Automatische chokeAccord sedan 2.0 luxe PS Kanalisator U9 bouwjaar 1989

Stel hem hier en misschien kan een ander lid je helpen.
Plaats reactie
Bijter

Automatische chokeAccord sedan 2.0 luxe PS Kanalisator U9 bouwjaar 1989

Bericht door Bijter » vr apr 14, 2017 15:46

Hallo ik heb een Honda Accord sedan 2.0 luxe PS Kanalisator U9 bouwjaar 1989 (motor: type CA5, A20A1).

Ik heb al langere tijd een probleem met de automatische choke. Als je de auto start dan is het toerental 3000-3500RPM. Dit duurt in de regel zo’n half uur. Ook als de motor al lang warm is.
Start je de auto met warme motor dan is het toerental ook erg hoog (zo’n 1000rpm lager) en duurt het vaak zo’n 10-20 minuten voordat het toerental normaal is. Daarna blijft alles normaal als je blijft rijden.

Ik weet eigenlijk niet waar ik moet zoeken. De carburateur heeft vele pneumatische slangen en wordt door een “controlbox ”aangestuurd. Ik heb in het verleden al eens de pneumatische leidingen en de vacuüm dozen getest maar deze zijn zover ik dit heb kunnen testen allen goed (lekdicht).

Ik sta open voor suggesties en ideeën.
Als foto’s zijn bijgevoegd: Schema van carburateur (stikker onder de motorkap), control box & overzicht motor

THX Bijter
Bijlagen
Schema carburator 2.JPG
Schema carburator 2.JPG (132.61 KiB) 9456 keer bekeken
Motor.JPG
Motor.JPG (161.19 KiB) 9456 keer bekeken
controlbaox.JPG
controlbaox.JPG (120.64 KiB) 9456 keer bekeken

Gebruikersavatar
Gekke Gerritje
Berichten: 1528
Lid geworden op: za sep 24, 2011 21:34
Locatie: West-Terschelling

Re: Automatische chokeAccord sedan 2.0 luxe PS Kanalisator U9 bouwjaar 1989

Bericht door Gekke Gerritje » vr apr 14, 2017 16:11

En u is???
Honda Civic 1.2 Hondamatic 1977
Subaru Forester 2.0 Turbo automaat 2000
Aprilia Pegaso 650 ie 2002
Legnano automatic 2v 1966

minimonster
Site Admin
Berichten: 2201
Lid geworden op: do mei 27, 2010 07:15
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Automatische chokeAccord sedan 2.0 luxe PS Kanalisator U9 bouwjaar 1989

Bericht door minimonster » zo apr 16, 2017 08:32

Hoi Dammy,

Dit is de meest "uitgebreide" carburateur versie die er te koop was van Honda. Onder de bestuurders stoel ligt de regel computer zeker of had je die nog niet gevonden? Bijna alle vacuüm regelingen zijn om milieu technische redenen toegevoegd.

Als de Accord prima rijdt als de auto volledig warm is, niet te snel aan de carburateur instellingen draaien :woow: zonder ze goed te documenteren.

Er zijn een hoop verschillende mogelijkheden wat tot een oplossing kan leiden. Heb jij de workshop manual? Daarin staat een mooie handleiding hoe deze carb. afgesteld hoort te worden..

Groet,
Marko
Winter Honda's
Element EX.awd 2003
Civic 2012


Zomer Honda's
-VA360/ 1975 :crazy:
-TN550/ Pickup 1986
-X-adv750 2017
-Dax st90 1973

minimonster
Site Admin
Berichten: 2201
Lid geworden op: do mei 27, 2010 07:15
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Automatische chokeAccord sedan 2.0 luxe PS Kanalisator U9 bouwjaar 1989

Bericht door minimonster » zo apr 16, 2017 08:42

Zou jij het luchtfilter eens willen verwijderen en een foto kunnen posten van beide zijdes van de carburateur incl ontsteking?
Die vacuüm kast hoeft er niet op. Er zijn veel verschillende types met elektrische choke als wel een vacuüm choke.

En waar in Nederland woon je ongeveer?

Marko
Winter Honda's
Element EX.awd 2003
Civic 2012


Zomer Honda's
-VA360/ 1975 :crazy:
-TN550/ Pickup 1986
-X-adv750 2017
-Dax st90 1973

AWH

Re: Automatische chokeAccord sedan 2.0 luxe PS Kanalisator U9 bouwjaar 1989

Bericht door AWH » zo apr 16, 2017 10:02

Ws wordt je choke geregeld door een electrische aansturing,kijk of daar 12 volt op staat,minder is niet goed. Ook zijn er zg "thermovalves" die je choke regelen dmv je koelvloeistoftemperatuur. Ook een vacuumprobleem kan rare effecten hebben op je choke,ik heb onlangs al mijn vacuumslangetjes vervangen,€10,-aan meter vacuumslang,uurtje werk,gewoon om maar zeker te zijn dat het daar iig niet aan ligt.

Groet,Auke.

PS,Als je Engels een beetje ok is moet je eens kijken op "3geez",daar is heel veel te vinden over o.a. jouw Accord.

AWH

Re: Automatische chokeAccord sedan 2.0 luxe PS Kanalisator U9 bouwjaar 1989

Bericht door AWH » zo apr 16, 2017 12:46

Soortgelijke vraag,

Really big choke problem.

When I starts engine idle is about 1200 rmp, after run increase to 2200 rmp (choke starts). Problem begins in this moment, choke can't close, even warn up engine. After worm up, idle is still about 2200rmp and I've to drive on open chocke by next 15 min and finally choke close. The second solution: I can stop the engine, wait several minutes, run again, then everthing is ok.
Why doesn't choke vacum close?
thanks for help.

Antwoord,
make sure u get vacc at choke pull off diaphram on hoses 18 and 19..if u got no vacc there when engine is hot u could have bad thermovalves ,, also make sure u have power to the wire going to choke housing ( blue/white ) wire i believe ,those are the 3 things that will pull the choke off when engine get hotter ..also make sure choke blade is not gummed up and it moves freely .

Groet,Auke.

Bijter

Re: Automatische chokeAccord sedan 2.0 luxe PS Kanalisator U9 bouwjaar 1989

Bericht door Bijter » wo apr 19, 2017 15:51

Hallo allemaal,
Als eerste wil even laten weten dat ik een paar dagen ben weggeweest en daarom nu pas reageer. Geweldig wat een reacties! Ik heb de gevraagde foto’s in ieder geval al bijgevoegd. Zover ik het kan beoordelen wordt de choke zowel elektrisch als pneumatisch geregeld. Daarbij zit aan de binnenkant van het luchtfilter ook nog een bimetaal welke een vacuüm leiding aanstuurt die ook nog invloed heeft op het toerental (weet niet of deze de choke klep zelf aanstuurt).

Vwb de vragen die hier en daar gesteld zijn; Ik woon in een klein plaatsje genaamd Lepelstraat. Dat is in de gemeente Bergen op Zoom. Ik kan prima met de Engelse taal overweg en heb in het geheel geen moeite met Engelse werkplaatsboeken. Ik heb echter helaas geen manual. En … inderdaad dat was ik alweer vergeten er zit inderdaad een regelmodule onder de bestuurdersstoel. Vraag me echter af of ik het daar moet gaan zoeken?

Als iemand mij aan een manual (digitaal) kan helpen dan kan ik, naar ik zelf verwacht, in ieder geval gaan meten en zaken uitsluiten. De suggestie om de vacuüm slangetjes te vervangen is op zich wel een goede maar ik verwacht, ondanks de hoge leeftijd van de auto, hier geen problemen. Ik houdt deze echter wel in het achterhoofd om dit in ieder geval ook te kunnen uitsluiten.

O ja de auto heeft nu 198.000km gelopen en, dit is echt waar, pas een keer zijn dienst in al die jaren geweigerd maar dat was een simpele. De accu gaf na 11 jaar (hoe is het mogelijk he?) in een keer nog maar 2,4 volt. Nieuwe accu en … verder. Vwb de rest altijd gewoon onderhoud gepleegd en slijtage onderdelen vervangen. Jullie begrijpen het we willen nog geen afscheid van ‘m nemen omdat we nooit in de steek gelaten worden. :woow:

Bijter

Re: Automatische chokeAccord sedan 2.0 luxe PS Kanalisator U9 bouwjaar 1989

Bericht door Bijter » wo apr 19, 2017 16:02

De foto's;
Carb bovenkant.JPG
carb bovenkant
Carb bovenkant.JPG (844.99 KiB) 9408 keer bekeken
carb voorkant.JPG
carb voorkant
carb voorkant.JPG (804.76 KiB) 9408 keer bekeken
carb links.JPG
Carb links
carb links.JPG (720.36 KiB) 9408 keer bekeken
carb rechts.JPG
carb rechts
carb rechts.JPG (722.66 KiB) 9408 keer bekeken
luchtfilter met bimetaal.JPG
luchtfilterhuis met bimetaal
luchtfilter met bimetaal.JPG (700.73 KiB) 9408 keer bekeken
motor rechts.JPG
motor rechts
motor rechts.JPG (819.33 KiB) 9408 keer bekeken

AWH

Re: Automatische chokeAccord sedan 2.0 luxe PS Kanalisator U9 bouwjaar 1989

Bericht door AWH » do apr 20, 2017 11:43

Het enige wat ik zie is op foto nr.4, rechts onderin de hoek(carb.rechts), een slangetje wat iets geknikt is volgens mij. Weet ook dat choke problemen ,en carburateur problemen in het algemeen ,niet altijd eenvoudig zijn vast te stellen maar ik hoop dat je iets gaat vinden en je het probleem kunt verhelpen.
Ik vrees wel dat ik je nu niet heel veel wijzer meer kan maken..
Succes.

Groet,Auke.

AWH

Re: Automatische chokeAccord sedan 2.0 luxe PS Kanalisator U9 bouwjaar 1989

Bericht door AWH » do apr 20, 2017 11:57

http://www.pauldesign.ru/honda/shopmanual.html

Heb je daar misschien nog iets aan ? Weet niet zeker of de jouwe daar bij staat.

Auke

Bijter

Re: Automatische chokeAccord sedan 2.0 luxe PS Kanalisator U9 bouwjaar 1989

Bericht door Bijter » vr apr 21, 2017 12:43

AHW,
Bedankt! staat inderdaad wel een hele hoop in wat van toepassing is.
Helaas geen apart gedeelte voor de choke maar vwb wat wel vermeld wordt kan ik in ieder geval al beginnen met het testen van enkele componenten.

Plaats reactie