Spastische toerenteller icm stotterende motor 2e gen. Prelude

Stel hem hier en misschien kan een ander lid je helpen.
Plaats reactie
AWH

Spastische toerenteller icm stotterende motor 2e gen. Prelude

Bericht door AWH » zo okt 09, 2016 17:33

Ik heb nu al 3 keer gehad dat ik rustig met 120/130 km/u. over de snelweg reed en dat plotseling de toerenteller wild begint uit te slaan en dat tegelijkertijd de motor begint te haperen. Als ik hem dan even in zijn vrij zet en het gas loslaat zie je ineens dat de toerenteller weer "pakt" en loopt ook het motorblok weer normaal.
Geen flauw idee waarin ik dit moet zoeken.Het gaat om een 2e gen. Prelude uit 1985.
Iemand die een idee heeft waar te beginnen? Verdelerkap/rotor, bougies allemaal vers.Co goed.Lucht en benzinefilter nieuw.Nieuwe distributieset.Vacuumslangen allen vernieuwd.Massapunten goed.
Kan geen toerentellerkabel vinden, weet niet waar een evt. electronisch signaal weggepakt wordt zodat ik dat wellicht kan schoonmaken oid.Zou het ecu kunnen zijn ?

Groet,Auke.

minimonster
Site Admin
Berichten: 2203
Lid geworden op: do mei 27, 2010 07:15
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Spastische toerenteller icm stotterende motor 2e gen. Prelude

Bericht door minimonster » zo okt 09, 2016 18:07

Dat klinkt als een ontstekingsmodule met een probleem.
De toerenteller krijgt zijn signaal rechtstreeks van de ontsteking.
Post eens een foto van je motor ruimte. En een foto van je ontstekings verdeler. Wellicht kan ik nog tips geven..

Marko
Winter Honda's
Element EX.awd 2003
Civic 2012


Zomer Honda's
-VA360/ 1975 :crazy:
-TN550/ Pickup 1986
-X-adv750 2017
-Dax st90 1973

AWH

Re: Spastische toerenteller icm stotterende motor 2e gen. Prelude

Bericht door AWH » ma okt 10, 2016 16:42

Bedoel je zoiets? Naar mijn idee ziet alles er naar behoren uit.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Groet,Auke

P.S. Ik weet dat de bobine niet origineel is ,,deze zat erop bij aankoop maar origineel hoort het een zwarte cilindervorm te zijn.Kan deze gebruikt echter niet vinden,iemand?,en een aftermarketexemplaar twijfel ik over de juiste,moet geschikt zijn voor electronische ontsteking namelijk.

mielko
Berichten: 1280
Lid geworden op: di nov 17, 2009 21:13
Locatie: zeeland

Re: Spastische toerenteller icm stotterende motor 2e gen. Prelude

Bericht door mielko » wo okt 12, 2016 16:26

Bij moderne electronische ontstekings modules is er vaak een onderdeel kapot aan het gaan wanneer de toerenteller gaat zwaaien.Ik heb geen idee bij punten ontsteking.De toerenteller "meet"het aantal nullen/massa's op de bobine toch?
CRX Del-Sol--------- PC50 ------------FIAT ducato Frankia 530
CR-V -----------------NOVIO ----------Shadow zijspan-----------
CIVIC 75-------------TOMOS A3-------TOMOS A35

honda-henk
Berichten: 1989
Lid geworden op: zo apr 01, 2012 08:24
Locatie: ermelo
Contacteer:

Re: Spastische toerenteller icm stotterende motor 2e gen. Prelude

Bericht door honda-henk » wo okt 12, 2016 21:35

zit er geen speling op asje waar de rotor op zit
honda civic 1979
honda accord 1977
honda accord 1979
honda accord 1980
honda civic vijf deurs 1979
honda civic 1.6 2003 aut/leer 370000 km
Honda civic 1.8 2011
Honda jazz 1.3 2016
schuur vol onderdelen

woody
Berichten: 340
Lid geworden op: za sep 06, 2008 17:26
Locatie: zegveld

Re: Spastische toerenteller icm stotterende motor 2e gen. Prelude

Bericht door woody » do okt 13, 2016 20:55

hoi auke
het zo kunnen zijn dat je mechanische centrifugaal vervroeger vast zit
dit kan je checken door de verdeelkap te verwijderen en vervolgens aan de rotor te draaien links of rechts om
na het draaien laat je de rotor los deze moet dan automatisch terug keren naar het begin punt
doet hij dit niet dan zit je mechanische vervroeger vast

woody
een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

mielko
Berichten: 1280
Lid geworden op: di nov 17, 2009 21:13
Locatie: zeeland

Re: Spastische toerenteller icm stotterende motor 2e gen. Prelude

Bericht door mielko » do okt 13, 2016 22:46

Voor de toerenteller maakt het niks uit of de motor nu wel of niet vervroegt.De motor zal minder goed lopen,maar de teller zal er niet van slingeren.
Ik denk eerder dat een contact punt of iets aan het inbranden is.Of de bobine inwendig kortsluiting maakt.
Bobine kan soms pas na warm worden problemen geven ,door uitzetting .

Weten we al of dit een contact punten ontsteking is ?
CRX Del-Sol--------- PC50 ------------FIAT ducato Frankia 530
CR-V -----------------NOVIO ----------Shadow zijspan-----------
CIVIC 75-------------TOMOS A3-------TOMOS A35

AWH

Re: Spastische toerenteller icm stotterende motor 2e gen. Prelude

Bericht door AWH » vr okt 14, 2016 17:26

Mielko:
Het betreft hier een vroege electronische ontsteking,geen conctactpunten dus.

Honda-Henk:
Alleen een horizontale (radiaal ?) speling van ongeveer een millimeter,geen axiale speling.
Wel heen en weer,niet op en neer dus.

Woody:
Volgens mij kan ik de rotor noch links- noch rechtsom draaien.

Groet,Auke.

minimonster
Site Admin
Berichten: 2203
Lid geworden op: do mei 27, 2010 07:15
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Spastische toerenteller icm stotterende motor 2e gen. Prelude

Bericht door minimonster » vr okt 14, 2016 23:11

Dit is je ontstekingsmodule, volgens mij.
Vervang deze en je probleem is weg.

Marko
Bijlagen
Screenshot_20161014-230448.png
Screenshot_20161014-230448.png (843.63 KiB) 10707 keer bekeken
Winter Honda's
Element EX.awd 2003
Civic 2012


Zomer Honda's
-VA360/ 1975 :crazy:
-TN550/ Pickup 1986
-X-adv750 2017
-Dax st90 1973

AWH

Re: Spastische toerenteller icm stotterende motor 2e gen. Prelude

Bericht door AWH » zo okt 16, 2016 19:27

Marko,

Dat is idd de ontstekingsmodule,wat ik bedoelde met ecu.Zou idd best kunnen dat daar het problem zit.Heb nu inmiddels weer een week probleemloos gereden maar begrijp dat de soldeerverbindingen in zo'n module haarscheurtjes kunnen krijgen door het vele uitzetten en weer inkrimpen door verhitting en afkoelen keer op keer,en dan vooral in het begin van dat proces vage klachten kan geven tot op het moment dat 'ie compleet de geest geeft. Ga deze dus maar vervangen en eens kijken of dat de oplossing geeft.
Dan vraag ik me nog wel af of mijn rotor nu wel of niet moet kunnen bewegen tbv de vacuumvervroeging zoals Woody aangeeft ,want dat doet 'ie bij mij dus niet ,wat wellicht het onregelmatig terugvallen zou kunnen verklaren waneer ik het gas loslaat en de wagen uit laat rijden.Dat gaat niet vloeiend maar wat schokkerig ,wat niet zou moeten.

Bedankt voor het meedenken maar weer iedereen,en blijf dat vooral doen..

Groet,Auke.

minimonster
Site Admin
Berichten: 2203
Lid geworden op: do mei 27, 2010 07:15
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Spastische toerenteller icm stotterende motor 2e gen. Prelude

Bericht door minimonster » wo okt 19, 2016 10:41

Hallo Auke,

Deze ontstekingsmodule is slechts een elektronische versterker. De vervroeging wordt door verdraaiing van de rotor gedaan. Er zitten op de as een set centrifugaal gewichtjes die op toerental vervroeging organiseren en er zit een zwarte plastic vacuüm pot op de verdeler die bij stationair de onderplaat voor de opnemer verdraaien moet. Je kan zuigen aan de vacuümslang, dan moet de onderplaat al verdraaien.

Hier enige uitleg ..

https://www.youtube.com/watch?v=cFfnenMFQ3U



Marko
Winter Honda's
Element EX.awd 2003
Civic 2012


Zomer Honda's
-VA360/ 1975 :crazy:
-TN550/ Pickup 1986
-X-adv750 2017
-Dax st90 1973

AWH

Re: Spastische toerenteller icm stotterende motor 2e gen. Prelude

Bericht door AWH » wo okt 19, 2016 12:00

Uiterst duidelijke uitleg maar weer.Houd ik van...
Bedankt,

Groet,Auke.

mielko
Berichten: 1280
Lid geworden op: di nov 17, 2009 21:13
Locatie: zeeland

Re: Spastische toerenteller icm stotterende motor 2e gen. Prelude

Bericht door mielko » wo okt 19, 2016 15:58

Nu nog iemand zoeken die flink kan zuigen :roll:
CRX Del-Sol--------- PC50 ------------FIAT ducato Frankia 530
CR-V -----------------NOVIO ----------Shadow zijspan-----------
CIVIC 75-------------TOMOS A3-------TOMOS A35

AWH

Re: Spastische toerenteller icm stotterende motor 2e gen. Prelude

Bericht door AWH » wo okt 19, 2016 17:29

Heb ik zelluf al gedaan... :roll: .Beweegt wel,maar minimaal,mss 2 of 3 mm. ofzo.
Wat erger is,heb met "demonteren" de vacuumvervroeger afgebroken... :oops: .Had één schroefje los,dacht dattie wat vast zat na al die jaren...krak.Zat er nog een schroefje onzichtbaar aan de onderkant... :evil:
Iemand dus nog een vacuumvervroeger liggen van een '85 prelude of een halverwege jaren '80 Accord ?

Groet,Auke.

Plaats reactie