Honda onderhoud en roest

Gewoon voor al onze onzin die we kwijt willen.
Plaats reactie
dirkonly

Honda onderhoud en roest

Bericht door dirkonly » wo nov 12, 2014 06:48

Ik heb wel al een aantal losse tips gevonden maar nog geen algemeen onderwerp over het onderhouden van je (oude) Honda. Ik ben erg benieuwd hoe ieder zich wapent tegen de veelvoorkomende roest en het laten glimmen van het chroom. Eigenlijk alle tips om er voor te zorgen dat je Honda nog langer meegaat en goed voor de dag kan komen.

Dirk

Blackrix
Berichten: 1194
Lid geworden op: do sep 18, 2003 20:12
Locatie: De Kiel
Contacteer:

Re: Honda onderhoud en roest

Bericht door Blackrix » wo nov 12, 2014 06:55

De holle ruimtes goed in de anti-roest houden (bijvoorbeeld wax of tectyl), het lakwerk goed schoen en in de was houden en niet mee in de pekel rijden! En de achterste wielkastranden aan de binnenkant goed schoonhouden. Als zich daar vuil ophoopt kan er vocht in het vuil gaan zitten, wat roest kan gaan veroorzaken.
Een Accord uit 1981.......Een Civic uit 1979.......Een huis uit 1974.......Het houdt je van de straat!!!!!!!

berg144

Re: Honda onderhoud en roest

Bericht door berg144 » wo nov 12, 2014 21:17

Aandachtspunt zijn de afdichtingen van de achterlichten. Lekkage waar je pas later de gevolgen gaat merken. Ook de binnenkant van de voor schermen aan de deur zijde kan vuil ophopen.

berg144

Re: Honda onderhoud en roest

Bericht door berg144 » wo nov 12, 2014 21:19

Een van de betere antiroestmiddel is Waxoyl, makkelijk te verwerken en niet zo heel erg duur. Ook weer makkelijk te verwijderen.

Gebruikersavatar
Gekke Gerritje
Berichten: 1528
Lid geworden op: za sep 24, 2011 21:34
Locatie: West-Terschelling

Re: Honda onderhoud en roest

Bericht door Gekke Gerritje » wo nov 12, 2014 22:14

Ik pomp mijn dorpels en holle ruimtes elk jaar vol met waxoyl o.i.d.
Maar haal bijv ook altijd even mijn achterlichten los, maak alles schoon en monteren met wat WD40 ertussen.
Onderkant controleer ik ook elk jaar op de brug en dan even de bodyshuts of Owatrol op de juiste plekken, houdt haar aardig strak zo.
Honda Civic 1.2 Hondamatic 1977
Subaru Forester 2.0 Turbo automaat 2000
Aprilia Pegaso 650 ie 2002
Legnano automatic 2v 1966

berg144

Re: Honda onderhoud en roest

Bericht door berg144 » do nov 13, 2014 09:31

Kijk hier eens: zo doe je het goed..............

minimonster
Site Admin
Berichten: 2203
Lid geworden op: do mei 27, 2010 07:15
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Honda onderhoud en roest

Bericht door minimonster » do nov 13, 2014 13:07

Roest?

Weghalen? Of aanbrengen?? Ik heb laatst mijn civic juist aangebruind met wat mooie roest!

De motorklep en achterklep laten stralen... vervolgens met zout besprenkeld... in de zon gelegd en een beetje nat gesprenkeld.
Na één uurtje laten drogen weer besprenkeld .... en na een keer of 5 is het oppervlakte mooi aangeroest...
Vervolgens heb ik het zout met de karcher afgespoten, alles goed laten drogen en vervolgens een paar lagen RX5 erop gekwast..
Dat stopt het roesten en zorgt ervoor dat het mooi diep bruin blijft.... Zie hier het resultaat:

Ziet er uit als een soort marmer, maar dan bruin :woow:

Marko


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Winter Honda's
Element EX.awd 2003
Civic 2012


Zomer Honda's
-VA360/ 1975 :crazy:
-TN550/ Pickup 1986
-X-adv750 2017
-Dax st90 1973

Harry97

Re: Honda onderhoud en roest

Bericht door Harry97 » do nov 13, 2014 17:53

minimonster schreef:Roest?

Weghalen? Of aanbrengen?? Ik heb laatst mijn civic juist aangebruind met wat mooie roest!

De motorklep en achterklep laten stralen... vervolgens met zout besprenkeld... in de zon gelegd en een beetje nat gesprenkeld.
Na één uurtje laten drogen weer besprenkeld .... en na een keer of 5 is het oppervlakte mooi aangeroest...
Vervolgens heb ik het zout met de karcher afgespoten, alles goed laten drogen en vervolgens een paar lagen RX5 erop gekwast..
Dat stopt het roesten en zorgt ervoor dat het mooi diep bruin blijft.... Zie hier het resultaat:

Ziet er uit als een soort marmer, maar dan bruin :woow:

Marko


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Mooi roest is niet lelijk... :woow:

Gebruikersavatar
Gekke Gerritje
Berichten: 1528
Lid geworden op: za sep 24, 2011 21:34
Locatie: West-Terschelling

Re: Honda onderhoud en roest

Bericht door Gekke Gerritje » do nov 13, 2014 20:51

Da's mooi man.
Honda Civic 1.2 Hondamatic 1977
Subaru Forester 2.0 Turbo automaat 2000
Aprilia Pegaso 650 ie 2002
Legnano automatic 2v 1966

avanbalen

Re: Honda onderhoud en roest

Bericht door avanbalen » ma nov 17, 2014 16:44

Ik heb mijn Civic '83 laten behandelen met Waxoyl zowel holle ruimtes, achterlichten alsook bodem. Laat de winter maar komen:-) Dit naar tevredenheid in Oldenzaal laten doen bij Willie Harberink. Auto was voordien al geheel roestvrij en hoop dat ie dat op deze wijze nu ook nog heel lang blijft.........

Plaats reactie