n speciale tang de borging los gehaalt.Als de klep zakt blijft hij gewoon bereikbaar om hem weer te borgen.
Ik heb ook alle 4 de klepseals gemonteerd,die op de uitlaat hebben geen borg geultje,maar blijven prima zitten.

Waarom alleen op de inlaat normaal?Tja,er zijn merken uit die tijd die er helemaal geen hadden :-)

Sjupergrover
Berichten: 260
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:55

Bericht door Sjupergrover » di aug 24, 2010 10:42

Ik heb ook wel eens gehoord dat ze luchtdruk via het bougiegat in de varbrandingskamer zetten waardoor je kleppen gesloten blijven. Wel je nokkenas zo draaien dat de beide kleppen al gesloten zijn.
'79 Honda Civic 1200 Hondamatic
'79 VW T2b Westfalia camper
'05 VW T5 California camper

mielko
Berichten: 1280
Lid geworden op: di nov 17, 2009 21:13
Locatie: zeeland

Bericht door mielko » di aug 24, 2010 13:11

DAt vind ik geen leuk spel,want de zuiger wil ook door de druk naar beneden.Dus moet je hem borgen.
Ik zou het echt niet zo doen.

woody
Berichten: 340
Lid geworden op: za sep 06, 2008 17:26
Locatie: zegveld

klep seals

Bericht door woody » di aug 24, 2010 15:17

beste andre

als je de zuiger in zijn bovenste dode punt zet ( b.d.p )

en er voor zorgt dat zowel de inlaat klep / uitlaat klep gesloten staat

en je zet dan geleidelijk via een drukmeter ( manometer )

luchtdruk op de zuiger

dan blijft de zuiger in zijn bovenste dode punt staan

door de luchtdruk welke nu in de cilinder desbetreffende heerst

kunnen de kleppen niet naar beneden vallen

maar misschien kun het ook zo doen zoals mielko het zegt

succes andre

p.s mocht je hulp nodig hebben om deze reparatie uit te voeren .

dan weet je me te vinden


gr jan

jantje

klepseals

Bericht door jantje » vr aug 27, 2010 11:43

hallo allemaal

De functie van klep seals; Als je tijdens het rijden het gas loslaat ontstaat er een behoorlijke onderdruk in het inlaattraject, dus ook bij de inlaatklep.
Wanneer de motor een beetje versleten is zuig je dus olie langs de steel van de inlaatklep, gevolg is zwarte rook uit de uitlaat.
De seals voorkomen dus dat er olie langs de klepsteel gezogen wordt.
Helaas verharden de seals na verloop van tijd waardoor je ze moet vervangen.

Je kunt de seals vervangen zoals Mielko het zegt, zuiger in BDP.

Ik zou er alleen geen luchtdruk op zetten want dan word de zuiger weer naar beneden gedrukt, en dat wil je nu juist niet.


Ik hoop dat dit voldoende uitleg is

groeten

janneman

Plaats reactie