Af-en-toe stotterende Ac-c-c-cord

Stel hem hier en misschien kan een ander lid je helpen.
Plaats reactie
Caspar

Af-en-toe stotterende Ac-c-c-cord

Bericht door Caspar » vr dec 22, 2017 21:37

Hoi!

Ik ben mijn hoofd aan het breken over een nieuw probleem met m'n Accord. Velen hier hebben meer kennis en ervaring dan ik, dus ik hoop dat iemand een gouden tip heeft.

Regelmatig als ik gas bij geef dan houdt de motor juist in, verliest 'ie kracht en begint ie te stotteren. Loslaten van het gaspedaal zorgt er dan voor dat de motor weer soepel begint te lopen. Maar het gebeurt niet altijd :crazy:, dat maakt het juist zo lastig om op te sporen. Mijn theorie is voorlopig dat het gebeurt als ik eerst 5-10 minuten stadsverkeer heb gereden.

Verder kon ik vandaag niet meer starten op de accu; wellicht ongerelateerd, wellicht niet. Het waren sowieso zware omstandigheden: 2 weken stilgestaan, koud, de laatste tijd geen lange ritten gemaakt, en onbekend hoe oud de accu was. Met een nieuwe accu kon ik in ieder geval weer starten.

Het gaat om een Accord uit 1986 (III / CA5), met A20A2 motor (carb, automatische choke) en automaatbak.

Heeft iemand een advies wat eerst te controleren (of sowieso te vervangen)? Morgen wil ik sowieso de bobine doormeten, de bougiekabels checken en de bougies zelf bekijken. Aangezien ik tijdens start-pogingen vandaag een paar knallen uit de uitlaat heb gehad (zie het hele verhaal hieronder) denk ik niet dat het ligt aan een verstopt brandstoffilter.

Chronologisch het hele verhaal (houd je adem niet in want het is een lange):
Drie weken geleden: na een kort stadsritje (10 min) en een minuutje parkeerplaats-rijden begon de motor opeens in te houden. Met meer gas ging de auto stotteren, met gas los ging het vanzelf weer over. Of ik er op de terugrit last van had weet ik niet meer, maar de week daarop heb ik de kleppen gesteld en aansluitend een ringweg-testrondje gereden waarbij totaal niets aan de hand was. Ook een volgend stad+snelweg-ritje ging het prima.

Vervolgens heeft 'ie een paar weken stilgestaan. Vandaag wilde ik weer even een heen-en-weer ritje maken binnen de stad (m'n oude koelkast doneren aan mijn broertje), maar dat pakte anders uit. Starten ging prima, de eerste keer. Even een meter naar voren rijden, motor weer uit, auto inladen. Opnieuw starten ging al wat lastig; de motor kwam pas tot leven na 3 seconden én een mooie knal uit de uitlaat. Onderweg begon 'ie opeens weer eventjes te bokken tijdens een 'hellingproef'. Verder ben ik zonder problemen op de bestemming aangekomen.

Een kwartier later terug naar huis: gaspedaal 2x max. indrukken (zoals altijd), contactsleuteltje omdraaien. Sh*t: de motor draait wel, maar slaat niet aan, ook niet na meerdere pogingen. En opnieuw een paar knallen uit de uitlaat. Na 3 keer proberen is de accu te leeg: de motor draait 2x rond en dan krijgt de startmotor hem niet verder. Omdat ik geen idee heb hoe oud deze accu was, meteen maar een andere accu opgehaald en geprobeerd: binnen 2 seconden loopt de motor weer. Ik ben opgelucht, ga weer op weg naar huis, maar het inhouden is nog veel duidelijker geworden. Alleen door steeds langzaam op te trekken gaat het soepel, zodra ik het gaspedaal wat dieper intrap begint alles meteen te horten en te stoten. Ook met 70 op de ringweg kon ik het duidelijk merken.

Nu wilde ik - een uur of 2 na terugkomst - nog even een rondje proberen met de voltmeter in de sigarettenaansteker (de enige test waar ik in het donker zin in had). En verdorie, nu is er opeens weer niets aan de hand: de motor start direct, en blijft soepel lopen tijdens een blokje om-rijden, met licht én achterruitverwarming aan. Overigens: de spanning was 12,7V met motor uit en ± 14,5V bij 1800RPM (licht uit, ruitverwarming uit). Dat leek me netjes.

Gebruikersavatar
Gekke Gerritje
Berichten: 1528
Lid geworden op: za sep 24, 2011 21:34
Locatie: West-Terschelling

Re: Af-en-toe stotterende Ac-c-c-cord

Bericht door Gekke Gerritje » za dec 23, 2017 20:50

Ik zal het hele brandstof gebeuren eens nakijken.

Verhouding benzine/lucht. Krijgt ze te veel benzine? Vuiligheid vanuit de tank, kan er in komen als je vulpijp verroest is, komt vaker voor bij deze serie. Benzinefilter vervanger, carburateur eens goed nalopen/schoonmaken/afstellen e.d. Schoon luchtfilter?
Honda Civic 1.2 Hondamatic 1977
Subaru Forester 2.0 Turbo automaat 2000
Aprilia Pegaso 650 ie 2002
Legnano automatic 2v 1966

mielko
Berichten: 1280
Lid geworden op: di nov 17, 2009 21:13
Locatie: zeeland

Re: Af-en-toe stotterende Ac-c-c-cord

Bericht door mielko » za dec 23, 2017 21:39

Zit er een toerenteller op?Mits deze digtaal aangestuurd is tenminste?
Want bij niewere types kun je het overlijden van je onstekingmodule zien aankomen op je toerenteller(deze word ook door die onsteking aangestuurd.
Maar ik weet niks van jouw motor,en of dat zo kan zijn
CRX Del-Sol--------- PC50 ------------FIAT ducato Frankia 530
CR-V -----------------NOVIO ----------Shadow zijspan-----------
CIVIC 75-------------TOMOS A3-------TOMOS A35

Gebruikersavatar
Gekke Gerritje
Berichten: 1528
Lid geworden op: za sep 24, 2011 21:34
Locatie: West-Terschelling

Re: Af-en-toe stotterende Ac-c-c-cord

Bericht door Gekke Gerritje » zo dec 24, 2017 11:30

Uitvoering met carburateur, ik zou echt eerst dat hele brandstof systeem eens lekker opfrissen.
Honda Civic 1.2 Hondamatic 1977
Subaru Forester 2.0 Turbo automaat 2000
Aprilia Pegaso 650 ie 2002
Legnano automatic 2v 1966

Caspar

Re: Af-en-toe stotterende Ac-c-c-cord

Bericht door Caspar » zo dec 24, 2017 17:15

Dank voor de tips! Ik ga er donderdag mee bezig en zal laten weten of ik iets heb kunnen vinden.

Mielko: er zit een toerenteller op; waar zou ik op moeten letten?

Kerstige groeten!

Caspar

mielko
Berichten: 1280
Lid geworden op: di nov 17, 2009 21:13
Locatie: zeeland

Re: Af-en-toe stotterende Ac-c-c-cord

Bericht door mielko » zo dec 24, 2017 21:29

als jij carbs hebt weet ik niet of datzelfde opgaat.
Maar je toerenteller gaat een eigen leven lijden ,heen en weer slingeren,
Omdat de toerenteller hetzelfde signaal gebruikt als dat het motormanagement gebruikt voor ontsteking en inspuiting
CRX Del-Sol--------- PC50 ------------FIAT ducato Frankia 530
CR-V -----------------NOVIO ----------Shadow zijspan-----------
CIVIC 75-------------TOMOS A3-------TOMOS A35

Caspar

Re: Af-en-toe stotterende Ac-c-c-cord

Bericht door Caspar » ma jan 01, 2018 16:09

Ahja; ik denk dat dat bij mij ook opgaat: mijn toerenteller wordt ook aangestuurd door de pick-up spoel van de distributeur. Tot nu toe heb ik er nog niets raar aan gezien, maar als de klachten nog eens optreden zal ik op de toerenteller letten.


Ik had even een heldere ingeving: de momenten dat ik de klachten had waren allemaal ontzettend mistige dagen. Dus als eerste heb ik maar even de bougiekabels, distributiekap en rotor bekeken.

Meteen maar de hele distributeur gedemonteerd. Mechanische vervroeging doorgesmeerd, en de ontstekingsmodule vervangen (dat is niet het goedkoopste onderdeel, maar hij voldeed niet aan de test in de werkplaatshandleiding, en op 3geez.com zag ik genoeg berichten die doen vermoeden dat die modules na 30 jaar toch wat matiger gaan werken).

Plus ik reed al een tijd met 1 oude bougiekabel dus die natuurlijk ook opnieuw vervangen (een van de gloednieuwe kabels lag opeens in tweeën, vast een lekker maaltje geweest voor een marter...) en dan ook maar meteen de verdelerkap vervangen. De pick-up spoel en de vacuum-vervroeging getest, die zijn beide in orde. Nu is het nog even wachten tot de postbode een nieuwe rotor brengt, dan kan de opgefriste distributeur weer terug in de auto (ik had een rotor voor de TEC-distributeur besteld, maar een Hitachi gekregen :lol: ).

Brandstof-flow uit het filter ook even getest, die leek me wel in orde. De afstelling van de carb zou ik nog wel eens exact moeten controleren. Het luchtfilter is nu een jaar / 8.000 km oud en ziet er nog schoon uit, ook de aanzuigpijp is schoon, daar vermoed ik dus geen probleem.

Ik hoop dat het stotteren straks met een opgeknapte distributeur wegblijft! En anders gaat het zoeken weer verder :woow:

mielko
Berichten: 1280
Lid geworden op: di nov 17, 2009 21:13
Locatie: zeeland

Re: Af-en-toe stotterende Ac-c-c-cord

Bericht door mielko » ma jan 01, 2018 21:06

beginnen bij de basis is altijd goed ! :woow:
CRX Del-Sol--------- PC50 ------------FIAT ducato Frankia 530
CR-V -----------------NOVIO ----------Shadow zijspan-----------
CIVIC 75-------------TOMOS A3-------TOMOS A35

andregc
Berichten: 1366
Lid geworden op: vr jul 28, 2006 13:33
Locatie: Utrecht

Re: Af-en-toe stotterende Ac-c-c-cord

Bericht door andregc » zo jan 14, 2018 11:26

En is het opgelost?
1976 Civic Wagon oranje
1977 Civic 1.6 wit
1979 Civic 1.2 hondamatic rood
1980 VW T3 Westfalia geel
1987 Accord Aerodeck 2.0i ex rood
1995 BMW 3-serie e36 1.8 cabrio rood
1999 Subaru Forester 2.0 turbo

Caspar

Re: Af-en-toe stotterende Ac-c-c-cord

Bericht door Caspar » wo apr 11, 2018 23:24

Vanavond maar eens het forum doorgekeken; ik ben niet zo goed in bijhouden wat ik al wel en nog niet op het forum had gezet :lol:

De eerste maanden van het jaar heb ik weinig gereden, maar inmiddels toch minstens weer zo'n 1000km verder durf ik wel te stellen dat het vervangen van de ontstekingsmodule en rotor+verdelerkap de ellende heeft verholpen. 8) Ook in regen en met ochtenddauw loopt ie nu weer fijn! Weer een goede les voor me: die laatste twee onderdelen zijn zo goedkoop dat je die net zo goed meteen kan vervangen bij een nieuw oudje.

De NGK bougiekabels heb ik ook vervangen; wat een dunne dropvetertjes waren dat... Over die van Bosch ben ik meer te spreken: lagere weerstand en een dikkere isolator.

Zoek de verschillen: in eerste instantie kreeg ik de verkeerde rotor geleverd, vast voor de Hitachi-verdeler, terwijl ik een Tec heb

Afbeelding Afbeelding

Plaats reactie