Civic 79 (groene bol) restauratie.

In dit topic moet iedereen zichzelf even voorstellen. Dus wie ben je en wat voor Honda's heb je?
Robert Itr

Civic (groene bol) restauratie. 'vertinnen'

Bericht door Robert Itr » ma feb 20, 2012 21:55

Hierbij weer een update van mijn project,het vertinnen.

Hier een dakpunt bij het antennegat waar een stuk is ingelast en door te vertinnen niet veel plamuur meer nodig.
Afbeelding

Eerst goed schoon schuren en ontvetten en speciale zuurvrije vertinningspasta erop en met de brander vertinnen zodat er een dunne filmlaag voor de tin verschijnt voor een goede hechting.
Afbeelding

Afbeelding

Een dikke laag tin erop smeren,ik heb het met mijn loodgieterssoldeerbout gedaan.Het kan ook met spatels en een soort was.
Afbeelding


Even met de rasp erover
Afbeelding
Afbeelding

En hier het eindresultaat
Afbeelding

We zijn al begonnen met het strak maken van de carressorie,dus het gaat voortvarend!

andregc
Berichten: 1366
Lid geworden op: vr jul 28, 2006 13:33
Locatie: Utrecht

ziet er goed uit

Bericht door andregc » ma feb 20, 2012 22:12

Dat wordt weer een mooi stukje civic hier,

zie ik het nu goed en zit er al een tweede groene laag op de auto te zien aan de primer ertussen? Dus jij gaat er een verse derde strakke laag op zetten of maak je hem een ander kleurtje.

Ik ben erg benieuwd, volgens mij wordt het een strak wagentje.

groeten andre
1976 Civic Wagon oranje
1977 Civic 1.6 wit
1979 Civic 1.2 hondamatic rood
1980 VW T3 Westfalia geel
1987 Accord Aerodeck 2.0i ex rood
1995 BMW 3-serie e36 1.8 cabrio rood
1999 Subaru Forester 2.0 turbo

Honda-ronny
Berichten: 1354
Lid geworden op: za sep 13, 2003 08:06
Locatie: Heijen

morge

Bericht door Honda-ronny » do feb 23, 2012 03:43

Als eerste wil ik je bedanken voor het delen van de informatie, de foto's etc. Dit is goed voor de motivatie van andere leden.

Je pakt het goed en grondig aan dat is een feit.

Ik zou hem in dezelfde groene kleur laten zeker omdat dit een toch wel unieke kleur voor de civic is zeker ook in die tijd. En over het algemeen als mensen zich de "oude" civic van vroeger herinnneren komt altijd even de groene kleur ter sprake, ze hebben het nooit over een rode of een witte.

Qua lak zou ik adviseren de normalu uni kleur te gebruiken en de auto direct na het spuiten van de uni kleur te voorzien van een blanke laklaag, dat is mogelijk en je blijft altijd de mooie kleur houden.

veel succes

ronny
Life starts above 9000 RPM
Keep on dreaming but please dream about HONDA
"The value of life can be measured by how many times your soul has been deeply stirred" (De waarde van je leven kan gemeten worden aan het aantal keren dat je ziel diep geroerd wordt.)

Gebruikersavatar
Gekke Gerritje
Berichten: 1528
Lid geworden op: za sep 24, 2011 21:34
Locatie: West-Terschelling

Bericht door Gekke Gerritje » do feb 23, 2012 09:21

Mooi hoor!!

Maar wat is nu eigenlijk dat vertinnen en wat kan je ermee??
Honda Civic 1.2 Hondamatic 1977
Subaru Forester 2.0 Turbo automaat 2000
Aprilia Pegaso 650 ie 2002
Legnano automatic 2v 1966

Honda-ronny
Berichten: 1354
Lid geworden op: za sep 13, 2003 08:06
Locatie: Heijen

Bericht door Honda-ronny » do feb 23, 2012 09:34

hoi

vertinnen heeft positieve en negatieve zijdes.

persoonlijk ben ik er niet happig op, twee metalen en mogelijk zuurstof geeft een electrolytische werking, wat hetzelfde betekent corrosievorming.
vroeger werd het veel gebruikt omdat de kwaliteit van de gebruikte plamuur niet denderend was. Nu is dat anders en de hechting tussen metaal en plamuur is nu top. (afhankelijk van het gebruikte merk)
zo zie je heeft ieder zijn eigen "stijl" van restaureren, goed of fout is het niet, alleen een ieder heeft zo zijn voorkeuren, en voor alles is een onderbouwing te vinden.

succes met restaureren.
Life starts above 9000 RPM
Keep on dreaming but please dream about HONDA
"The value of life can be measured by how many times your soul has been deeply stirred" (De waarde van je leven kan gemeten worden aan het aantal keren dat je ziel diep geroerd wordt.)

Robert Itr

Bericht door Robert Itr » do feb 23, 2012 17:59

Er bestaat geen betere hechting op plaatstaal dan het vertinnen van de plaat,daar kan geen enkele plamuur aan tippen.Maar natuurlijk op de goede manier! Vooral dikkere lagen plamuur ligt er zo weer uit ook al heb je de beste plamuur.De meesten beginnen er niet aan omdat een laagje plamuur er zo op zit,maar het vertinnen gaat veel meer tijd in zitten. Hier een voorbeeld en uitleg over het vertinnen.

http://www.rustbuster.nl/Solderen_enzo/Vertinnen.htm

Honda-ronny
Berichten: 1354
Lid geworden op: za sep 13, 2003 08:06
Locatie: Heijen

Bericht door Honda-ronny » do feb 23, 2012 19:50

klopt het beste is niets maar dat is een utopie. hoe dunner hoe beter.

maar goed dat we keuzes in het leven hebben toch!

super werk wat je hebt verricht.

houd ons op de hoogte

ronnny
Life starts above 9000 RPM
Keep on dreaming but please dream about HONDA
"The value of life can be measured by how many times your soul has been deeply stirred" (De waarde van je leven kan gemeten worden aan het aantal keren dat je ziel diep geroerd wordt.)

Robert Itr

Bericht door Robert Itr » do feb 23, 2012 20:13

Zo is het,en op het forum kun je discusseren.De 1 weet het nog beter dan de ander :lol:

Blackrix
Berichten: 1194
Lid geworden op: do sep 18, 2003 20:12
Locatie: De Kiel
Contacteer:

Bericht door Blackrix » do feb 23, 2012 20:23

Ik zeg Papier Maché, lekker goedkoop en werkt prima zolang je maar niet in de regen komt....... ;-)

Blackrix
Een Accord uit 1981.......Een Civic uit 1979.......Een huis uit 1974.......Het houdt je van de straat!!!!!!!

Falco

Bericht door Falco » zo feb 26, 2012 11:33

Ik vindt het heel mooi wat je met die oude civic aan het doen bent.
Gelukkig was die van mij in een betere staat anders was ik er niet aan begonnen.
Ik zou hem ook gewoon groen laten. Vindt ik trouwens ook een mooie kleur.
Ik ben benieuwd naar het eind resultaat.

Hoe gaat het strakmaken jou af of laat je dit doen.
Ik krijg er namelijk geen goede van.

Veel succes met je project.

Pedro

Robert Itr

Bericht door Robert Itr » zo feb 26, 2012 23:45

Het strak maken heb ik iemand voor,met de juiste schuurmachines en materiaal.Heb het ooit wel is zelf gedaan maar uren aan het schuren met op het laatst minimaal resultaat. De auto gaat waarschijnlijk deze week al in de grondverf!

Robert Itr

Bericht door Robert Itr » do mar 22, 2012 22:13

Ik dacht dat ik van het laswerk af was,nog even de kofferklep van de zolder,foto s spreken voor zich
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zaterdag de gehele Civic in de grondverf,vandaag alles binnen gekregen.Dus grondverf,harder en verdunner.Ik spuit de grondverf gewoon in mijn eigen garage,dus morgen alles hermetisch afplakken tegen alle nefel.
Dan paar weken uitharden en dan afspuiten in kleur in een spuitcabine.Dit maar niet in de garage,ben al zo lang bezig nou moet het ook perfect! Foto s volgen weer.

Robert Itr

Bericht door Robert Itr » di mei 15, 2012 21:51

Al weer een stap dichterbij het spuitklaar maken! De grondverf zit er op,we zijn nu druk bezig met het uitschuren van de grondverf voor het spuiten van de kleur. Alles in de garage gespoten en geschuurd,en straks naar de spuiterij in de cabine.



Afbeelding

Afbeelding

Honda-ronny
Berichten: 1354
Lid geworden op: za sep 13, 2003 08:06
Locatie: Heijen

Bericht door Honda-ronny » di mei 15, 2012 21:59

wow dat kleedje is ook retro zeg !
Life starts above 9000 RPM
Keep on dreaming but please dream about HONDA
"The value of life can be measured by how many times your soul has been deeply stirred" (De waarde van je leven kan gemeten worden aan het aantal keren dat je ziel diep geroerd wordt.)

honda-henk
Berichten: 1989
Lid geworden op: zo apr 01, 2012 08:24
Locatie: ermelo
Contacteer:

Bericht door honda-henk » di mei 15, 2012 23:05

he het wordt vast een mooie civic ik wil hem graag een keer zien gr henk
honda civic 1979
honda accord 1977
honda accord 1979
honda accord 1980
honda civic vijf deurs 1979
honda civic 1.6 2003 aut/leer 370000 km
Honda civic 1.8 2011
Honda jazz 1.3 2016
schuur vol onderdelen

Plaats reactie