Civic ED6 houdt in bij halfwarme motor

Stel hem hier en misschien kan een ander lid je helpen.
Plaats reactie
Frits

Civic ED6 houdt in bij halfwarme motor

Bericht door Frits » zo okt 02, 2016 18:54

Hallo,

Sinds alweer een tijdje houdt mijn civic ED6 (motor D15B2) in bij halfwarme motor. Bijvoorbeeld als ik een kilometer of drie na een koude start ga tanken. De motor start na het tanken normaal, maar het stationair toerental is te laag. Ca. 500 toeren of minder en de motor voelt alsof hij af wil slaan. Het is een automaat, dus in N gas bijgeven om het toerental op 800/1000 te houden. Dan in D zetten en nog meer gas bijgeven om weg te rijden. Met moeite 'trap' ik hem voorbij 2000 toeren, en daarboven draait de motor normaal en houdt ook niet meer in. Als de koelvloeistof-temperatuur naar de normale waarde is gestegen, is het probleem compleet verdwenen.

Na een koude start zonder tussenstop merk ik het probleem niet.

Heeft iemand een idee waar ik de oorzaak moet zoeken?

Bedankt weer voor de hulp.

Groeten,
Frits

minimonster
Site Admin
Berichten: 2201
Lid geworden op: do mei 27, 2010 07:15
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Civic ED6 houdt in bij halfwarme motor

Bericht door minimonster » wo okt 05, 2016 07:22

Frits schreef:Hallo,

Sinds alweer een tijdje houdt mijn civic ED6 (motor D15B2) in bij halfwarme motor. Bijvoorbeeld als ik een kilometer of drie na een koude start ga tanken. De motor start na het tanken normaal, maar het stationair toerental is te laag. Ca. 500 toeren of minder en de motor voelt alsof hij af wil slaan. Het is een automaat, dus in N gas bijgeven om het toerental op 800/1000 te houden. Dan in D zetten en nog meer gas bijgeven om weg te rijden. Met moeite 'trap' ik hem voorbij 2000 toeren, en daarboven draait de motor normaal en houdt ook niet meer in. Als de koelvloeistof-temperatuur naar de normale waarde is gestegen, is het probleem compleet verdwenen.

Na een koude start zonder tussenstop merk ik het probleem niet.

Heeft iemand een idee waar ik de oorzaak moet zoeken?

Bedankt weer voor de hulp.

Groeten,
Frits

Op het spruitstuk zit een stationair verhoger die op koelvloeistof reageert. Klinkt alsof dat klepje moeilijk beweegt..
De zgn "honda iac valve". Als je daar op googlet zie je dat je niet de enige bent..


Marko
Winter Honda's
Element EX.awd 2003
Civic 2012


Zomer Honda's
-VA360/ 1975 :crazy:
-TN550/ Pickup 1986
-X-adv750 2017
-Dax st90 1973

Frits

Re: Civic ED6 houdt in bij halfwarme motor

Bericht door Frits » wo okt 05, 2016 08:31

Bedankt Marko!

Dankzij je tip heb ik instructies gevonden waar de IACV te vinden is en dat je hem moet schoonmaken of vervangen:

http://honda-tech.com/forums/honda-crx- ... m-2443124/

Groeten,
Frits

Frits

Re: Civic ED6 houdt in bij halfwarme motor

Bericht door Frits » zo apr 09, 2017 14:06

Hallo,

Onlangs heeft een monteur die me helpt met de auto, de IACV van het spruitstuk gehaald en schoongemaakt, zoals beschreven in bovenstaande link.

Nadien valt het stationaire toerental bij halfwarme nog wel terug naar ca. 500, maar meteen herstelt het zich automatisch naar een keurige 750 omw/min. Vóór het schoonmaken moest ik zelf gas bijgeven om afslaan te voorkomen. Het schoonmaken heeft geholpen! Bedankt voor de tip hierover.
______

Medio vorig jaar kreeg ik kort na elkaar een lekke achterband. Er zat Conti EcoContact3 (175/70) op, die het 110.000 km (9 jaar) hadden volgehouden. Hoog tijd om te vervangen dus. Omdat ik een stillere band wilde dan de Conti, heb ik gekozen voor Dunlop StreetResponse 2. Wat meteen opviel was dat het leek alsof de auto stuurbekrachtiging had gekregen, zo licht stuurde hij vergeleken met de Conti's! En ook produceren de Dunlops veel minder geruis dan de Conti's. De rechtdoorstabiliteit is echter iets slechter en de Dunlops zijn gevoeliger voor langsrichels. Ook vind ik de auto op de snelweg iets onrustiger aanvoelen als de buitentemperaturen oplopen. Ik vermoed dat dit door het zachtere rubber van de Dunlops komt. De weerstand tegen aquaplaning van de Dunlops schijnt me ook iets minder te zijn dan van de Conti's.

Groeten,
Frits

Plaats reactie